Stručnjaci: AI pismenost postaje nužna kompetencija u gotovo svakom poslu

Foto: Shutterstock/Privatna arhiva/HT

Sadržaj nastao u suradnji s: Hrvatski Telekom

RJEČNIK Collins imenovao je "AI" riječju godine 2023. No već i prije bilo je jasno da će oblikovati ovo, ali i desetljeća koja dolaze. Tome svjedoče brojke koje potvrđuju snažnu primjenu te tehnologije u raznim djelatnostima, a zaposlenici se s pravom pitaju kako će to utjecati na njihova radna mjesta.

U Hrvatskoj djeluju 84 proizvodne tvrtke u području umjetne inteligencije. Od ukupno 69.300 zaposlenih u ICT sektoru, oko 15.000 osoba može se klasificirati kao zaposleno u AI djelatnostima, pokazuju podaci za prvih osam mjeseci 2024. godine objavljeni u izvještaju The State of AI in CEE. 

Hrvatska AI scena već je sad vrlo jaka, potvrđuje, s obzirom na veličinu zemlje. Kao svojevrsni centar razmjene znanja i ideja djeluje CroAI, udruga koja okuplja tvrtke, startupove i organizacije povezane s umjetnom inteligencijom. Broji preko 300 članova i nekoliko stotina pojedinaca u širem ekosustavu. Cilj im je demistificirati umjetnu inteligenciju i približiti ju svakome. O tome kako će se AI odraziti na radne vještine budućnosti, razgovarali smo s njihovim potpredsjednikom Ivom Botuncem.

Istraživanja udruge CroAI pokazuju da sve više tvrtki koristi umjetnu inteligenciju u poslovanju, navodi ovaj stručnjak, koji i sam razvija ideje. Dodaje da je sljedeći korak za hrvatsku AI zajednicu nadograditi taj temelj.

"Očekujemo još jaču suradnju između tvrtki i akademske zajednice, više domaćih AI proizvoda te daljnju podršku donositelja odluka. Trebamo nastaviti poticati istraživanje i razvoj, pomoći tradicionalnim industrijama da usvoje AI i raditi na razvoju novih talenata", smatra Botunac, koji se i iz znanstvene perspektive bavi umjetnom inteligencijom kao doktorand Sveučilišta u Rijeci, gdje pohađa Fakultet informatike i digitalnih tehnologija. 

Ive Botunac
Foto: Privatna arhiva

"Ako zadržimo ovaj zamah, hrvatska AI zajednica može postati predvodnik u regiji i neizostavan dio europske AI mreže", dodaje. 

Botunac: Važno povezati mlade s AI tehnologijom od najranije dobi

Globalno tržište umjetne inteligencije rast će po godišnjoj stopi od 15.8 posto do kraja desetljeća, a europske AI tvrtke zapošljavale su 349.000 ljudi u 2023. godini, što je rast od 168 posto u odnosu na 2020. godinu, pokazuje jedno izvješće. Važan faktor rasta je zapošljavanje stručnog kadra, a CroAI povezuje mlade s AI tehnologijom kroz projekte kao što su Heroes Stories i tečaj Elements of AI. Udruga je educirala mnoge učenike i pruža tečajeve za mala i srednja poduzeća.

Botunac ističe da bi mladi trebali steći vještine kao što su programersko razmišljanje, kodiranje i rad s podacima kako bi bili konkurentni na tržištu rada.

AI alat Perplexity
Screenshot: Perplexity

"Za mnoge će ključne biti neke vještine poput kritičkog razmišljanja, kako bi mogli preispitati rezultate koje im AI daje, kreativnosti u rješavanju problema te prilagodljivosti i spremnosti na kontinuirano učenje", potvrđuje.

Iako se na prvu može učiniti da AI utječe na samo IT industriju, podaci dokazuju suprotno. Već sada umjetna inteligencija transformira tržište rada jer utječe na gotovo 40 posto poslova širom svijeta, navodi Business Insider.

"Oni koji razumiju kako AI može unaprijediti njihov rad, bez obzira na profesiju, imat će prednost u budućnosti", kaže Botunac i naglašava da nije bitno je li riječ o ekonomiji, dizajnu, medicini, pravu ili nekom drugom području. 

"Često naglašavamo da AI neće zamijeniti ljude, nego će ih zamijeniti oni koji znaju raditi s AI-jem. Drugim riječima, AI pismenost postaje nužna kompetencija u gotovo svakom poslu", dodaje. Umjetnu inteligenciju vidi kao pomoćni alat koji će preuzeti određene zadatke i ljudima osloboditi prostor da se usmjere na drugačiji, kreativniji rad.

No odakle bi mladi mogli krenuti? Osim edukativnih programa kakve provodi CroAI, mladi ljudi danas imaju mnogo više izvora na kojima mogu potražiti informacije. Nekad se guglalo, a danas je dovoljno postaviti pitanje nekim od AI chatbotova.

Redovito se pojavljuju novi alati

Botunac smatra da nova generacija AI alata poput DeepSeeka, ChatGPT-a i Perplexityja značajno mijenja način na koji tražimo informacije i pristupamo učenju jer takvi alati bolje razumiju pitanja postavljena prirodnim jezikom i mogu pružiti izravne, relevantne odgovore nevjerojatnom brzinom.

Perplexity Pro je napredni AI alat osmišljen za poboljšanje korisničkog iskustva pretraživanja. Ovaj alat korisnicima pruža precizne i personalizirane odgovore na širok spektar upita pa može biti koristan za istraživanje i učenje. Može ga se koristiti za sumiranje velikih tekstova i pretraživanje relevantne literature, ali i za druge potrebe.

Licenca za Perplexity Pro košta 233 eura godišnje, a građani mogu iskoristiti besplatnu jednogodišnju licencu bez obzira jesu li klijenti Hrvatskog Telekoma ili ne.

Hrvatski Telekom u ekskluzivnoj suradnji s jednom od najuzbudljivijih AI kompanija na svijetu, Perplexity AI-jem, omogućuje 20 tisuća godišnjih licenci za besplatan pristup najnaprednijem AI asistentu - Perplexity Pro, čime umjetnu inteligenciju činimo dostupnu svima. Perplexity Pro je osobni AI asistent koji  kombinira napredne vlastite, ali i najbolje globalno dostupne AI modele, poput DeepSeeka i ChatGPT-a i daje precizne, izravne i personalizirane odgovore  na cijeli niz tema, od pomoći pri planiranju vlastitog putovanja do usporedbi performansi dionica različitih kompanija. Pojedinačna vrijednost godišnje licence koju Hrvatski Telekom poklanja korisnicima i koja se preuzima u Magenta Moments rubrici aplikacije Moj Telekom je 233 eura.

AI alat Perplexity
Screenshot: Perplexity

Među tvrtkama koje prepoznaju veliku ulogu AI alata u transformiranju tržišta rada i vještina budućnosti je Hrvatski Telekom. Kontinuirano ulaže u inovacije koje omogućuje svim korisnicima, pa tako i zaposlenicima, da iskoriste najnovije tehnologije.

Minarski: Potičemo mlade da iskoriste AI tehnologiju za razvoj vlastitih projekata i startupova

Koliko umjetna inteligencija utječe na tržište rada iz dana u dan potvrđuje stručnjakinja u upravljanju ljudskim resursima Anamarija Minarski. Više od desetljeća radi u Hrvatskom Telekomu, a trenutačno je direktorica Odjela za zapošljavanje, upravljanje učinkom, razvoj i iskustvo zaposlenika. Gotovo svakodnevno određuje koje vještine njen poslodavac treba od budućih zaposlenika.

"Kao jedna od vodećih telekomunikacijskih kompanija u Hrvatskoj, Hrvatski Telekom s optimizmom gleda na utjecaj umjetne inteligencije na tržište rada. Naše iskustvo pokazuje da AI stvara brojne nove prilike i radna mjesta, posebno u područjima poput analize podataka, kibernetičke sigurnosti i digitalne transformacije. U Hrvatskom Telekomu već vidimo porast potražnje za stručnjacima u AI i srodnim tehnologijama", rekla nam je.

Istaknula je da tvrtka aktivno razvija nove pozicije poput AI trenera i stručnjaka za etiku u umjetnoj inteligenciji. Cilj im je povećati potrebu za vještinama poput analitičkog razmišljanja i kreativnosti kako bi zaposlenicima omogućili da se usmjere na složenije i inovativnije zadatke.

Anamarija Minarski
Foto: Hrvatski Telekom

Umjetna inteligencija ima ključnu ulogu u razvoju novih vještina kod mladih stručnjaka. Minarski dodaje da će AI-driven edukativne tehnologije i proizvodi značajno transformirati način na koji učimo i prenosimo znanje. AI će, smatra, omogućiti prilagodbu obrazovnih sadržaja individualnim potrebama i stilovima učenja svakog učenika, čime će se poboljšati učinkovitost i angažman u učenju te će AI-driven edukativne tehnologije potaknuti razvoj novih oblika učenja i suradnje.

AI alati poput Perplexityja Pro omogućit će brže donošenje poslovnih odluka temeljenih na podacima u tvrtkama kao što je Hrvatski Telekom, koji prema javno dostupnim informacijama broji preko 3000 zaposlenih. 

HT već aktivno koristi napredne alate umjetne inteligencije za ubrzano učenje i donošenje boljih poslovnih odluka. Suradnja s Perplexityjem, napominje Minarski, odličan je primjer kako tvrtka podiže razinu opće informiranosti o funkcioniranju svijeta i poslovanju u digitalno doba. 

Hrvatski Telekom istražuje suradnju s AI platformama kako bi poboljšao interaktivnost svojih proizvoda i poslovnih rješenja, koristeći ih za personalizaciju korisničkog iskustva i predviđanje potreba korisnika. Također, potiče mlade poduzetnike da iskoriste AI za razvoj vlastitih projekata i startupova, objasnila je. 

"AI može personalizirati učenje prilagođavanjem sadržaja i metoda poučavanja individualnim potrebama svakog učenika. AI može olakšati pristup obrazovnim resursima i pomoći učenicima u razvoju kritičkog razmišljanja", rekla nam je Anamarija Minarski, direktorica Odjela za zapošljavanje, upravljanje učinkom, razvoj i iskustvo zaposlenika Hrvatskog Telekoma.

Sponzorirani sadržaj donose Index i Hrvatski Telekom u skladu s najvišim profesionalnim standardima.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.