Foto: Index
AKTUALNI pokazatelji poslovanja ugostiteljskog sektora tijekom prvog tromjesečja pokazuju kako je uvođenje povišene stope PDV-a u ugostiteljstvu izazvalo porazno loše efekte. Danas se za golu egzistenciju bori velik broj ugostiteljskih objekata, a prema najavama, ovaj negativan efekt će se uvelike odraziti i na konačan rezultat nadolazeće turističke sezone kao i na ukupnu turističku ponudu Hrvatske u budućnosti.
"Posljedice su razorne"
Takav razvoj situacije je alarmantan budući da se zbog manjeg prihoda u državni proračun kroz namete ugostiteljima smanjuje mogućnost značajnih priljeva u godinama koje dolaze. Neminovno je kako će, kako velik broj ugostitelja diljem Hrvatske ističe, značajan pad prihoda integrirati zatvaranje velikog broja objekata, smanjenje kvalitete ponude, a posljedično i smanjenu gastronomsku ponudu turističke destinacije.
"Posljedice povećane stope PDV-a u ugostiteljstvu su doista razorne", navodi Vedran Jakominić, čelnik koordinacije ugostitelja Primorsko-goranske županije. Kazao nam je kako se negativne posljedice ne mjere samo u prometima, opterećenjima i poslovnim rezultatima, nego i mnogo šire. Prema analizi, Jakominić ističe kako su tri kritične posljedice nagle promjene poslovnih uvjeta na tržištu.
Pale vrijednosti ugostiteljskih objekata
"Porezna uprava je povećanom aktivnosti nesvjesno valorizirala ovakve podatke, te je isključena mogućnost da se radi o namjernom skrivanju prometa, budući da su promatrani objekti već bili pod nadzorom fiskalizacije u 2017. godini", kaže Jakominić.
Druga posljedica koju je uzrokovao povišeni PDV je pad vrijednosti objekta.
Ogroman broj vlasnika ugostiteljskih objekata, njih čak 50 posto samo u PGŽ je odlučilo oglasiti prodaju svojih objekata, čime je posljedično, usporedo sa značajnim padom poslovnih rezultata u potpunosti obezvrijeđena vrijednost ugostiteljskih objekata. Objekti čija se tržišna vrijednost prije samo nekoliko mjeseci mogla i matematički izmjeriti, više uopće ne mogu pronaći kupce i defacto su postali bezvrijedni.
"Ne možemo više ulagati"
I treća posljedica, je navode ugostitelji, blokada kreditnog plasmana.
Kao posljedica navedenog pada vrijednosti objekata, investicijske mogućnosti su u potpunosti uklonjene.
"Već skoro odobreni krediti poslovnih banaka su zaustavljeni u realizaciji, a do novih kredita je zbog dramatičnog pada poslovnog rezultata u ugostiteljstvu u potpunosti nemoguće doći. Ovdje ne govorimo o porastu cijene kredita, nego o potpunoj blokadi dostupnosti", ističe Jakominić.
Dodaje kako njega i sve kolege ugostitelje smetaju javne osude prema kojima ih se etiketira kao sektor koji uživa u blagodatima i ležerno živi.
Gotovo svi ističu kako su takvi nepravedni zaključci posljedica krive slike koja je godinama stvarana o njima. Tvrde kako su u posljednjih desetak godina minimalno dizali cijene. S druge strane, nameti su im, tvrde, rapidno rasli. Kao i nabavne cijene artikala. Neke čak i do sto posto.
"Dizali su nam namete, a mi smo ostavljali iste cijene"