Luksemburg uvodi besplatnu vožnju javnim prijevozom

Foto: EPA

LUKSEMBURG danas prelazi na besplatni javni prijevoz, što vlada predstavlja kao važnu socijalnu mjeru, dok kritičari kažu da se radi samo o marketinškom potezu koji neće riješiti probleme koje vlada ističe u svojoj odluci.

"Uvođenje besplatnog javnog prijevoza je važna socijalna mjera", rekao je luksemburški ministar prometa, ekolog Francois Bausch.

Ta će mjera dovesti prosječno do uštede oko 100 eura godišnje svakom kućanstvu.

Investicije u prometnu infrastrukturu

Luksemburg pritom namjerava investirati u projekte čiji je cilj poboljšati prometnu infrastrukturu, najavljuje se. 

Za željezničku mrežu su predviđene 3,2 milijarde eura do 2027., plan je adaptirati autobusne linije, udvostručiti broj mjesta za punjenje električnih automobila, poboljšati biciklističku mrežu staza i proširiti tramvajsku mrežu, najavljuje vlada.

Međutim, taj plan nije jednoglasno dočekan raširenih ruku, piše BBC.

"Ulagalo se godinama u izgradnju cesta. Vlada čini napore, ali smo u ogromnom zaostatku kada se radi o razvoju mreža javnog prometa", rekla je Blanche Weber, predsjednica luksemburške ekološke organizacije Ekološki pokret.

Zbog toga je, smatra ona, poboljšanje ponude važnije od odluke da prijevoz bude besplatan.

U Luksemburgu se oko 47 posto ljudi na posao vozi automobilom, autobus koristi 32 posto ljudi, a vlak 19 posto. Za usporedbu, u Parizu 70 posto ljudi putuje na posao javnim prijevozom.

Markus Hesse, profesor urbanizma na Sveučilištu u Luxembourgu, smatra da je to pogrešno rješenje kompleksnog problema.

A i pitanje je hoće li prijevoz doista biti besplatan, kaže on, jer će ga morati platiti porezni obveznici.

"Samo zato što se zove besplatan, ne znači da ga nitko neće platiti", rekao je Bausch koji je član luksemburške stranke Zelenih.

Prijevoz ni dosad nije bio skup - 2 eura, a dvostruko od toga za dnevnu kartu.

Gužve na cestama

Vlada ima nekoliko razloga za svoju odluku: govori o socijalnoj mjeri, želi maknuti automobile s cesta - jer Luksemburg ima više automobila na 1000 stanovnika od bilo koje zemlje EU-a, želi kroz pet godina 20 posto više ljudi u javnom prometu te upozoriti stanovnike na probleme okoliša.

Luksemburg ima golem problem gužvi na cestama. U tu zemlju putuje velik broj ljudi na posao iz Belgije, Francuske i Njemačke, privučeni visokim plaćama.

Cijene benzina su niže u usporedbi sa susjedima pa osim vožnje na posao, mnogi dolaze u Luksemburg isključivo po gorivo.

Istovremeno, autobusi su zastarjeli, a željeznica poznata po kašnjenju.

Besplatni prijevoz neće riješiti problem automobila na cestama jer zemlja ima "visoke plaće i niske cijene benzina pa ljudi kupuju automobile", kazao je Hesse.

Luksemburg nije prvi primjer uvođenja besplatnog prijevoza.

To je učinio grad Tallinn 2013., ali samo za stanovnike, dok će u Luksemburgu biti besplatan za sve.

Francuski grad Dunkerque 2018. također je uveo besplatni javni prijevoz, nakon čega je zabilježio dramatično povećanje autobusnih putnika.

To je privuklo i pažnju gradonačelnice Pariza Ann Hidalgo, dodaje BBC.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.