Javna nabava u središte pažnje medija i javnosti dolazi gotovo isključivo u kontekstu korupcijskih afera. Iako je eventualna kaznena odgovornost uvijek individualna, važno je preispitivati i pravni okvir, sustav u kojem se provode postupci javne nabave kako bi se utvrdilo postoje li tu mane koje možda olakšavaju nezakonito djelovanje.
U tu svrhu, evo kratkog presjeka hrvatskog javnonabavnog tržišta za 2023. godinu:
Kada vidimo ovakve brojke, svima nam je jasno da je od najvećeg javnog interesa kontrolirati kako se postupci javne nabave provode.
Pa pogledajmo još malo statističkih podataka o nadzoru zakonitosti javne nabave kod nas za istu godinu:
Kratak i točan zaključak je da nadzora praktički - nema. Glavni razlog za ovakvo stanje je percepcija žalitelja kao "troublemakera" koji svojim žalbama upropaštavaju projekte i sabotiraju trošenje EU sredstava. Iako se, naravno, svaki žalitelj bori za svoje subjektivne interese, podnošenjem žalbe rasvjetljava potencijalne nezakonitosti u postupku javne nabave te time štiti i javni interes i pomaže u ostvarivanju objektivne zakonitosti postupka.
Sukladno tome, na zakonodavnoj razini se otežava korištenje pravnih lijekova:
Nadzor nad postupcima javne nabave ne funkcionira. Sustav u kojem kontrolu provode novinari, USKOK, DORH i EPPO nije sustav, već stihijsko oslanjanje na povremene kaznene postupke.
Neke od posljedica:
Dakle, promjene su nužne - i moraju početi s detaljnim i temeljitim demontiranjem sadašnjeg pristupa pravnim lijekovima. Žalitelji nisu problem koji treba iskorijeniti, već najvažniji osigurač zakonitosti provođenja postupaka javne nabave. Nekakvo empirijski neprovjereno inzistiranje na brzini i učinkovitosti postupaka javne nabave nauštrb kontrole zakonitosti nas je dovelo do ovoga što imamo sad - jesmo li zadovoljni rezultatima? Ali, pravni lijekovi su samo jedan dio problema.
Oni se koriste tek kad postupak završi - a nama je nužna i kvalitetnija kontrola postupaka javne nabave od početka do kraja, pa i u fazi izvršenja potpisanog ugovora.
Stoga je nužno pojačati provođenje upravnog nadzora koji je idealan upravo za tu svrhu - Ministarstvo gospodarstva kao nadležno tijelo ne mora čekati kraj postupka da bi ga počelo nadzirati.
Korupcija u postupcima javne nabave nije samo pogubna za racionalno trošenje javnih sredstava - pogubna je i za povjerenje građana u javna tijela. Nažalost, ne postoje mjere kojima ćemo je uspjeti iskorijeniti, ali možemo i moramo graditi sustav koji će ju svesti na značajno manju mjeru.
Prvi korak u tom smjeru je otvaranje javne nabave kontroli, a nakon toga možemo razmišljati o daljnjim i nužnim koracima.
*Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije Index.hr portala