U HRVATSKOJ je daleko veći politički, javni i medijski fokus na turizmu nego industriji. Zbog toga prosječni građanin jako dobro zna koliko se dolazaka turista očekuje, jesu li rezultati sezone zadovoljavajući, koje probleme stvara turizam, jesu li rasle cijene i iz kojih zemalja dolazi najviše turista.
S druge strane se industrija rijetko spominje, osim ako se ne radi o propadanju neke stare kompanije, nestajanju određene industrijske djelatnosti i općenito u kontekstu problema. Prosječna osoba je jako dobro upućena (ili bar misli da je) u broj turističkih dolazaka, utjecaj svjetskih kriza na sezonu i cijene apartmana, ali malo tko zna što točno Hrvatska proizvodi i izvozi ili koja industrija je najzastupljenija.
Pa ipak proizvodna industrija u Hrvatskoj zapošljava više ljudi od turizma, ima veće prihode, plaća više poreza i zapošljava bolje obrazovane radnike. Iako je apsolutno točno da industrija u Hrvatskoj nije dovoljno razvijena u usporedbi s ostalim državama EU, u izvozu nekih stvari je Hrvatska ne samo konkurentna nego i mala svjetska sila.
Što je komparativna prednost u izvozu?
Najlakši način za odrediti snagu koju određena država ima u proizvodnji, relativno svojoj veličini, usporedba je izvoza određenog proizvoda iz te države s ukupnim svjetskim izvozom istog proizvoda. Ako udio nekog proizvoda u izvozu iznosi više od udjela u ukupnom izvozu svih država na svijetu, onda država ima relativnu komparativnu prednost za proizvodnju i izvoz tog proizvoda.
Država ima komparativnu prednost (RCA) za određeni proizvod ako ima veći udio tog proizvoda u svom ukupnom izvozu proizvoda od svjetskog prosjeka. Smatra se da zemlja s otkrivenom komparativnom prednošću u izvozu određenog proizvoda i ima proizvodnu i izvoznu prednost u odnosu na ostale države.
Radi se o jednostavnom izračunu, u kojem rezultat od RCA=1 znači da je udio određenog proizvoda u izvozu neke zemlje isti kao u svjetskom izvozu, a RCA>1 da je udio određenog proizvoda puno veći u izvozu neke države od svjetskog udjela, tj. država ima izraženu komparativnu prednost.
U izvozu 99 proizvoda Hrvatska ima izraženu komparativnu prednost
Prema bazi podataka organizacije Ujedinjenih naroda za trgovinu i razvoj (UNCTAD), Hrvatska je 2022. izvozila 99 proizvoda s komparativnom prednosti, tj. vrijednost izvoza tih proizvoda u ukupnom izvozu Hrvatske veća je nego u ostatku svijeta.
Najviše ih je u kategoriji Industrijski proizvodi (25), zatim Hrana i životinje (19), Strojevi i prijevozna oprema (15), Kemijski proizvodi (11), Ostali industrijski proizvodi (11), Sirovine - nejestive, osim goriva (9), Pića i duhan (4), Mineralna goriva i lubrikanti (4), Životinjska i biljna ulja, masti i vosak (2).
U kategoriji Industrijski proizvodi Hrvatska ima najveću komparativnu prednost kod proizvoda od kože, cementa i vapnenca, drvnih prerađevina i staklarskih proizvoda. Kategorija Hrana i životinje pokazuje izrazite komparativne prednosti kod proizvoda od čokolade, živih životinja, kukuruza, slane i sušene ribe, sušenog mesa i pšenice. U nejestivim sirovinama (osim goriva) dominira izvoz drva.
Po pitanju strojeva i prijevozne opreme Hrvatska ima izraženu komparativnu prednost kod izvoza željezničkih vagona. Drugi izvori otkrivaju da se radi o teretnim željezničkim vagonima, a 2022. je čak 5 posto ukupnog svjetskog izvoza tih proizvoda bilo iz Hrvatske.
Općenito podaci pokazuju i jaku komponentu izvoza elektroenergetskih strojeva i dijelova, a zanimljiva je i snažna komparativna prednost (šest puta veći udio u izvozu od svjetskog prosjeka) ručnog vatrenog oružja i streljiva.
Drvo, pištolji, montažne građevine, teretni željeznički vagoni...Hrvatsko gospodarstvo je u nekim stvarima visoko specijalizirano
Hrvatski izvoz je dosta raznolik, što je dobra stvar. Električna energija i goriva su 2022. činila 20 posto izvoza, prema klasifikaciji proizvoda koju koristi Opservatorij ekonomske kompleksnosti (OEC). Druga kategorija su mehanički i elektroenergetski strojevi s udjelom od 16 posto, farmaceutski i kemijski proizvodi s udjelom 9 posto, metaloprerađivački proizvodi 9 posto, tekstilni proizvodi 4.5 posto, drvo i proizvodi od drva 5.6 posto, prehrambeni proizvodi 6 posto itd.
Među 99 proizvoda kod kojih Hrvatska ima komparativnu prednost izdvojeno je nekoliko. U prvom redu je ogrjevno drvo, koje Hrvatskoj čini 33.5 puta veći dio izvoza od svjetskog prosjeka. Značajna je prednost kod proizvoda od kože, 20.3 puta veći udio od svjetskog prosjeka.
Montažne građevine su snažan izvozni adut Hrvatske, s ukupnim izvozom od 265 milijuna dolara 2022. i 19.9 puta većim udjelom u ukupnom izvozu od svjetskog prosjeka. Željeznički vagoni, primarno teretni, još su jedna izražena komparativna prednost Hrvatske u svjetskoj trgovini.
Izvoz ručnog vatrenog oružja i streljiva je jako važan za Hrvatsku, s većim udjelom u ukupnom izvozu za 6.2 puta od svjetskog prosjeka. Od poljoprivrednih proizvoda je Hrvatska relativno veliki izvoznik kukuruza (RCA=4.9) i pšenice (RCA=2.6).
Neelektrični dijelovi strojeva (RCA=5.1), elektroenergetski strojevi, tj. strojevi za elektroindustriju (RCA=3.8), i oprema za distribuciju el. energije (RCA=2.8) su također izvozna prednost. Ukupno je u tim kategorijama 2022. izvezeno vrijednosti 1.18 milijardi dolara.
Farmaceutska industrija u Hrvatskoj zadnjih 15-ak godina impresivno raste, pa je 2022. prema klasifikaciji UNCTAD Hrvatska ostvarila 697.1 milijun dolara izvoza, s umjerenom komparativnom prednosti od RCA=1.4.
Hrvatski izvoz je u nekim stvarima globalno vidljiv
Unatoč javnom zanemarivanju industrije kao teme, desetljetnoj ekonomskoj stagnaciji nakon 2008., lošim državnim institucijama i relativno niskoj obrazovanosti u odnosu na ostale države EU, Hrvatska uspijeva kod proizvodnje i izvoza nekih proizvoda biti ne samo europski nego i svjetski relevantna.
Osim već spomenutih teretnih željezničkih vagona, gdje Hrvatska čini 5 posto tržišta 2022., postoje i brojne druge stvari u kojima Hrvatska ima izrazitu komparativnu prednost i zamjetan udio na svjetskom tržištu.
Primjerice, 2022. je 7 posto pištolja u svijetu izvezeno iz Hrvatske, 10 posto svjetskog izvoza ogrjevnog drva, 2.8 svjetske kamene vune, 2.6 posto izolacijskog stakla, 2.3 posto svjetskih montažnih građevina, 1.3 svjetskog izvoza cementa, 1.1 izvoza ribarskih brodova itd.
Činjenica da mala država koju učini manje od 0.05 svjetskog stanovništva sudjeluje s 1 posto ili nekoliko postotaka u svjetskom izvozu bilo čega svjedok je da postoje stvari koje njena industrija posebno dobro proizvodi, u čemu država ostvaruje veliku komparativnu prednost u odnosu na ostale države.
Hrvatska može i puno bolje, ali za to između ostaloga treba osvijestiti njene građane i strane investitore da turizam nije jedina stvar u kojoj je Hrvatska ekonomski relativno snažna i važna.