Bili smo na tečaju za ljude koji se boje leta avionom. Košta 530 eura, ovako izgleda
"U MOJOJ glavi nešto ne štima, ja imam strašan strah od letenja", pjevao je davne 1990. Mladen Bodalec ni ne znajući da će svijetla budućnost donijeti rješenje njegova problema. To rješenje je tečaj oslobađanja straha od letenja.
Tečajevi oslobađanja straha od letenja postoje od 80-ih godina prošlog stoljeća, a jedan takav provodi se i u Velikoj Gorici. To je i jedini takav tečaj u regiji. Nastao je na temelju istraživanja i pohađanja engleskih tečajeva "Flying Without Fear", a u suradnji s Međunarodnom zračnom lukom Zagreb provodi se od 2011. godine.
"Ja sam s gospodinom Matejem Emerom bila prvi kontakt u zračnoj luci kad je krenula ova ideja o održavanju tečaja. Trebala im je podrška zračne luke i mi smo to prepoznali kao nešto zanimljivo. Tako da mi od početka surađujemo, vidite i da je naš logo svugdje.
Svi letovi koji se realiziraju u sklopu tečaja realiziraju se preko zračne luke i mi smo tu pomagali organizacijski, a nama je to zanimljivo jer smo stali uz bok svjetskih zračnih luka poput Londona", rekla nam je Lidija Capković Martinek, glasnogovornica Međunarodne zračne luke Zagreb.
Voditelji tečaja za cijenu od 530 eura polaznicima kao minimum obećavaju razinu kontrole straha od letenja, a u slučaju potpunog uspjeha trebali bi se posve riješiti straha. Tečaj je namijenjen svima koji se bore s avionskim stresom i imaju osjećaj da ih stres i nelagoda sputavaju, onima koji osjećaju blagu nelagodu ili izrazito jak strah od letenja ili avijacije općenito te svima koji su nesigurni u svoj prvi let avionom i/ili žele znati više prije samog leta.
"Na ovu ideju sam došao jer je moj brat pilot sportskih aviona i bio sam u krugu ljudi koji se bave avijacijom, premda sam nisam imao problema s letenjem. Ovo mi se jednostavno činio zanimljiv projekt. U Engleskoj sam završio jedan sličan tečaj i ovaj je tečaj koncipiran po sistemu engleskih. Svaki pravi tečaj ima svoje standardne elemente. To je prvo razina objektiviziranja, kada učimo teoriju, zatim suočavanje sa strahom te vježbe koje vodi naš terapeut.
Koristimo kognitivno-bihevioralnu terapiju, koja je standard u psihologiji već dugo godina, a bitan faktor je i grupa koja osnažujuće djeluje na pojedinca. I posljednji element je metoda koja se u psihologiji zove izlaganje. Cijeli dan se pripremamo, ali kad dođe let, onda nema pipkanja i okolišanja", rekao nam je Matej Emer, voditelj tečaja, dodavši da ovaj tečaj ima uspješnost od čak 96 posto.
Polaznike na tečaju prvo čekaju cjelodnevna predavanja i vježbe, što im pomaže da se suoče sa strahom, a zatim i let avionom na relaciji Zagreb - Osijek. Predavanja obuhvaćaju sva polja avijacije, od centralnog predavanja kapetana do meteorologije, kontrole leta, kabinskog osoblja, ali i predavanja psihologa o strahu.
Prije leta polaznike čekaju cjelodnevna predavanja
Nakon predstavljanja predavača tečaj je započeo vježbama opuštanja, koje je uz meditativnu glazbu vodio terapeut Siniša Bošković. Kad su se polaznici opustili, slijedila su predavanja kapetana Damira Miškeca, dugogodišnjeg pilota koji je polaznike proveo kroz cijeli proces jednog leta.
Tako smo doznali da se dnevno održi više od 93 tisuće letova, da je u zraku u svakom trenutku od 8 do 13 tisuća zrakoplova, da se dnevno prevezu 23 milijuna putnika, ali i da je zrakoplovni promet najsigurniji oblik prometa. Miškec je zatim objasnio i kako sam zrakoplov funkcionira, što mu točno omogućuje let, ali i proces sigurnosne pripreme zrakoplova prije leta.
"Za svoje 43 godine letenja mogao bih reći da su bile plivanje po ulju. Međutim, dok sam letio u Maleziji, u Kuala Lumpuru, na samom polijetanju došlo je do otkaza motora. Svi piloti su pripremljeni na takve situacije jer mi takva otkazivanja vježbamo na simulatorima.
Procedura je ostati hladan i nastaviti letjeti. Javite kontroli leta što vam se dogodilo i imate prioritet letenja u odnosu na sve druge avione. Piloti imaju za svaku situaciju proceduru, ta procedura se odradi i kad je sve odrađeno, sletite i posao je gotov", govori nam Miškec.
Zatim je ulogu predavača preuzela meteorologinja Ana Bago, koja je polaznicima pojasnila sve vezano uz turbulencije, vrijeme, vremenske prognoze i upozorenja za zrakoplove da bi osvijestili kako su meteorološki fenomeni na koje nailaze prilikom leta uobičajene i bezopasne pojave.
Slijedilo je predavanje dugogodišnje stjuardese, a danas cabin crew menadžerice Tatjane Vasilevske, koja nas je uputila u visoku razinu pripremljenosti kabinskog osoblja, od zrakoplovne medicine do usluga u zrakoplovu, kako bi polaznike uvjerila da se nemaju oko čega brinuti tijekom leta.
Za one kojima to nije bilo dovoljno da se ohrabre, došao je novi predavač, kontrolor leta Mihajlo Jelisavčić, koji je objasnio što to rade kontrolori leta, kako funkcionira kontrola leta i, ono najvažnije, da se nemate čega bojati barem dok se o vama brine jedan tako kompleksan sustav.
Bojimo se onoga što ne poznajemo
Zadnja predavačica bila je psihologinja Sara Bestulić, od koje smo doznali da je aviofobija jedna od najčešćih fobija, pogađa između 2.5 i 6.5 posto populacije. Također, strah od letenja jedan je od najčešćih modernih strahova, a ljudi se najčešće boje jer misle da čovjek nije stvoren za let. Uz to, navela je da se prilikom leta mogu aktivirati i drugi strahovi, poput klaustrofobije.
"Bojimo se onoga što ne poznajemo, ali letenja se ne treba bojati", pojasnila nam je Sara. Naime, avion je 29 puta sigurniji od automobila, tvrdi statistika, pa dok u prometnim nesrećama pogiba 1.35 milijuna ljudi godišnje, u zrakoplovu ih strada samo tisuću.
"Premda je ovo tečaj oslobađanja straha od letenja, u taj strah uključeni su i neki drugi strahovi: strah od gubitka kontrole, malog prostora, visine, bezizlaznosti situacije. Suština je zapravo iščekivanje nekakve nelagode, a to je anksioznost.
Anksioznost i strah su emocije koje su slične po fiziologiji i jako su nelagodne, a ljudski organizam ima tendenciju izbjeći nelagodu. Poanta tečaja, s moje strane, jest kroz psihoedukaciju i vježbe ljudima pokazati da se oni s tim mogu nositi, a to im onda pomaže da se odluče na ono što im je važno i stresno, a to je sjesti u avion i nekamo odletjeti", rekla nam je Sara.
Sara polaznike uči metodama suočavanja sa strahom poput kognitivnog restrukturiranja, odnosno mijenjanja disfunkcionalnih uvjerenja vezanih uz izvor straha, i tappinga, jednostavne tehnike za odstranjivanje napetosti i straha.
Nakon cjelodnevnih predavanja došlo je vrijeme za suočavanje sa strahom kratkim 35-minutnim letom na relaciji Zagreb - Osijek, naravno, uz pratnju svih predavača. Dvadesetak polaznika ukrcalo se u zrakoplov Saab 340, neki su izgledali manje, neki više uplašeno. Avion je poletio bez većih problema, putnici su se držali sasvim solidno te se činilo da strah nije previše utjecao na njih.
Nakon 30-ak minuta ugodnog, ali vrlo bučnog leta zrakoplov je sletio na osječki aerodrom, gdje je polaznike dočekao šampanjac. Svi su izgledali zadovoljni i ponosni na sebe. No je li im tečaj pomogao? Prema njihovim riječima, jest.
Dojmovi polaznika
"Na tečaj sam došao da se riješim tog straha koji sam imao i nadao sam se da će mi u tome pomoći upoznavanje s detaljima avijacije, kako to sve funkcionira, koliko su čvrsti avioni, koliko sila mogu podnijeti, koliko se često rade servisi... Nadao sam se da će mi taj tehnički, inženjerski pristup pomoći u otklanjanju tog straha jer sam dosad uvijek imao osjećaj kad je neka turbulencija da će zrakoplovu puknuti krila.
Ono što sam želio je biti racionalan i dokazati sebi da opasnost nije ni blizu tolika. Cijeli tečaj je bio vrhunski organiziran, predavači su bili fenomenalni i definitivno su mi već na prvom letu pomogli te sam bio puno opušteniji nego ranije", rekao nam je nakon završenog leta polaznik tečaja Branko.
"Ovo mi je bio prvi let u životu, a prijavila sam se jer dosta toga propuštam, dosta destinacija, drugih kultura. Najviše sam se bojala smrti i pada aviona, no cijela ekipa mi je ulila ogromno povjerenje. Ušla sam u avion kao da sam milijun puta letjela. Doživljaj je super, straha nema i jedva čekam svoju prvu pravu destinaciju", rekla nam je zadovoljna polaznica Ljiljana.
"Ja sam došla jer imam više strahova kojih se rješavam sad, a u avionu mi je bio skup tih strahova - strah od gubitka kontrole, od visine i od nemogućnosti izlaska iz zatvorenog prostora. Taj osjećaj odsječenosti mi je već na pisti znao predstavljati problem, a dosad sam letjela 10 do 15 puta, čak i prekooceanski. No premda bih ja to izdržala, umirala bih cijelim putem, a najviše su me mučile tjeskoba i panika.
Došla sam na tečaj da bi mi objasnili ovu tehničku stranu jer su mi problem uvijek predstavljali zvukovi u avionu, nisam znala što je što i onda bi me uhvatio strah kad bih čula neki čudan zvuk. Na tečaju mi je bilo super što su nam objasnili što znače zvukovi, kao i tehnike kako da iskontroliramo misli, te su me uvjerili koliko je avion sigurno prijevozno sredstvo.
Ja bih prije paničarila čim bih se približila samom aerodromu, a sad nisam paničarila ni u jednom trenutku. Strah je bio prisutan, ali sam znala da je to normalno i uspjela sam ga kontrolirati prvi put u životu", zaključila je jedna polaznica.