LIJEPA PRIČA NEDJELJOM

U Podravini nastaje najveći proizvođač opreme za održavanje cesta u Europi

Foto: Rasco

RASCO, jedan od najvećih proizvođača opreme za održavanje cesta u Europi, osnovan je prije otprilike 30 godina u Kalinovcu, malom mjestu u Podravini. Krenuli su kao mala radionica na svega 60 četvornih metara prostora, a danas imaju gotovo 400 zaposlenih i njihovi se proizvodi izvoze na tržišta 40 zemalja.

Krenuli kao radionica za popravak poljoprivredne mehanizacije

Posao su 1990. pokrenuli Frane Franičević i Darko Paviša, dvojica inženjera i prijatelja koji su se u svojoj zanatskoj radionici bavili popravcima alatnih strojeva i poljoprivredne mehanizacije. Već sljedeće godine razvili su prvi vlastiti proizvod - vučni posipač za ceste, a četiri godine kasnije izgradili su prvu halu u Kalinovcu i imali 16 zaposlenih.

Prijelomna godina za Rasco bila je 2000. kada kreću u proboj na izvozna tržišta. Ivan Franičević, predsjednik Uprave i sin jednog od osnivača, kaže da su tada shvatili da su iscrpili sve razvojne mogućnosti i da se moraju okrenuti stranim tržištima ako žele nastaviti rasti.

Ivan Franičević

“Nekoliko godina nakon toga počele su prve velike investicije u proizvodnju, a ono što je danas zanimljivo je da smo mi u svojoj branši na ovoj veličini proizvodnje jedni od rijetkih koji imaju u potpunosti integriran proizvodni proces. Mi dobijemo sirovi materijal, čelik, komponente i van izlaze proizvodi. U našoj branši u Europi većina firmi naše veličine nema integriranog proizvođača koji ima toliko razvijenu proizvodnju, koji uopće ima proizvodnju tih metalskih dijelova - zavarivanje, površinske zaštite, obrade - jednostavno ih nema. To nama stvara određene probleme, ali i daje prednost.”

Već 2010. otvaraju podružnice u Sloveniji, Bosni i Hercegovini, Srbiji i Makedoniji.

“Te godine počeli smo snažnije širiti našu distribucijsku mrežu. U tom trenutku već smo bili prisutni u 12-13 zemalja. No tada smo se odlučili ustabiliti u regiji i otvoriti vlastite urede. Imamo i tvornicu u Srbiji koja zapošljava oko 70 radnika, a koju smo otvorili radi pristupa tržištu Rusije. Naime, Rusija i Srbija imaju posebne trgovinske odnose, što nam olakšava izvoz”, kaže Franičević.

Razvili vlastito višenamjensko vozilo

Dvije godine kasnije, 2012. postali su i proizvođač vozila. Samostalno su razvili malo univerzalno vozilo MUVO koje, ovisno o priključcima, može obavljati najrazličitije poslove.

“Nedostatke prisutne kod konkurentskih proizvoda pretvorili smo u prednosti našeg vozila. To se najviše vidi kod širokog spektra primjene zahvaljujući brojnim priključcima i nadogradnjama. Napravili smo vozilo kompaktnih dimenzija koje odgovara uvjetima korištenja u ograničenom prostoru kakvi su gradske ulice, ali ima dovoljno snage i za najteže komunalne radove i otporno je na sve vremenske uvjete. Kupac može birati hoće li kositi travu, čistiti ili prati ulice, zalijevati cvijeće, održavati javnu rasvjetu ili uređivati drvorede. Našim vozilom mogu, primjerice, postavljati novogodišnje ukrase, servisirati odvodne i kanalizacijske sustave, odvoziti smeće, čistiti snijeg i posipati ulice solju, pa čak i gasiti požar u skučenim urbanim sredinama gdje je pristup standardnim vatrogasnim vozilima onemogućen”, kaže Franičević.

U godinu dana rast broja zaposlenih preko 50 posto

Kompanija i dalje ima snažan rast svih pokazatelja pa su tako prošle godine prihodi od prodaje porasli za gotovo 20 posto, na preko 150 milijuna kuna. Broj zaposlenih porastao je na 380 s 244, koliko ih je bilo 2017., što je porast od 55 posto. Treba spomenuti i da Rasco preko 70 posto prihoda ostvaruje na inozemnim tržištima.

“Prošla godina bila je za nas početak trogodišnjeg investicijskog ciklusa u daljnje proširenje kapaciteta, povećanje energetske efikasnosti i razvoj novog proizvoda. Do 2020. ukupno ćemo investirati 71 milijun kuna. Od toga 33 milijuna ulažemo u povećanje proizvodnog kapaciteta, 27 milijuna u tehnologiju i edukaciju zaposlenika te 11 milijuna u razvoj novih proizvoda. Želimo postati najveći proizvođač u svojoj branši”, zaključuje Franičević.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.