Rasvjeta se u Zagrebu pali kasnije. "To je opasno"

Foto: Zeljko Hladika, Borna Flic/PIXSELL

U ZAGREBU se već neko vrijeme kasnije nego zadnjih godina pali javna rasvjeta. Razlog tomu je ušteda.

Traje to od kolovoza, kad se javna rasvjeta počela paliti oko 15 minuta kasnije i isto toliko ranije gasiti. Međutim, koliko je takvo što opasno u prometu? Pitali smo Grad Zagreb koliko se novca uštedi ovim potezom, ali i misle li da može ugroziti promet.

Grad Zagreb: Uštedimo 2 do 5 milijuna kuna, nema opasnosti u prometu

"U suradnji s HEP-om preciznije je regulirana razina rasvijetljenosti kod paljenja i gašenja javne rasvjete radi postizanja energetskih i financijskih ušteda. Sukladno procjenama, javna rasvjeta dnevno svijetli kraće u prosjeku od 20 do 30 minuta što, ovisno o cijeni električne energije, kraćem radu javne rasvjete, daje godišnju uštedu od 2 do 5 milijuna kuna.

Grad provodi kontrolu razine rasvijetljenosti kod paljenja i gašenja javne rasvjete te je ista u skladu s očekivanjima. Sigurnost prometa nije narušena jer je razina rasvijetljenosti dnevnom svjetlošću prilikom paljenja odnosno gašenja javne rasvjete u prosjeku jednaka razini rasvijetljenosti javnom rasvjetom noću", poručili su nam iz Grada.

Index je kontaktirao i Marka Ševrovića, predstojnika Zavoda za prometno planiranje Fakulteta prometnih znanosti. Ševrović je i ovlašteni revizor cestovne sigurnosti u Republici Hrvatskoj te suradnik Europskog instituta za ocjenu sigurnosti cesta.

Ševrović: Znanstveni članci su dokazali vezu između osvjetljenja i broja nesreća

Pitamo ga je li primijetio da se u Zagrebu kasnije pali, odnosno ranije gasi rasvjeta i kakvo je njegovo mišljenje o tome.

"Da, naravno da sam primijetio i već sam u nekoliko navrata komentirao s kolegama kako se vjerojatno radi o izrazito nepromišljenoj mjeri štednje. Naime, upravo je u vrijeme sumraka i zore najvažnija javna rasvjeta jer tada ljudske oči prolaze kroz proces prilagodbe.

Taj proces prilagodbe može trajati od nekoliko minuta pa sve do više od sat vremena, ovisno o razini svjetlosti kojoj su oči bile izložene prije i razini tame. U tom periodu puno je teže uočiti pješake i bicikliste te je u velikom broju znanstvenih članaka dokazana veza između osvjetljenja prometnica i broja nesreća, posebno u gradskom području", govori on.

"Riskiramo ljudske živote radi uštede"

Kažemo mu da se, prema odgovoru koji smo dobili od Grada Zagreba, radi o skraćenju od prosječno 20 do 30 minuta dnevno.

"Da, vjerojatno je tako, iako je moj dojam da se svjetla pale barem 20 minuta prekasno, odnosno gase barem 20-30 minuta prerano. Uzevši u obzir da je to sada u prosincu upravo vrijeme kada se najmlađi osnovnoškolci vraćaju iz dnevnog boravka, odnosno ujutro, kada svi školarci idu u školu, gotovo mi je neshvatljivo da netko nije razmišljao o tome", rekao je.

Upoznali smo ga s navodom Grada da se na taj način uštedi od 2 do 5 milijuna kuna.

"Moram se tako izraziti, ali to je hrpa gluposti. Pa hoćemo li stvarno kao društvo riskirati ljudske živote radi uštede od 2 ili 5 milijuna kuna na razini grada? Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture izradilo je analizu društvenih troškova prometnih nesreća i prema toj analizi samo jedan izgubljeni život košta društvo više od 2.4 milijuna eura, teška ozljeda procijenjena je na 321.000 eura.

To znači da samo jedna teško ozlijeđena osoba koja bi nastradala zbog te mjere košta više nego što su procijenjene uštede. To je potpuno apsurdno obrazloženje, a nemojmo zanemariti ni ljudsku stranu priče, odnosno obiteljske i osobne tragedije koje su nezaobilazni dio svake teške prometne nesreće. I to zbog čega, uštede od 2 do 5 milijuna kuna?" odgovorio je.

"Izrazito je bitno da se oči postepeno prilagođavaju na tamu"

Što se tiče navoda da sigurnost nije narušena jer je razina rasvijetljenosti dnevnom svjetlošću prilikom paljenja, odnosno gašenja javne rasvjete u prosjeku jednaka razini rasvijetljenosti javnom rasvjetom noći, Ševrović je odgovorio.

"Upravo se iz tog obrazloženja vidi razina neznanja i nerazumijevanja onoga tko je pisao taj odgovor. Apsolutno nije dovoljno da u sumrak ili zoru razina rasvijetljenosti bude jednaka razini rasvijetljenosti javnom rasvjetom noću.

Vjerujem da ste primijetili kako je na ulazima u tunele uvijek jača rasvjeta koja se postepeno smanjuje kako ulazite dublje u tunel. To je upravo iz razloga koje sam spominjao ranije, izrazito je bitno da se oči postepeno prilagođavaju na tamu odnosno na noćnu rasvjetu.

Otkad ja znam za sebe, u Zagrebu je to bilo dobro podešeno na način da se rasvjeta palila prije nego što je razina dnevne svjetlosti pala na razinu noćne rasvjete kako bi ljudsko oko imalo dovoljno vremena za prilagodbu", rekao je.

"Grad očito štedi ugrožavajući živote najmlađih"

"Uostalom, neka vozači već danas sami pokušaju promatrati pješake u sumrak dok se još nije upalila rasvjeta, pa će vidjeti koliko je to teško, posebno ako je okolina vlažna radi magle ili kiše te ako im u susret dolazi automobil s upaljenim svjetlima.

U tim je situacijama gotovo nemoguće uočiti dijete u tamnoj zimskoj odjeći koje želi prijeći cestu. Apeliram na sugrađane da, kada svojoj djeci kupuju zimske jakne, tenisice ili školske torbe, kupuju one koje imaju retroreflektivne naljepnice ili materijale.

Na bicikliste, posebno ove iz dostavnih službi, apeliram da koriste svjetla na biciklima i nose reflektirajuće prsluke jer Grad je očito odlučio štedjeti ugrožavajući živote svojih najmlađih građana i biciklista.

Apeliram i na Grad da promijeni ovu odluku i štednju pokuša ostvariti na neki drugi, manje pogibeljan način", rekao je Ševrović za Index.