ACI uvodi uslugu hidroavionskog prijevoza. Radi se o projektu ACI Air koji bi trebao zaživjeti u skoroj budućnosti. No, iako projekt nije pokrenut, već su počela zapošljavanja.
Zaposleni Delić i Fabris
Konkretno, kao direktor projekta zaposlen je Zdravko Delić, koji je javnosti poznat kao menadžer European Coastal Airlinesa, tvrtke koja je propala, a također se bavila uslugom prijevoza hidroavionima. Suvlasnik je tvrtke Delta Air, a javnosti je poznat i kao bivši predsjednik Uprave Zrakoplovno-tehničkog centra u Velikoj Gorici. Po struci je inženjer aerotehnike.
Kao njegov zamjenik, izvršni direktor ACI Air odjela, zaposlen je nekadašnji HDZ-ov gradonačelnik Korčule Andrija Fabris. On je gradonačelnik Korčule postao 2015. na izvanrednim izborima, dok je 2017. pobijedio u prvom krugu. Na lanjskim izborima izgubio je u prvom krugu od Nike Silić Maroević.
Nije morao dugo čekati zaposlenje. U ACI-ju je zaposlen bez natječaja, isto kao i njegov šef Zdravko Delić. Što se tiče Fabrisa, iz ACI-ja su nam objasnili kako je on po struci inženjer prometa, aeroprometnog smjera. U ACI Airu zadužen je za infrastrukturu za zemaljske operacije - aerodrome na vodi.
Zašto nije bilo natječaja?
Što se tiče činjenice da natječaji nisu raspisani, dobili smo odgovor kako ne postoji poseban propis koji bi određivao obvezu provođenja javnog natječaja u svrhu zapošljavanja. Pročišćeni odgovor u kojem ACI objašnjava zašto to nije dužan donosimo u nastavku.
"Poslovanje ACI d.d., iako u većinskom vlasništvu Republike Hrvatske, uređuje prvenstveno Zakon o trgovačkim društvima , koji ne propisuje obvezu provođenja javnog natječaja pri zapošljavanju.
Obveza provođenja javnog natječaja za zapošljavanje propisuje se zakonom za pojedine pravne subjekte. Tako je prvenstveno takva obveza propisana za zapošljavanje na radnim mjestima u državnim tijelima sukladno čl. 45. st. 1. Zakona o državnim službenicima.
U čl. 2. istog Zakona propisano da se njegove odredbe primjenjuju na državne službenike u tijelima državne uprave, pravosudnim tijelima, kaznenim tijelima, stručnoj službi Hrvatskoga sabora, Ureda predsjednika Republike Hrvatske, stručnoj službi i uredima Vlade Republike Hrvatske, stručnoj službi Ustavnog suda Republike Hrvatske, stručnoj službi pučkog pravobranitelja, stručnoj službi pravobranitelja za djecu, stručnoj službi pravobranitelja za ravnopravnost spolova, Državnom uredu za reviziju i u drugim tijelima koja se osnivaju za obavljanje državne službe.
Obveza provođenja javnog natječaja postoji i za neke druge pravne osobe u slučajevima kada je takva obveza propisana posebnim zakonom kojim se uređuje djelatnost koju navedena pravna osoba obavlja.
Dakle, s obzirom na to da ne postoji posebni propis koji bi određivao obvezu provođenja javnog natječaja pri zapošljavanju za djelatnosti koje obavlja ACI d.d., a ista obveza nije propisana ni općim propisom kojim se uređuju radni odnosi, odnosno Zakonom o radu, ACI d.d. nije dužan provesti javni natječaj u svrhu zapošljavanja, neovisno od toga što je ACI d.d. trgovačko društvo u većinskom vlasništvu Republike Hrvatske."
Predviđeno zapošljavanje desetak djelatnika
Pitali smo ih jesu li počela druga zapošljavanja vezana uz ovaj projekt. Naveli su kako se kontinuirano provode opsežne analize i istraživanja, kao i simulacije "worst case" i "best case" scenarija.
"Promatramo konkurenciju i trendove u turizmu, nautičkom turizmu i zračnom prijevozu, konzultiramo se s ljudima iz struke itd. U tijeku su pripremne radnje za ishođenje koncesije za aerodrome na vodi, kao i izrada potrebne dokumentacije za ishodovanje Air Operator Certificate (AOC) i Operativne licencije.
Kako bi se sve navedene radnje, a i brojne druge mogle nesmetano odvijati, poslovna jedinica ACI Air zasad ima dva djelatnika; izvršnog direktora i zamjenika izvršnog direktora", stoji u odgovoru ACI-ja.
Naveli su i kako je u ovoj fazi projekta predviđeno zapošljavanje desetak djelatnika, od kojih je veći dio specijalizirano osoblje, a manji administrativno. Pitali smo ACI kad će projekt biti pokrenut.
Odgovorili su kako je glavna skupština Društva 28. lipnja 2021. dala suglasnost Upravi Društva da poduzme radnje u vezi provedbe poslovnog plana aviokompanije za prijevoz putnika hidroavionima ACI Air te su u tom smislu daljnje radnje i poduzete.
"Projekt se pomno priprema već izvjesno vrijeme. Analizirana su makroekonomska kretanja, trendovi u turizmu i nautičkom turizmu te zračnom prijevozu s posebnim naglaskom na analizu poslovanja postojećih pružatelja usluga hidroavionskog prijevoza", navodi se.
"Konačnu odluku o pokretanju projekta donijet će novoformirana Uprava ACI d.d. koju čine dosadašnji direktor ACI-ja Kristijan Pavić te dva nova člana Uprave, dr. sc. Ivan Herak i Josip Ostrogović", odgovorili su nam.
Zasad se misli nabaviti jedan avion
"Istovremeno se i dalje intenzivno radi na svim pripremnim radnjama vezano uz ACI Air projekt. Konkretno, u tijeku su pripremne radnje za ishođenje koncesije za aerodrome na vodi, kao i izrada potrebne dokumentacije za ishodovanje Air Operator Certificate (AOC) i Operativne licencije", navodi ACI.
Odgovorili su na pitanje koliko aviona ACI misli nabaviti. Objasnili su da će se konačna odluka o kupnji ili leasingu donijeti nakon odluke o pokretanju projekta, dodajući da odluka ovisi o više faktora.
"O isplativosti prije svega, dugoročnim ciljevima, dostupnosti željenog modela aviona na tržištu itd. U svakom slučaju, detaljno razmatramo i analiziramo sve opcije kako bismo u konačnici donijeli ispravnu odluku. U projekt bi se, svakako, išlo korak po korak. U prvoj fazi nabavio bi se jedan avion, a u daljnjim fazama projekta još dva", piše.
Postoji šansa da troškovi budu veći od prihoda
"Vrijednost investicije ovisi o modelu nabave. Procjena vrijednosti investicije u slučaju kupnje aviona je 5.5 milijuna eura, od čega bi avioni činili veći dio, a ostali se dio odnosi na ljudske resurse, održavanje i servis aviona, aerodroma na vodi i sl.", navodi se.
"Poslovni plan aviokompanije za prijevoz putnika hidroavionima ACI Air u prvoj fazi uključuje operacije s jednim avionom, a u krajnjoj fazi projekta zrakoplovne operacije s tri zrakoplova", piše u odgovoru ACI-ja.
"Sukladno poslovnom planu, operativni prihodi na godišnjoj razini procjenjuju se u rasponu od 3.2 mil. eura do 5.1 mil. eura, dok su operativni troškovi procijenjeni u rasponu od 2.9 mil. eura do 3.8 mil. eura", navodi se u odgovoru ACI-a.
U međuvremenu zaposlen još jedan pilot
Inače, ovaj odgovor ACI-ja pristigao nam je sredinom veljače. Zbog objektivnih razloga, tekst nije izašao do danas. Stoga smo pitali ACI je li se nešto promijenilo po pitanju ovog projekta. Odgovor donosimo u cijelosti.
"Novoformirana Uprava ACI-ja kao strateške ciljeve prepoznala je diversifikaciju poslovanja i stvaranje nove dodane vrijednosti tvrtke koja se prvenstveno bavi najmom nautičkih vezova. Segment hidroavionskog prijevoza svakako možemo ubrojiti u navedeno te ja za tu djelatnost lani dobiveno zeleno svjetlo Glavne skupštine.
Kao što smo spomenuli, detaljno se analizira situacija i nove tržišne okolnosti uvjetovane ponajprije pandemijom. No, prethodno uspostavljanju usluga hidroavionskog prijevoza nužne su određene predradnje kao što su pregled ACI marina i određivanje najpovoljnijih pozicija za slijetanje i polijetanje hidroaviona te pozicija za prihvat i otpremu putnika, kao i pregled i usklađivanje dokumentacije Priručnika za dobivanje Air Operator Certifikata AOC koji je u pripremnoj fazi.
Kako bi se navedene radnje kvalitetno i adekvatno izvršile 15. travnja 2022. u Odjel ACI Air zaposlen je djelatnik, po struci pilot, s bogatim iskustvom letenja na hidroavionima. Kolega je zaposlen na pola radnog vremena na određeno vrijeme od 6 mjeseci, kako poslovi pripreme pokretanja projekta nalažu u ovom trenu.
Ako Uprava ACI d.d. u skorije vrijeme donese konačnu odluku o pokretanju projekta, kolegino iskustvo i znanje vrlo će vjerojatno biti potrebni u punom radnom vremenu", navodi se u odgovoru.