Britanski stručnjak za Eurosong: HRT se boji riskirati ili nema ukusa
DORA 2024. godine je pred vratima.
Hrvatska bira predstavnika na Eurosongu, a kao jedan od najvećih favorita istaknuo se Baby Lasagna s pjesmom Rim Tim Tagi Dim. Dora već godinama nije iznjedrila pravi eurovizijski hit i pjesmu koja bi mogla ozbiljno zaprijetiti vrhu na Eurosongu.
O Dori i Eurosongu razgovarali smo s Williamom Leejem Adamsom, stručnjakom za Eurosong i vlasnikom Wiwibloggsa, najvećeg eurovizijskog sajta na svijetu.
Pjesma Baby Lasagne izdvojila se kao favorit. Što mislite o njoj i izvođaču?
Baby Lasagne ima sve - dobar glas, karizmu i prisutnost. On je očaravajući izvođač s X faktorom. To se ne može naučiti. Njegova pjesma je pogodna za radio - i to ne samo u Hrvatskoj. Djeluje bezgranično i proputovat će kroz radiostanice diljem Europe. Ovo je mainstream, ali ima osobnost.
Znate li da je pjesma zapravo bila rezerva? Kako to komentirate?
Meni je vrlo čudno što je Rim Tim Tagi Dim bio samo rezerva. To sugerira da je žiri koji je odabrao pjesme izvan dodira s europskom glazbom i s glazbom Eurovizije. Mislim da hrvatski izborni žiri voli balade. Ali u natjecanju s dva tuceta pjesama balade počinju zvučati jednako. Po meni to stvara prilično predvidljiv i bljutav line-up.
Činjenica da je ovo bila rezerva sugerira mi da žiri ili ima loš ukus ili se boji preuzeti rizik. Ali za malu zemlju poput Hrvatske mislim da je bitno preuzeti rizik. Samo pogledajte nedavnu povijest Hrvatske. Dva izvođača koja su stigla do finala bili su Jacques Houdek (čovjek s dva lica i ludim scenskim nastupom) i Let 3 (provokatori u haljinama koji portretiraju diktatore). Hrvatska je najbolja kada se opusti, zabavi i poludi.
Mislite li da je HRT, u svjetlu Baby Lasagne, uskratio javnost za neke pjesme proteklih godina koje bi imale bolje šanse na Euroviziji?
Svaki objektivni slušatelj može čuti da Rim Tim Tagi Dim ima veću privlačnost od većine, ako ne i svih ostalih pjesama. Tužno je pomisliti na sve dijamante koji su izgubljeni zbog hrvatskog žirija.
Trebali bi razmotriti da međunarodni prijatelji i kolege ocjenjuju pjesme slijepo kao dio procesa odabira. Vrlo malo znamo o umjetnicima, pa možemo neovisno suditi. Možda je žiri u Hrvatskoj pod utjecajem reputacije umjetnika ili osobnih veza s njima i njihovim timom.
Postojala su nagađanja da je pjesma Baby Lasagne plagijat pjesme Party In My Head švedskog benda Pain. Mislite li da su te tvrdnje opravdane?
Glazba u svakom žanru djeluje pod određenim skupom glazbenih pravila i to rezultira specifičnim stilom. Ne mislim da je upotreba "ohh ohh" plagijat. To je popularan zvuk i, u svakom slučaju, Baby Lasagne ga čini svojim.
Kada slušam Party In My Head, čujem nekoliko rock pjesama iz svoje mladosti. Ali ne mislim da plagiraju te pjesme. Trebamo gledati Rim Tim Tagi Dim kao cjelokupnu kompoziciju.
Koje hrvatske umjetnike biste željeli vidjeti i čuti na Euroviziji jednog dana?
Duboko sam uznemiren što Albina nije prošla u finale Eurovizije 2021. Sanjam o njezinom povratku na Euroviziju i o tome da ima paneuropski plesni hit. Također bih volio vidjeti da Damir Kedžo konačno dobije svoju priliku za natjecanje nakon otkazivanja Eurovizije 2020.
Želim ga vidjeti u novom žanru - možda dance-pop ili folk-pop. Ništa za mene nije moćnije od snažnog glasa na zaraznoj plesnoj stazi.
Što generalno smatrate najvećim problemom HRT-a i organizacije Dore?
Mislim da je festival prevelik. Kada imate 24 pjesme, neizbježno je da su mnoge od njih samo popunjavanje praznina u programu. Radije bih da Hrvatska slijedi primjer Finske. Oni biraju sedam pjesama, koje su generalno visoke kvalitete. Potom mjesecima promoviraju izvođače, snimaju skupe glazbene spotove i organiziraju lijepo nacionalno finale. Kvalitetan line-up znači da diskografske kuće više brinu i više ulažu. To je dobro za sve - glazbene kompanije, umjetnike i gledatelje.
Poslušali ste sve pjesme s ovogodišnje Dore. Kakav je dojam?
Mislim da je HRT napravio napor da uključi mnogo različitih stilova s mnogih predvidljivih balada. Nažalost, mnoge od ovih pjesama zvuče kao nedovršene demo snimke, neke su previše sigurne ili su jednostavno neugodne za slušanje. Zaista sam se mučio da preslušam cijelu playlistu. Možda bih bio više zainteresiran da razumijem sve hrvatske tekstove.
Osim Baby Lasagne, istaknuo bih Let 3. Oni su izuzetno popularni i iskusni izvođači. I znaju stvoriti vizualni scenski show koji se pamti. Njihov nastup u Liverpoolu je postigao da Ujedinjeno Kraljevstvo više priča o njima nego o bilo kome drugome.
Uzbuđen sam što ću čuti Natalie Balmix uživo. Ako uspije pogoditi te visoke note, ova pjesma bi zaista mogla impresionirati. Čitatelji moje web stranice također vole Lanu Mandarić, Eugena i Marcelu. (Oni su najpopularniji u našoj anketi nakon Baby Lasagne).