Kako je kamion mogao ubiti dvoje djece na odmorištu?

Foto: Ivica Galovic, Nikola Cutuk/PIXSELL

TRAGIČNA nesreća koja se u petak ujutro dogodila na odmorištu autoceste A3 nedaleko Novske, u kojoj su poginule dvije djevojčice, sablaznila je javnost, ali i otvorila mnoga pitanja o tome kako je do nje došlo. 

U naletu kamiona koji se zabio u skupinu ljudi koji su odmarali na odmorištu autoceste poginule su učenice Osnovne škole Dalj koje su putovale na mali maturalac u Sveti Filip i Jakov, a nastradale su i dvije djevojke stare 25 i 26 godina koje su putovale automobilom, a koji je oštećen u naletu kamiona. Jedna od dviju žena je u vrlo teškom stanju i bori se za život na odjelu neurokirurgije u bolnici u Slavonskom Brodu, a druga se nalazi u bolnici u Novoj Gradiški i stabilno je.

Vozač kamiona je uhićen i bit će zadržan 24 sata u policiji, a sutra u 17 sati bi trebao biti predan pritvorskom nadzorniku.

Policijski istražitelji te istražitelji Općinskog državnog odvjetništva u Sisku u međuvremenu su cijeloga dana pokušavali utvrditi okolnosti nesreće koju je izazvao vozač kamiona koji je prvo prošao pored benzinske postaje, a onda se nekontroliranom brzinom zabio u skupinu ljudi više od stotinu metara dalje, da bi se zaustavio tek nekoliko stotina metara nakon toga, gotovo u šumi.

Prvi dio istrage pokazao da su kočnice ispravne, policija provjerava i mobitel vozača kamiona

Vozač je, prema informacijama koje su se pojavljivale u medijima, odmah nakon nesreće vatrogascima rekao kako mu je zaglavio tempomat u kamionu i da mu kočnice nisu radile. No prema onome što su na licu mjesta utvrdili istražitelji, nije točno da su kočnice kamiona otkazale. Istražitelji su na licu mjesta proveli prvu analizu kamiona koja je pokazala kako kočnice rade. 

Istražitelji su i vagali kamion kako bi utvrdili je li bio preopterećen. Očevid je u međuvremenu dovršen, a sada slijede daljnja vještačenja i provjere tehničke ispravnosti kamiona. Pretpostavlja se kako policijski istražitelji, sukladno internom naputku, provjeravaju je li vozač kamiona koristio mobitel neposredno uoči nesreće. Utvrdili su kako u trenutku nesreće nije bio pod utjecajem alkohola.

Dosad se neslužbeno moglo čuti i kako je vozač kamiona u vlasništvu tvrtke Marin promet, koji je putovao iz Beograda, stao i odmorio se kod Županje. Pojavila se i sumnja kako je vozaču kamiona pozlilo. Index je kontaktirao vlasnika te tvrtke, no on nije bio raspoložen za razgovor o nesreći.

"Gotovo je nemoguće da su kočnice otkazale"

Razgovarali smo i s prometnim stručnjacima kako bi pokušali razjasniti kako je moglo doći do tragične nesreće na odmorištu.

Prometni stručnjak Marko Ševrović s Prometnog fakulteta u Zagrebu za Index je rekao kako je u ovom trenutku riječ o neobjašnjivoj nesreći. 

"Radi se o velikoj tragediji, želim izraziti sućut obitelji stradalih. Zaista ne mogu pojmiti kako se nešto takvo moglo dogoditi, ako nije bilo otkazivanja kočnica ili nekog drugog velikog tehničkog kvara na kamionu. Ali otkazivanje kočnica na takvom kamionu je gotovo nemoguće. Ima više sustava koji se nadopunjuju pri kočenju. To je nevjerojatno, ali ne možemo isključiti dok se ne dovrši istraga, vještačenje će to sasvim sigurno utvrditi", objašnjava Ševrović.

Upozorava da je izbjegnuta još veća tragedija. 

"Ovo je ogromna tragedija i mogla je biti još veća, a da je vozač isključio vozilo stalo bi po inerciji"

"Ovo je ogromna tragedija, no mogla je biti i veća. Tu je bila benzinska postaja, znamo što se moglo dogoditi da se kamion zaletio i u nju. Tamo je bila i veća skupina djece, zamislite što bi se dogodilo da se kamion zaletio u njih. Ja sam šokiran kao stručnjak", kaže Ševrović. 

Dodaje kako se ne može raditi o tome da bi nesreću uzrokovala infrastruktura, odnosno ulaz i ceste na odmorištu. 

"Ulazi na odmorišta su dobro označeni, može se i većom brzinom ući u njega, a da se izbjegne nesreća. Ne mogu reći da je to loše riješeno. Ja sam u prvi trenutak mislio da je izletio s autoceste. Imate zone u zapadnoj Europi koje su predviđene za to da se kamioni zaustave na njima u takvim situacijama, no to je u brdsko-planinskim područjima. Ovdje govorimo o ravnoj Slavoniji. Da je vozač isključio vozilo, ono bi stalo po inerciji, no tek se mora utvrditi zašto ga nije zaustavio. U ovakvim nesrećama infrastruktura nažalost ne može ništa pomoći. Doista mi je nevjerojatno da se ovako nešto može dogoditi po dobrom vremenu i dobroj vidljivosti", šokiran je prometni stručnjak.

Objašnjava što se utvrđuje u istrazi. 

Istražitelji će utvrđivati i je li vozač kamiona koristio mobitel, prometni stručnjak smatra da brzina nije bila presudna

"Pregledom tahografa kamiona utvrdit će se kretanje vozila i brzine prije sudara. Što se tiče mobitela, vjerujem da će policajci uspjeti utvrditi je li ga koristio prije nesreće, ali mi se čini da je to teško dokazivo. Teško je dokazivo je li mobitel korišten u trenutku sudara, odnosno neposredno prije sudara, tu se radi o sekundama. Činjenica je da smo kao vozači svjesni da neki vozači kamiona gledaju filmove dok voze. Trebalo bi to najoštrije kažnjavati i kao društvo naći rješenje da se takve stvari ne događaju", jasan je Ševrović. 

Kaže kako mu se čini da brzina nije bila presudna. 

"Nije ključna brzina kojom je vozio, nego to je li se uopće pokušao zaustaviti. Ako je bio uključen pogonski agregat, motor, ako je davao vučnu silu vozilu cijelo vrijeme, ako nije bilo kočenja, onda je nevažno. Ako je zablokirao tempomat, onda je vozio kontinuiranom brzinom. Zaustavni put se može gledatii tek otkad je vučna sila prestala djelovati na vozilo. Ne bi bilo velike razlike je li brzina 50 ili 70 kilometara na sat. Brzina od 72 kilometra na sat je 20 metara u sekundi, odnosno 100 metara u pet sekundi. U svakom slučaju malo je vjerojatno da je vozio manje od 50. Da je vozio 30 ili 40 na sat, bilo bi dvostruko više vremena za pješake da se spase naleta. U svakom slučaju ili nešto nije bilo u redu s vozačem, ili s kamionom, nema treće opcije", kaže Ševrović. 

Još jedna stvar mogla bi biti ključna u istrazi

Još nešto bi moglo biti ključno u istrazi. 

"Vjerujem da postoje nadzorne snimke na benzinskoj postoji koje bi mogle pomoći u rasvjetljavanju nesreće. Vrlo bi važno moglo biti i to vide li se na snimkama stop svjetla na kamionu. To bi pomoglo u otkrivanju je li vozač stiskao kočnicu", kazao je.

Pitali smo ga i je li čudno da na kamionu ima vrlo malo oštećenja. 

"Nije, tu se radi o ogromnoj razlici u masi kamiona i ljudi koje je udario te automobila koji je okrznuo. Ta mala masa s obzirom na taj kut udara ne može napraviti veliku štetu. Prema fotografijama s mjesta nesreće, kamion je auto udario sa strane, lako ga je odgurnuo, ključ je ogromna kinetička energija kamiona i nesrazmjer energije između kamiona i automobila", pojasnio je za Index prometni stručnjak Marko Ševrović.

"Nije vjerojatno da su mu otkazale kočnice"

Da kočnice nisu uzrok nesreće slaže se i drugi prometni stručnjak, Rajko Horvat, voditelj Katedre za tehniku cestovnog prometa na Fakultetu prometnih znanosti u Zagrebu. 

"Čuo sam da je vozač kamiona rekao da su mu otkazale kočnice, ali to nije vjerojatno. U kamionima postoji sustav prema kojemu kad pokrenete kamion, da bi on mogao krenuti mora se napumpati zrak u kočnice, a dotad su kočnice zablokirane. Kad nestane zraka kočni sustav se zablokira i kamion počne kočiti. I da je pukla cijev kočnice, kamion bi automatski počeo kočiti. Jedino je moguće da se nešto dogodilo pa nije mogao pritisnuti papučicu, ali da su zakazale kočnice to je manje vjerojatno", smatra Horvat.

Kaže kako treba saznati je li uopće kočio i pronaći tragove kočenja. Objašnjava i kako je tehnički teško da će se samo tako pokvariti kočnice i da neće zaustaviti kamion.

"Uostalom, osim kočnica kamion ima retarder ili usporivač. To je pomoćna kočnica za nizbrdicu, uz pomoć motora se smanjuje brzina i sva teretna vozila to imaju jer bi se inače glavne kočnice zapalile na nizbrdici", rekao je Horvat za Index.

"Vozač se vjerojatno izvlači"

Što se pak tiče tempomata, budući da je vozač spominjao da mu je zablokirao, prof. Horvat odbacuje takvu mogućnost.

"Tempomat je isti na svakom vozilu, ako on zašteka, jednostavno se stisne kvačilo i prebaci u brzinu i nastavi upravljati vozilom. Vjerojatno se vozač izvlači, no istraga će pokazati što se dogodilo. Indikativno je to što je on mogao nastaviti vožnju ravno, a ne skretati desno da je uočio nepravilnosti. Uostalom, ako je imao nepravilnosti i zbog toga, kako tvrdi, nije mogao zaustaviti kamion, zašto nije upotrijebio zvučni signal. Zašto nije zatrubio i tako upozorio pješake na stajalištu? Istraga treba dati odgovor na to. Smatram kako je uzrok nesreće neprilagođena brzina kojom je uletio na ugibalište. Za ulazak na ugibalište predviđeno je kretanje brzinom od 40 km na sat. Na početku smanjujete na 80 kako se približavate skretanju, a potom na 40", rekao je Horvat.

Poruka za sve vozače i pješake

Ističe kako će istraga, odnosno istražni sudac dati detaljne odgovore na to je li vozilo bilo ispravno te da će se sve vidjeti po tahografu koji daje konkretne odgovore o upravljanju vozilom.

"Da naglasim još jednu stvar, odnosno poručim svima: ljudi, bez obzira na to nalazite li se na ugibalištu, opet pazite na sebe, pogotovo na djecu. Ljudi se u turističkoj sezoni šeću ugibalištem kao da je promenada, a svi moraju paziti i biti oprezni. To je prometna površina, tu se odvija promet, vozači isto tako trebaju paziti jer se radi o prostoru s više ljudi, moguće je da se pojave djece, kućni ljubimci i zato treba usporiti i dodatno paziti, a pješaci se trebaju ponašati kao da su na prometnici, a ne šetalištu. I kod izlaska iz vozila uvijek treba pogledati nailazi li neko vozilo", poručio je Horvat.