U HRVATSKIM autocestama na izmišljenim je funkcijama zaposleno najmanje 50 ljudi i svi su plaćeni od 15 do 25 tisuća kuna bruto, tvrde naši izvori iz HAC-a, te to ilustriraju najnovijim primjerom - imenovanjem bivšeg HDZ-ovog saborskog zastupnika Franje Arapovića savjetnikom Uprave HAC-a.
"Nije me nitko gurao, ni zapošljavao, niti mi je itko išta govorio. Ja ću svaku kunu koju zaradim u HAC-u opravdati, nisam osoba koja se boji posla", rekao je za Index Franjo Arapović koji kaže kako je molbu za radno mjesto savjetnika Uprave podnio prije nekoliko mjeseci, ali još čeka službeno rješenje. "Papire sam predao nakon što sam ostao bez posla, pa tako i bez zdravstvenog i socijalnog. Želim to raditi, to me zanima i čekam da me obavijeste kad će sve biti riješeno, da mi papiri službeno dođu poštom i obavijeste me kad počinjem raditi", dodaje Arapović.
No, kad smo Arapovića upitali koja bi točno bila njegova funkcija kao savjetnika Uprave HAC-a, dobili smo sljedeći (ne pretjerano jasan) odgovor: "Radi se o odnosima prema vani i svemu što se radi po pitanju marketinga, znate ove reklame što se snimaju s vrhunskim sportašima. Također, jedna vrsta mog savjetovanja, s obzirom da sam ja završio prometnu školu, a sad sam na fakultetu".
Arapovićev ured već spreman?
Naši izvori u HAC-u tvrde kako je Arapović trebao početi raditi 1. svibnja, te dodaju kako je njegov ured u VMD centru u Aveniji grada Vukovara već pripremljen, ali u posljednji tren je dolazak bivšeg košarkaša u HAC odgođen za 1. lipnja. "Ja sam tražio da ne bude to baš sad jer je upravo u tijeku državno prvenstvo škola koje organizira Hrvatski školski športski savez čiji sam ja predsjednik i želim to odraditi do kraja", rekao nam je Arapović koji se za vrijeme trajanja prvenstva nalazi u Šibeniku.
Arapović otvoreno priznaje da je završio samo srednju prometnu školu, te da upravo završava fakultet, ali ipak vjeruje kako je kvalificiran za mjesto savjetnika Uprave HAC-a. "Uopće ne sumnjam da mogu obavljati taj posao. Nitko mene ne gura, ja sam se prometom bavio i prije nego je HDZ bio na vlasti. Ali svatko ima pravo govoriti što god hoće. Naravno da nekom smeta Franjo Arapović kao savjetnik, a ne smeta im milijun drugih savjetnika. To je križ koji moram nositi", rekao je Arapović za Index i još jednom podvukao kako njega nitko ne gura.
HDZ-ove "karmelićanke" u HAC-u
No, izvori unutar HAC-a koji žele ostati anonimni pričaju sasvim drugačiju priču. Na mjestu savjetnika, kažu nam, najčešće završavaju bivši direktori koje unutar HAC-a posprdno nazivaju "karmelićankama" - jer su se zavjetovali na šutnju, odnosno dobili svoja radna mjesta u zamjenu za istu. "Dok se sve to događalo, proračun HAC-a bio je oko 6 milijardi kuna. Velik je novac u pitanju", kažu nam naši izvori.
Zbrinjavanje HDZ-ovih kadrova u Hrvatskim autocestama stara je stvar, pričaju nam naši izvori, uz napomenu kako osobe s članskom iskaznicom vladajuće stranke koje su u HAC stigle iz saborskih klupa redovito dobivaju najbolje plaćene poslove na kojima rade malo ili ništa. Među bivšim saborskim zastupnicima HDZ-a koji su danas zbrinuti u HAC-u ističu se tako Željko Krapljan (zamjenik direktora sektora za održavanje), koji je došao pod povećalo javnosti nakon što je Index objavio ekskluzivni razgovor sa zaposlenicom HAC-a Majdom Rumorom koja ga je optužila za korupciju, te Marijan Bekavac (voditelj jedinice održavanja Zagvozd), Josip Odak (koordinator u naplati) i Mate Jukić (pravni sektor HAC-a).
Odjel za gledanje sapunica
"Savjetnici uprave su direktori koji su smijenjeni, a ne želi im se dati pravi posao. Ili ljudi koji su nekad bili na političkim funkcijama, a treba ih se zbrinuti. Oni fiktivno tamo postoje, nemaju prava zaduženja i ništa ne rade. U HAC-u je zafrkancija da je to odjel za gledanje sapunica", kaže nam predsjednik Nezavisnog sindikata cestara Mijat Stanić.
"Više se isplati saborskog zastupnika umiroviti sa 25 godina nego im davati skrb preko državnih poduzeća. Mi imamo ljude poput Željka Krapljana koji Hrvatske autoceste mjesečno košta 41 tisuću kuna, znatno više nego što iznosi saborska mirovina", nastavlja Stanić svoju priču, napominjući kako HDZ-ove kadrove u HAC-u osim direktorske plaće čeka i službeni automobil koji im je na raspolaganju 24 sata dnevno.
Govoreći konkretno o primjeru Željka Krapljana, Stanić kaže kako je Krapljan primljen u HAC tek nakon što je promijenjen pravilnik o unutarnjem ustroju. "Tog radnog mjesta nije bilo, radno mjesto zamjenika direktora otvoreno je specijalno za njega nakon što nije prihvatio mjesto savjetnika Uprave koje mu je ponuđeno", kaže Stanić, te dodaje kako je Krapljan uskoro postao direktor i na toj poziciji ostao četiri mjeseca. "Tijekom tog vremena se radno mjesto zamjenika direktora nije popunjavalo, što znači da nije potrebno", kaže Stanić.
"Imamo mi i raznih koordinatora, koji ni sami ne znaju čemu služe", kaže Stanić i dodaje kako je upravo Krapljan uveo brojne koordinatore u naplati. "Zanimljivo je da na dionicama gdje je puno jači promet, poput od Novske do Ivanje Reke, nema koordinatora, a na dionicama na kojima gotovo da i nema prometa postoji koordinator", kaže Stanić.
Petar Vidov
Foto: Davor Pongračić / CROPIX