Presušuje najvažnija europska rijeka. Posljedice su ozbiljne

Foto: 123rf

TRAJEKT Kevina Kilpsa siječe vodu njemačke rijeke Rajne ploveći prema obali nasuprot Kaubu, slikovitom selu južno od stjenovitog brijega nazvanog po legendarnoj sireni Lorelei. Ovaj dio plovnog puta obično je vrlo prometan. Putnički trajekti bore se za prostor s teglenicama koje prevoze sirovine prema tvornicama na jugu ili gotovu njemačku robu prema lukama na Sjevernom moru, a tu su i turistički brodovi koji plove prema obližnjim srednjovjekovnim dvorcima i vinogradima, piše Bloomberg.

Nakon duge ljetne suše, inače gust promet prošle je godine morao biti zaustavljen na jednoj od najplićih točaka Rajne na gotovo mjesec dana. Zastoj je zagušio njemački industrijski stroj, te usporio gospodarski rast u trećem i četvrtom kvartalu. Bio je posljednji primjer kako čak i napredne industrijske ekonomije sve više trpe zbog učinaka globalnog zatopljenja. Rajna, naime, povezuje njemačku i švicarsku industriju s Rotterdamom, najvećom europskom lukom.

„Može se vidjeti da je razina vode svake godine sve niža. Strašno je gledati kako se klima mijenja“, kaže Kilps, koji je na svoj 150-tonski brod morao dodati opremu za plutanje kako bi konačno mogao prijeći rijeku.

Zastoj težak 250 milijuna eura

Rajna izvire visoko u švicarskim Alpama i potom vijuga 1300 kilometara kroz industrijske zone Švicarske, Njemačke i Nizozemske prije nego se u Rotterdamu ulije u more. Rajna služi kao glavni prometni put za proizvođače kao što su Daimler, Robert Bosch i Bayer. Kada je nizak vodostaj zaustavio promet prošlog ljeta, proizvođač čelika Thyssenkrupp AG morao je zaustaviti isporuku svojim kupcima, kao što je Volkswagen, jer nije bilo moguće dopremiti sirovine do tvornice u Duisburgu.

Zastoj na Rajni stajao je BASF oko 250 milijuna eura, zato što se kemijski koncern morao okrenuti skupljim transportnim opcijama. U nedavnom razgovoru s novinarima, predsjednik uprave BASF-a Martin Brudermüller založio se za velike infrastrukturne investicije na Rajni, kao što su ustave i brane, koje mogu osigurati dovoljno vode da brodske linije ostanu otvorene. No, iskopavanje i drugi inženjerski radovi bili bi komplicirani, između ostalog i zato što je područje oko Kauba pod zaštitom UNESCO-a kao dio Svjetske baštine.

„Vidjeli smo učinke zastoja na rast nacionalnog gospodarstva. Ovaj je problem vezan za globalno zatopljenje i može se dogoditi ponovno“, kaže Oliver Rakao, glavni ekonomist Oxford Economicsa.

Rijeku napajaju ledenjaci i kiša. Međutim, dotok alpskog leda smanjio se za 28 posto između 1973. i 2010. godine, kada je švicarska vlada provela posljednje istraživanje. Wilfried Hagg, stručnjak za ledenjake na Sveučilištu u Münchenu, tvrdi da bi smanjenje do danas moglo iznositi i 35 posto.

„Alpe se zagrijavaju sve brže i snijeg i led se ubrzano tope. Sve toplija klima znači da će se niski vodostaji događati sve češće“, kaže Hagg.

Vodostaj je tijekom druge polovice 2018. godine u Kaubu bio na 12-godišnjem minimumu, što je mjesecima ograničilo promet teglenica. Ova plovila obično nose i po 18.000 barela dizela, ali sve do kraja prosinca nisu mogla koristiti punu nosivost. Promjenjivi vodostaji utjecali su na količinu tereta i u siječnju, objavio je rotterdamski riječni broker Riverlake Barging.

Rastu cijene prirodnog plina

Zbog toga su se neke benzinske postaje u pokrajini Baden-Württemberg našle u opskrbim problemima, pa se u Njemačkoj i Švicarskoj posegnulo i za robnim rezervama. Cijena prirodnog plina u Europi u prosincu je porasla 13 posto zato što su komunalne tvrtke u nestašici ugljena počele koristiti plin kao gorivo.

Čak i uz dobro razgranatu mrežu cesta i pruga u Njemačkoj, teško je nadomjestiti Rajnu. Teglenice mogu nositi pet puta više od vlastite težine, što ih čini vrlo isplativim prijevoznim sredstvom. Prijevoz brodom od Rotterdama do Basela stoji 40 posto manje nego prijevoz željeznicom, objavio je njemački Savezni institut za hidrologiju.

Kako bi izbjegla buduće poremećaje u prometu i negativne učinke po gospodarstvo, vlada kancelarke Angele Merkel razmišlja o mjerama kao što su trajno ublažavanje ograničenja u prometu kamiona nedjeljom u pokrajinama oko Rajne, smanjivanjem težine tereta na teglenicama i poboljšanjem željezničkih veza.

U Kaubu, poznatom po dvorcu Pfalzgrafenstein, impozantnoj nekadašnjoj carinskoj postaji na stijeni usred Rajne, mještani primjećuju da je razina rijeke sve niža i zabrinuto iščekuju sljedeće ljeto. „Mislim da ćemo sve češće imati problema s vodostajem“, zaključuje Kilps, koji već 15 godina radi na Rajni.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.