Kako je propao Thomas Cook?

Foto: Getty images

DANAS je službeno bankrotirala i odmah prestala s radom najstarija svjetska turistička tvrtka, Thomas Cook, zbog čega je 600.000 putnika ostalo zarobljeno na aerodromima i u hotelima.

Mnogi su se zapitali kakvi su točno poslovni potezi doveli do kraja tako moćne kompanije koja je uspjela preživjeti dva svjetska rata. Naime, Thomas Cook je jedna od najstarijih svjetskih turističkih kompanija, a upravljala je hotelima, odmaralištima i zrakoplovima koji su ugostili 19 milijuna ljudi godišnje. Poslovanje je započela 1841. organiziranjem lokalnih izleta i bila je začetnica turističkih paket-aranžmana i masovnog turizma.

Kako piše na internet stranici grupacije Thomas Cook, pod hotelijerskim odjelom te kompanije nalazi se 200 hotela lociranih na 47 destinacija. S više od 38 000 soba i 9,2 milijuna noćenja, ubrajala se među 40 najboljih hotelskih tvrtki na svijetu.

Tvrtka ima turističke urede u 16 zemalja, a posjeduje 105 aviona. U Hrvatskoj ima tri hotela.

Više uzroka kolapsa

Tvrtka Thomas Cook urušila se zbog više faktora, odnosno pod teretom dugova od 1,7 milijardi funti, konkurencije online turističkih usluga, izmijenjenog turističkog tržišta kojemu se nije prilagodila i geopolitičkih događaja. Problem joj je stvorilo i neobično vruće prošlogodišnje ljeto te posljedičan značajan pad 'last minute' rezervacija.

Ogromni problemi stigli su nakon burne godine za Thomas Cook. Od svibnja 2018. dionice su pale za više od 96% uslijed nesigurnosti oko Brexita i intenzivne konkurencije u turističkom sektoru.

Kompanija je u kolovozu postigla dogovor s kineskim dioničarom Fosun Tourismom i skupinom banaka te vlasnika obveznica o financijskoj injekciji 'teškoj' 900 milijuna funti. Dokapitalizacija joj je trebala pomoći smanjiti dugove i prebroditi zimski period slabe potražnje za putovanjima. Zauzvrat je kineska tvrtka trebala postati vlasnik najmanje 75 posto udjela u Thomas Cookovom turističkom poslovanju i 25 posto udjela u zrakoplovnoj tvrtki. Preostali udjeli trebali su pripasti zajmodavcima i vlasnicima obveznica.

Zajmodavci su u posljednji čas zatražili od kompanije da pribavi dodatnih 200 milijuna funti osiguranog kapitala. Prema nedavnim informacijama, dodatni je novac u posljednji tren zatražila banka Royal Bank of Scotland (RBS) uz obrazloženje da situacija postaje "kritična".

Iz tvrtke Thomas Cook izjavili su da je njezino vijeće, nakon što su ovoga vikenda propali razgovori o financijskom spašavanju, "zaključilo da nema izbora nego pokrenuti obveznu likvidaciju s trenutnim učinkom".

"Podnesen je zahtjev Visokom sudu za obveznu likvidaciju tvrtke prije početka današnjeg radnog dana te je dan nalog za imenovanje službenog stečajnog upravitelja", navodi se u izjavi, a prenosi CNN.

"Thomas Cook nije bio spreman za 21. stoljeće"

Taj dodatan zahtjev doveo je u pitanje sporazum o dokapitalizaciji te posljedično do bankrota i upitnih 22.000 radnih mjesta, uključujući 9.000 u Velikoj Britaniji.

Turistički stručnjak Simon Calder izjavio je za BBC News da Thomas Cook "nije bio spreman za 21. stoljeće".

Iako je tvrtka počela zatvarati trgovine kako bi smanjila troškove, još uvijek je zadržala više od 500 prodajnih mjesta, što joj je donosilo veliki trošak u odnosu na kompanije koje su poslovale putem interneta i nudile online turističke usluge.

Putnici zarobljeni u hotelima

Podsjetimo se, nakon što je Thomas Cook trenutno prestao s radom, britanska Agencija za civilno zrakoplovstvo (CAA) priopćila je kako je pokrenula akciju osiguranja povratka putnika. Trenutno kompanija ima ugovore s oko 600.000 turista, većinom iz Njemačke, Britanije i Skandinavije, širom svijeta, što je prisililo britansku vladu i osiguravajuća društva da koordiniraju operaciju zbrinjavanja klijenata tvrtke golemih razmjera.

Britanske vlasti kontaktiraju i hotele u kojima su gosti Thomasa Cooka kako bi ih obavijestili da će troškove preuzeti britanska vlada putem osiguravajućih društava. To se dogodilo nakon što su u Tunisu u hotelu zadržani gosti dok se ne riješi problem plaćanja njihova smještaja.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.