Sadržaj nastao u suradnji s: Koykan, Burza Franšiza i CFCG
HRVATSKA je bila među posljednjim zemljama u svijetu po pitanju udjela domaćih franšiza u franšiznoj industriji, ali situacija se značajno promijenila u posljednjih pet godina. Sada imamo nekoliko svjetski uspješnih franšiza.
Među našim najnovijim franšizama je Koykan, lanac fast-casual restorana, koji se mogu pronaći na nekoliko zagrebačkih lokacija. Posluju od 2012., a sada su se odlučili na širenje centralnom i istočnom Europom, i to upravo pomoću modela franšiziranja. Vode ga Boro Milivojević na mjestu izvršnog direktora te Marko Gnjidić i Domagoj Klarić.
Trenutno pripremaju otvorenje novih restorana u Zagrebu i Splitu, a u procesu je širenje i izvan zemlje. Tako će München i Prag, u kojima će se u prvoj fazi otvoriti ukupno pet lokacija, biti prvi nositelji ove franšize izvan Hrvatske.
"Do 2019. godine hrvatske franšize mogle su se nabrojati na prste jedne ruke, a sada idemo prema broju od 100 hrvatskih brendova koji su franšizni", kaže Andrija Čolak, osnivać Čolak Franchise Consulting Group (CFCG) te franšizni savjetnik koji je surađivao s Koykanom kao konzultant u postupku pripreme franšize i osnivač nekoliko hrvatskih franšiza.
Za razliku od klasičnog poduzetničkog pothvata u kojem 62 posto samostalnih poduzetnika preživi prvu godinu, kod franšizoprimaca taj postotak raste na 97 posto. Dodao je da nakon pet godina na tržištu i dalje opstaje preko 90 posto franšizoprimaca, dok postotak samostalnih poduzetnika pada na 23 posto.
"Suradnja domaćih konzultanata s hands-on iskustvom i domaćih koncepata koji uspješno rezoniraju s tržištem rezultira multipliciranjem poslovanja i na domaćem i na internacionalnom tržištu, što bez franšiznog modela poslovanja za mala i srednja poduzeća iz uslužnog sektora najčešće nije moguće zbog nedostatka kapitala i nepoznavanja stranih tržišta", naveo je ovaj stručnjak za franšize, čija je konzultantska tvrtka s istim ciljem pokrenula i prvu hrvatsku Burzu Franšiza. To je prvi hrvatski portal za izlistavanje franšiza koje se nude za hrvatsko tržište.
Čolak očekuje da će idućih godina broj brendova koji posluju kao franšize narasti za dva ili tri puta.
Ovaj model u svijetu nije novost. Smatra se da su komercijalne franšize, kakve danas poznajemo, nastale još krajem 19. i početkom 20. stoljeća. Neke od suvremenih i poznatijih su gazirano piće Coca-Cola i lanac hotela i odmarališta Hilton. Među našima se ističu Muzej iluzija i Surf'n'Fries.
Muzej iluzija pokrenula su dva Zagrepčana 2015. godine, a danas je njihovu franšizu moguće pronaći na preko 45 lokacija na četiri kontinenta. Surf'n'Fries može se naći u 15 zemalja diljem svijeta. Tu je i Friendly Fire, koji se temelji na inovativnom pristupu gaming kafiću kombinirajući druženje i natjecateljsko gaming iskustvo. Od osnutka 2017. godine proširili su se na više susjednih i europskih zemalja, a od prošle godine posluju i u Meksiku.
No što je to zapravo franšiza i zašto se tako brzo širi?
Riječ je o poslovnom modelu u kojem jedna strana - franšizodavac, daje drugoj strani - franšizoprimcu, pravo da koristi njegov brend, poslovni model i druge intelektualne resurse u zamjenu za određenu naknadu. Franšizoprimac vodi vlastiti posao koristeći sustav i brend franšizodavca, čime dobiva potporu i sigurniji poslovni model te u startu podiže šanse za opstanak na tržištu, prepoznatljivost i povjerenje kupaca.
Koykanov slogan "Stay hungry for more" podjednako zove buduće partnere gladne uspjeha i goste željne priuštive hrane. U njihovim kuhinjama spremaju se zdrave inačice ulične hrane poput burita, gyrosa i veganske Falafel Tahini zdjele. Njihov kulinarski centar testira preko 200 recepata i kontinuirano uvodi nove okuse i koncepte.
Iz Koykana poručuju da su otvoreni za razgovor sa svim zainteresiranim franšizoprimcima. Upravo su u potrazi za novim lokacijama i franšiznim partnerima u Hrvatskoj, Njemačkoj, Sloveniji, Austriji, ali i drugim europskim zemljama. Cilj im je osigurati uspjeh franšiznih partnera kroz snažan i prepoznatljiv brend, kao i ponuditi visokokvalitetne proizvode i stalnu podršku.
Njihovi budući partneri tako mogu očekivati potporu u razvoju poslovnog plana, odabira i opremanja optimalnih lokacija. Kad je u pitanju franšiza, pazi se na svaki detalj – od kvalitete proizvoda do uređenja interijera. Osim toga, dobit će podršku u obliku edukacije tijekom operativnih djelatnosti i definiranja smjera marketinga.
Velika prednost je i pristup mreži ovlaštenih dobavljača, što osigurava dosljednu kvalitetu i pravovremene isporuke svih potrebnih materijala.
Koykan koristi najnovije standarde za restorane, uključujući cloud-based digitalne alate te hardverska i softverska rješenja za upravljanje poslovanjem. Na otvaranju prvih restorana u Njemačkoj i Austriji surađuju sa StarDevom, priznatim stručnjacima za ovu vrstu poslovanja.
Sponzorirani sadržaj donose Index i Koykan, Burza Franšiza i CFCG u skladu s najvišim profesionalnim standardima.