Brodosplit prodaje najduži jedrenjak na svijetu. Stečaj je sve izgledniji

Foto: Profimedia

PONOS Brodosplita i najduži jedrenjak na svijetu Golden Horizon je na prodaju. Vrednuju ga na 118 milijuna eura. Vijest je za morski.hr potvrdio glasnogovornik Brodosplita Josip Jurišić.

Brod se od 31. kolovoza 2021. nalazi u Brodosplitu, čekajući novog vlasnika. Još 2015. ga je naručila švedska kompanija za krstarenja Star Clippers, pod nazivom Flying Clipper, ali je posao imao brojne probleme. Trebao je biti gotov 2017., ali je 2019. naručitelj izgubio povjerenje u to da će Brodosplit napraviti brod, pa je ugovor raskinut. 

"Neutemeljeni zahtjevi, prijetnje, golema kašnjenja te neprofesionalan i agresivan odnos Brodosplitove uprave doveli su do potpunog gubitka povjerenja u uspješan završetak ugovorenog projekta", rekao je jednom prilikom direktor tvrtke naručitelja Eric Krafft. 

Brod zaustavljen zbog dugova

Golden Horizon je početkom lipnja prošle godine isplovio na svoje prvo putovanje, ali su ga već 15. srpnja vlasti Velike Britanije zaustavile u Doveru. Napravljeno je to na traženje tvrtke Star Clippers i na temelju sudskog naloga.

Prema tadašnjim navodima Star Clippersa, "unatoč nekoliko pokušaja naplate, hrvatsko brodogradilište Brodosplit odbilo je dobrovoljno ispuniti svoje financijske obveze... pa je zaustavljanje broda postalo neizbježno".

Tada je vlasnik Golden Horizona bilo društvo XB Ahts Hero Shipping s Maršalovih Otoka, čija je direktorica bila Vedrana Debeljak, sestra vlasnika Brodosplita Tomislava Debeljaka. 

Baš u tom trenutku je brod trebao krenuti na prvo kružno putovanje s gostima, za koje su već bile prodane karte po 11 tisuća kuna za četiri noćenja. Ali Debeljak je brzo reagirao i već sljedeći dan je brod pušten, nakon što su plaćena 6.93 milijuna eura. Prije nešto više od mjesec dana od tog događaja je HBOR odobrio Brodosplitu kredit s povoljnom kamatnom stopom od 250 milijuna kuna. 

U vrijeme dok se sve to događalo radnicima su kasnile plaće, neke tvrtke kćeri su bile blokirane, a dio radnika je bio na minimalcu. 

Ušli smo u pusto splitsko brodogradilište. Radnika nema, samo ptice i usnula maćka

Gradnja kasnila, ugovor raskinut, Brodosplit izgubio arbitražu

Gradnja broda je originalno i počela za kompaniju Star Clippers, ali je zbog kašnjenja i drugih problema ugovor raskinut. Pokrenut je postupak arbitraže na sudu u Nizozemskoj. Zaključak suda je bio da je tvrtka Star Clippers 2019. imala pravo raskinuti ugovor i određeno je da joj Brodosplit mora platiti više od 13 milijuna eura, zajedno s troškovima arbitraže.

Star Clippersi su također dobili založno pravo nad brodom, a Brodosplitu je zabranjeno da koristi nacrte te projektnu i tehničku dokumentaciju. Brodosplit je bezuspješno pokušao osporiti odluku arbitražnog suda. 

Originalno je brod bio ugovoren za 67 milijuna eura.

Dubiozan način poslovanja

Način poslovanja Brodosplita je godinama sumnjiv. Vrijedno je spomenuti gradnju novogradnje 485, polarnog kruzera Janssonius, koji je Tomislav Debeljak, vlasnik tvrtke Polaris Expeditions Inc. (Maršalovi Otoci, Reg. No. 94597), 28. prosinca 2017. naručio od Tomislava Debeljaka, vlasnika Brodosplita (Put Supavla 21, Split, Hrvatska), za 50 milijuna eura, i koji drugi Debeljak nije završio za prvog Debeljaka.

A kako su postojala državna jamstva, onda su porezni obveznici Hrvatske platili drugom Debeljaku jer mu prvi nije na vrijeme isporučio brod. Tadašnji ministar financija Zdravko Marić je morao pronaći 32 milijuna eura za platiti europskoj podružnici ruske VTB banke.

Brodosplit je trenutno u predstečaju, prostori su prazni i većina radnika ne radi, a dio onih koji rade čini to bez plaće. 

 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.