ULJANIK grupa će sljedećih dana ili tjedana, ako se ne dogodi čudo, završiti u stečaju. Naručitelji otkazuju brodove, danas smo doznali da je jedan brod otkazan i od strane Uljanika, računi su već dulje u blokadi, a novca za isplatu plaća, koja je trebala biti isplaćena do 15. listopada, nema. Po svemu sudeći, novac nemaju ni “strateški partneri” koji su trebali ući u tu kompaniju i osigurati nastavak poslovanja.
>> Danas je deset radnika Uljanika dalo otkaz. Plaće još nisu dobili
Država više ne može osiguravati isplatu plaća
Ministar gospodarstva Darko Horvat jasno je poručio da vlada ne može isplaćivati plaće i da su sve mogućnosti koje su postojale do sada iscrpljene.
“Plaću, ne samo za Uljanik, ne osigurava i ne može dati vlada. Takve uvjete smo ispucali, iskoristili smo sve legitimne metode kojima se država može uključiti u isplatu plaće. Država je stala u obranu brodogradnje od početka ove godine. I javnost i oporba su nas prozivali da radimo protuzakonito i ilegalno, ali uspjeli smo dati još dvije plaće. Takvih alata ja više nemam”, rekao je Horvat za N1 i dodao: “Radnicima Uljanik grupe možemo legitimno osigurati tri minimalne plaće, a hoće li Uprava prihvatiti modalitet, to je na njima i radnicima."
Naime, tri minimalca mogu im biti isplaćena preko Agencije za osiguranje radničkih tražbina u slučaju da je poslodavac u blokadi.
Izgubljeno povjerenje kupaca - gradnje brodova se otkazuju
No svima je jasno da firma u kojoj se svakog mjeseca natežu oko isplate plaća teško dugo može opstati, a i za budućnost tih brodogradilišta važno je povjerenje kupaca koje su očito izgubili.
Od početka rujna otkazane su gradnje više brodova, a knjiga narudžbi se ispraznila. Kanadska brodarska kompanija Algoma Central Corporation je krajem prošlog tjedna na svojim internetskim stranicama objavila da je poduzela korake kako bi otkazala preostala četiri ugovora o novogradnjama s brodogradilištem 3. maj.
>> Uljanik ostao bez još jednog broda, sami su raskinuli ugovor
Također, danas je stigla vijest da je Uljanik otkazao gradnju broda za prijevoz žive stoke za singapurskog naručitelja, tvrtku Wellard Ships, zato što naručitelj “nije ispunio ugovorne obveze”. Iako nije objašnjeno o čemu se točno radi, možemo pretpostaviti da je naručitelj trebao nešto uplatiti unaprijed, a to nije želio jer s obzirom na situaciju, vjerojatno više ne bi vidio ni novac, a ni brod.
Glavni “spasitelji” Uljanika: Danko Končar i Ukrajinac kojem je ljetos propalo brodogradilište
Uljanik grupu po svemu sudeći neće spasiti ni “strateški partneri jer prvom koji se spominjao - Danko Končar - cijela priča je očito prevelik financijski zalogaj. Spominjao se iznos od 200 milijuna eura, koji Končar, po svemu sudeći, nije u mogućnosti ili ne želi platiti.
>> Jeste li spremni dati 800 kuna iz svog džepa za spašavanje Uljanika?
Nakon njega pojavio se ukrajinski milijarder Vadim Novinski, vlasnik Smart Holdinga, koji ima iskustva u brodogradnji, no njegovu ozbiljnost kao “spasitelja” pulsko-riječke brodogradnje narušava informacija da mu je jedno brodogradilište ovog ljeta završilo u stečaju.
Ministar Horvat je danas na Hrvatskom radiju spomenuo još neke navodno zainteresirane kompanije i iznos od 200 milijuna eura, koliko bi trebale uložiti.
"Postoje ozbiljni partneri koji žele da se kontinuitet brodogradnje u Puli i Rijeci nastavi - tu su ukrajinski Smart Holding, talijanski Fincantieri, nizozemski Damen, a očekuju i dolazak zainteresiranih partnera iz Kine", rekao je Horvat i dodao: "Ako se program restrukturiranja bazira na oko 600 milijuna eura, strateški partner to mora financijski pratiti s najmanje 200 milijuna eura - i to mora dokazati."
No radi se o velikom novcu i ozbiljnom poslu pa ostaje pitanje je li uopće moguće realizirati ulazak strateškog partnera u Uljanik grupu prije stečaja jer su mu, s obzirom na blokadu i zakonske rokove za pokretanje stečaja, dani doslovno odbrojeni.