Američki predsjednik Donald Trump jučer je na prvoj sjednici svoje vlade najavio uvođenje 25% carina na robu iz Europske unije, što je izazvalo zabrinutost ne samo u automobilskoj industriji EU nego i širem europskom gospodarstvu.
Taj potez, koji Trump opravdava kao odgovor na "nepravednu" trgovinsku praksu EU, mogao bi poremetiti trgovinske tokove, podići cijene i izazvati trgovinski rat Europe i SAD-a. "Europska unija je stvorena kako bi prevarila Sjedinjene Države, to joj je glavna svrha i moram priznati da su u tome bili vrlo uspješni", izjavio je Trump tijekom svoje prve sjednice kabineta u Bijeloj kući.
Europska komisija najavila je "brz i odlučan odgovor", ali analitičari upozoravaju da bi mjere mogle pogoditi ključne industrije i izazvati ekonomske turbulencije.
Najveći udar carine osjetit će automobilski sektor, gdje EU trenutačno naplaćuje 10% carinu na američke automobile - četiri puta veću od američke carine na europske automobile od 2.5%. Trumpove carine od 25% pogodit će njemačke proizvođače poput Volkswagena i BMW-a te švedskog Volva, kojima značajan postotak izvoza ide upravo u SAD.
Analitičari rejting agencije Moody's predviđa da će njemački izvoz automobila u SAD pasti za 7%, što bi moglo dodatno smanjiti BDP Njemačke, zemlje koja je, podsjetimo, već u recesiji zbog industrijske krize.
Zbog visokih cijena energije, čelična industrija EU je već u ozbiljnim problemima, a američke carine na čelik i aluminij ugrožavaju 3.7 milijuna tona EU izvoza godišnje. Henrik Adam iz Europske udruge za čelik upozorio je da je zbog ekonomske krize lani došlo do gubitka 18.000 radnih mjesta.
Europski parlament je u ranijoj analizi objavio da će američke carine povećati cijene proizvoda poput električnih vozila, poluvodiča i farmaceutskih proizvoda, što će smanjiti potražnju i prisiliti europske proizvođače na sniženje marži. Ako EU odgovori sličnim carinama, porast će i cijene elektronike, pamuka i agrarne robe. USA Today također upozorava da bi cijene luksuzne europske robe u SAD-u mogle rasti za 30%, što bi smanjilo njihovu konkurentnost.
Europska središnja banka upozorava da bi carine mogle poremetiti lance opskrbe, dovodeći do nestašica kritičnih komponenti. Lorenzo Codogno, bivši glavni ekonomist talijanskog Ministarstva gospodarstva, ističe da bi eskalacija mogla izazvati intervenciju Europske središnje banke kako bi stabilizirala tečaj eura i inflatorne pritiske.
Prema nizozemskoj financijskoj instituciji ING Group, kombinirani učinak carina i slabijeg izvoza mogao bi izazvati recesiju u eurozoni 2025. godine.
Europska komisija odmah je reagirala. "EU će odlučno i odmah reagirati protiv neopravdanih prepreka slobodnoj i poštenoj trgovini, uključujući i kada se carine koriste za osporavanje zakonskih i nediskriminirajućih politika", rekao je glasnogovornik Komisije odgovarajući na zahtjev za komentarom Trumpovih najava.
Potencijalne mete uključuju Harley-Davidson motore, američki bourbon i poljoprivredne proizvode iz saveznih država pod kontrolom Trumpovih republikanaca.
>> Trump najavio uvođenje carina od 25% Europi. Stigla prva reakcija EU
Kako bi izbjegli carine, neke europske kompanije razmatraju preseljenje proizvodnje u SAD. Michelin tako razmatra širenje kapacitete u Sjevernoj Karolini, dok Porsche i Audi razmatraju gradnju tvornica u Tennesseeju i Texasu.
S obzirom na trgovinske napetosti, EU bi mogla intenzivirati pregovore s Azijom i Afrikom. Sporazumi s Japanom i Južnom Korejom mogli bi se proširiti na zelenu tehnologiju i farmaceutsku industriju.
Trumpove carine stavljaju EU pred težak izbor između čvrstog odgovora i diplomatskog pristupa. Bilo kakva eskalacija prijeti povećanjem inflacije, smanjenjem investicija i porastom nezaposlenosti u ključnim industrijama.
Konačni učinak ovisit će o sposobnosti EU da održi jedinstven stav i istovremeno razvije strateške alternative za diverzifikaciju tržišta. Kao što ekonomist Ruben Dewitte upozorava, "protekcionizam je igra u kojoj svi gube".