Donosimo opširne odgovore Mate Rimca o električnim jahtama, prodanim Conceptima...

Foto: Davor Puklavec/Pixsell

DONOSIMO opširan odgovor iz Rimac Automobila na Indexov upit.

> Ovo su Rimčeva obećanja. Što je ispunio, a što (još) nije

Prenosimo cijeli odgovor:

Za početak, i za bolje razumijevanje problematike, nekoliko informativnih činjenica:

  • Tvrtka Rimac Automobili privukla je 300M Eura stranog kapitala u Hrvatsku - koliko je nama poznato, daleko najveći iznos za jednu startu-up/tehnološku tvrtku u Hrvatskoj
  • U 12 godina postojanja smo izrasli iz garaže u firmu od preko 1100 zaposlenih, od kojih je više od 500 inženjera
  • Partneri i investitori su nam svjetski proizvođači automobila poput Volkswagena, Porschea i Hyundaija
  • Gradimo jednu od najvećih razvojno-istraživačkih i proizvodnih kompleksa u Europi – naš Kampus u Svetoj Nedelji
  •  Preuzeli smo većinski udio u jednom od najcjenjenijih brendova u autoindustriji – Bugattiju – s više od 110 godina tradicije. Središte i Rimac Automobila i Bugattija je u Hrvatskoj te se radi o hrvatskom d.o.o.-u.
  • Razvijamo i proizvodimo proizvode u Hrvatskoj kakvu kompleksnost i dodanu vrijednost naša privreda do sada nije imala
  • Zapravo smo tek na početku našeg puta i namjeravamo privući višestruko više stranog kapitala i zaposlenika nego što smo do sad
  • Privlačimo iskusne i školovane ljude iz cijelog svijeta da dođu živjeti i raditi u Hrvatsku, specijalizirane u autoindustriji koji pomažu i razvoj lokalnog talenta
  • U jednoj od najkompetitivnijih industrija na svijetu pomičemo granice, pa je tako Nevera već srušila nekoliko svjetskih rekorda  
  • U državni proračun smo, kroz razne namete i davanja, uplatili 26.5M eura dok smo iz državnog proračuna povukli 3M eura i 6.6M eura iz EU fondova.

Osim sporne homologacije o kojoj se ovih dana piše, tvrtka Rimac Automobili i s njom povezane tvrtke, najavljivala je projekt robotaksija do 2024. godine. U kojoj je fazi taj projekt te je li Gradom Zagrebom postignut sporazum oko korištenja gradskog terena?

"Sporna homologacija", kako navodite, nije projekt sam za sebe. Homologacija je dio je razvoja i testiranja Nevera automobila kojim automobil, kada zadovolji sve uvjete homologacije, postane legalan za cestu. 

Nevera je u intenzivnom razvoju i testiranju već 4 godine, što je uobičajeno trajanje za tako kompleksni proizvod, s ciljem globalne homologacije. U tom procesu je proizvedeno 16 prototipova i pred-serijskih automobila. Razvoj i brojne testove vezane uz Neveru možete pogledati na našoj službenoj web stranici, kao i YT kanalu: crash testovi, testiranje ovjesa, testovi na stazi, elektromagnetska radijacija itd., od kojih su dio homologacije. Niti jedan razvoj automobila nije toliko detaljno i transparentno popraćen. Trenutno smo u fazi završavanja homologacije i pokrenuli smo serijsku proizvodnju – uskoro ćemo pokazati prve aute kupaca.

Projekt robotaksija osnovana je neovisna i specijalizirana tvrtka, Project 3 Mobility. Prvi prototip autonomnog vozila koje će biti razvijeno i napravljeno iz nule je proizveden prošle godine. Prototip tog automobila bio je, između ostalog, pokazan i Ursuli von der Leyen. Radi se na različitim elementima cjelokupne usluge (platforma mobilnosti, vozilo, infrastruktura, usluga). Sklopljena su ključna partnerstva s kompanijama kao što su KIA (također i investitor u projekt), Microsoft, pružateljem autonomnog softwarea i mnogim drugima. Trenutno smo u pregovorima s 20-ak gradova u Europi i na Bliskom istoku koji bi bili među prvim gradovima u kojima bi se omogućila usluga robotaxija. S nekoliko gradova već su potpisani i ugovori o suradnji, a želja je da prvi grad na svijetu gdje će biti pružena usluga bude Zagreb 2024. Kad se krenulo u ovaj projekt prije 3 godine, odlučili smo prvo napraviti većinu posla, pa tek onda predstaviti projekt. Jako puno toga je već odrađeno, ali želimo dovesti sve skupa na još višu razinu prije predstavljanja. Sigurni smo da će projekt imati vrlo veliki internacionalni odjek i pobuditi puno interesa. Smatramo da će također biti ključni nositelj razvoja velikoserijske autoindustrije budućnosti u Hrvatskoj. Ono što možemo reći je da planiramo da se automobil, koji će se proizvoditi u velikim količinama, proizvodi u Hrvatskoj. 

Vezano uz vaš upit oko spomenute lokacije budućeg centra mobilnosti, ona još nije predmet bilo kakvog ugovora s gradskom upravom. Između Grada i Project 3 Mobility postoji jedino Sporazum koji ističe zajednički interes na realizaciji projekta te navodi okvirne rokove koji su dostupni javnosti kroz Nacionalni plan oporavka.

Ukoliko dođe do dogovora oko korištenja gradskog terena, svi aspekti tog dogovora bit će realizirani prema jasnoj i otvorenoj proceduri, u skladu s tržišnim uvjetima. Želja je da se osim izgradnje centra mobilnosti, uredi i novi gradski trg te park otvoren za javnost koji bi bio financiran od strane Project 3 Mobility.  

Što je s projektom električnih jahti najavljivanim prije sedam godina?

Prije 7 godina, 2014., Rimac Automobili bila je tvrtka od 55 zaposlenika. 2011. smo predstavili Concept_One i najavili kako radimo na tome da auto dovedemo od koncepta do proizvodnog modela, u maloj seriji. Tada smo bili u značajno drugačijoj situaciji nego danas – razvoj i proizvodnja super sportskih automobila je izuzetno skupa (u Neveru je uloženo 130M eura) te nismo imali snažne investitore koji bi podržali projekt. Ono što nas je spašavalo su projekti za druge kompanije na kojima smo radili kad god se ukazala prilika – jer je to značilo dodatna sredstva za financiranje željenog projekta – razvoja vlastitog automobila.

U počecima tvrtke se radilo o projektima koji su uglavnom bili prototipovi – za tvrtke koje su istraživale EV kao mogući smjer razvoja vlastitog poslovanja. Jedan od upita bio je vezan i uz električne jahte. Brojne tvrtke za koje smo tada radili na feasibility studijama i na prototipima nisu nastavile s tim projektima – iz raznih razloga. Koliko nam je poznato, u tom je kontekstu jedan naš klijent tada (prije 7 godina) najavio da će s nama razvijati električne brodove. Do realizacije nije došlo jer klijent nije uspio prikupiti potrebna sredstva za realizaciju projekta. 

Naš poslovni model 2014. nije bio definiran kao danas – nije postojala čvrsta strategija, niti 10-godišnji plan razvoja poslovanja i prihoda – to je faza koju zovemo “preživljavanje”, radili smo na projektima za druge tvrtke kojima smo mogli ostvariti dodanu vrijednost, a sebi pomoći u kratkom roku.

Neki od takvih projekata koji su javno objavljeni, a koji su nama bili interesantni u portfelju, iako nikad nisu doživjeli serijsku proizvodnju: niže spomenuti projekt za tvrtku IDIADA, električni Jaguar E-type, koncept za Renault, Seat CUPRA e-runner, Roborace itd.

Koliko je prodanih automobila Concept One? Tvrtka je objavljivala različite podatke o broju prodanih vozila.

Concept_One je naš prvi automobil, predstavljen 2011. kao koncept. Ne možemo otkriti identitet svih vlasnika automobila ali ovdje, primjerice, možete vidjeti dva primjerka – u vlasništvu Richa Dennisa i Paula Rungea iz SAD-a:

Poznato je da je jedan Concept_One uništen tokom testiranja od strane Grand Toura, a postoje i mnoge snimke drugih Concept_One primjeraka diljem svijeta:

  • Plavi u vlasništvu Manhattan Motorcarsa: https://www.mensjournal.com/gear/sexiest-hypercars-from-manhattan-motorcars-showcase-mens-journal/
  • Bijeli u vlasništvu kupca iz Monaca: https://youtu.be/cNYUrUxnS4w?t=1154  
  • Tri automobila u New Yorku zajedno: https://www.facebook.com/1189320210/posts/10226266942038505/?d=n  
  • Srebrni, u vlasništvu Paul Rungea:

Izuzetno nam je dugo trebalo od koncepta do proizvodnog modela jer smo se nosili s izazovima održavanja tvrtke na životu - zapošljavanjem stručnog kadra, razvojem komponenti za Concept_One. Iako je inicijalna ideja bila da Concept_One bude automobil proizveden u maloj seriji od više desetaka komada, po putu smo uvidjeli da sredstva koja imamo na raspolaganju, kao i tim nisu dovoljni za projekt tih razmjera. Odlučili smo Concept_One proizvesti u osam jedinica i usmjeriti fokus na sljedeću generaciju: C_Two (danas: Nevera). U međuvremenu je zadatak bio i razviti stručni kadar, osigurati investitore, stabilizirati tvrtku, razviti procese i drugo kako bismo bili u mogućnosti izvesti projekt reda veličine Nevere. 

Concept_One bio je prvi supersportski električni automobil na svijetu, ali je bio i projekt na kojem smo puno naučili. Nevera je realizacija vizije koja je postojala za Concept_One, ali ta dva automobila potpuno su različita. Concept_One proizveden je u 8 jedinica, od kojih je jedan razbijen 2017. godine. Kako smo se u međuvremenu posvetili Neveri, proizvodnja zadnjeg Concept_One zaustavljena je prije par godina, a time je i vlasnik tog modela preusmjeren na kupnju Nevere te će zadnji automobil ostati u vlasništvu Rimac Automobila.

Kakav je bio aranžman s kompanijom IDIADA?

2012. smo bili team od 10-ak ljudi. Bili smo na samom početku i u vrlo teškom periodu zbog otkazivanja podrške naših tadašnjih investitora s Bliskog istoka. Tada nam je bila strategija razvijati i proizvoditi vlastite automobile. Concept_One je trebao biti konceptni automobil našeg prvog modela. Kako je došlo do prestanka financiranja investitora, našli smo se u situaciji gdje nam je bilo nemoguće pokriti troškove plaća, najma, dobavljača i praktički smo bankrotirali, a još nismo niti krenuli kako treba. Stoga smo se morali okrenuti poslovima koji odmah donose prihod kako bi firma preživjela. U tom trenutku nam je projekt IDIADA-e savršeno odgovarao.

IDIADA je, u sklopu europskog projekta, dobila zadatak da demonstrira da Europa može biti globalno konkurentna u tehnologiji električnih vozila. Kako je rok za razvoj i proizvodnju tog demonstracijskog vozila bio samo 4 mjeseca, IDIADA se javila nama da na bazi Concept_One-a napravimo njima auto. S obzirom na to da je Concept_One projekt bio u početnoj fazi razvoja, morali smo raditi dan i noć ta 4 mjeseca kako bismo proizveli i isporučili taj auto.

Mi smo taj auto smatrali daljnjim prototipom Concept_One. Kako Hrvatska tada nije bila članica EU, mi nismo mogli direktno raditi taj projekt, IDIADA je bila nosilac dok smo mi razvili i proizveli automobil, a bila je uključena u određene elemente dizajna i testiranja auta. Vozilo smo uspješno isporučili, što se nekoliko tjedana kasnije i demonstriralo predstavnicima Europske komisije na poligonu u Španjolskoj. 

Je li Rimac odustao od proizvodnje bicikala?

Posao električnih bicikala je 2013. godine odvojen u firmu Greyp Bikes d.o.o. koja zapošljava 100-tinjak radnika i izvozi bicikle u 30 zemalja svijeta. 

S kojim je ciljem plasirana informacija da je prodano 150 automobila C_Two?

Do te informacije je došlo zbog nesporazuma tokom intervjua između našeg voditelja prodaje i britanskog automobilskog časopisa. Na žalost smo propustili priliku pravovremeno demantirati tu objavu – Mate Rimac je naknadno objavio da C_Two (sada Nevera) nije rasprodan. Što i nije bilo za očekivati – ovo je prvi serijski električni hiperautomobil, neusporediv s drugim hiperautomobilima. Iako postoje kupci koji bez razmišljanja rezerviraju svoj automobil, od većine smo očekivali da žele automobil testirati.

Od ove godine krenula je prava prodajna kampanja gdje napokon imamo jedan automobil na raspolaganju za prodajne aktivnosti u cijelom svijetu. Naši prodajni predstavnici nalaze se na više od 20 lokacija u svijetu koje su nam ključna tržišta.

Za sada bilježimo najbolje prodajne rezultate u Europi, ali to uvelike ovisi o marketinškim i prodajnim aktivnostima koje tek trebaju biti odrađene u Aziji, na Bliskom istoku i većem dijelu Sjeverne Amerike, ali i drugdje u Europi.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.