Generacija Z masovno daje otkaze iz inata, žele sabotirati poslodavce

NEZADOVOLJNI zaposlenici iz generacije Z (rođeni od 1997. do 2012.) više se ne ljute na poslu niti pokušavaju izjednačiti račune. Umjesto toga sve češće odlučuju napustiti posao – i to osvetnički, odlazeći bez puno razmišljanja čim na poslu postane teško. "Osvetničko davanje otkaza sve je učestalije", kaže kreator sadržaja Ben Askins o ovom neobičnom trendu koji izaziva kaos u korporativnoj Americi.
Radi se o obliku protesta
"To je nova praksa da ljudi namjerno daju otkaz na najnezgodniji mogući način s ciljem da poremete poslovanje tvrtke", objasnio je svojim pratiteljima na TikToku. "Riječ je o obliku protesta zbog, kako oni smatraju, nepravednog tretmana", dodao je.
A upravo pripadnici generacije Z predvode ovu osvetničku pobunu. Neki ljutiti zaposlenici odlaze usred smjene, i to baš u najprometnijem periodu, poput sezonskih rasprodaja. Drugi daju otkaz svjesni da su njihovi uredi kronično potkapacitirani i da će njihovo iznenadno napuštanje dodatno otežati situaciju.
Sve više zaposlenika se osjeća zarobljeno
Nedavno izvješće Anchorage Daily Newsa donosi priču o korisniku TikToka Adamu, koji je posljednji radni dan proveo snimajući se dok obilazi tvrtku u kojoj je radio, pritom ističući svako moguće kršenje sigurnosnih propisa. Snimku je objavio na društvenim mrežama, a ona je pokrenula istragu i rezultirala velikim novčanim kaznama za kompaniju. Isti izvor navodi i slučaj Nancy, bivše voditeljice odjela za plaće, koja je u svojoj "oproštajnoj" smjeni "slučajno" izbrisala glavnu datoteku za obračun plaća, čime je gotovo onemogućila isplatu plaća bivšim kolegama.
Ipak, nisu samo mladi oni koji traže osvetu na radnom mjestu. Prema izvješću Glassdoora Worklife Trendsa 2025., čak 65% zaposlenih osjeća se "zarobljeno" u toksičnim poslovima od 9 do 17 sati. Podaci pokazuju i značajan pad zadovoljstva karijerom u deset industrija u posljednje dvije godine.
Istraživači upozoravaju: "Kako se zaposlenici osjećaju zarobljeno, nakupljeno nezadovoljstvo buja ispod površine, a angažman zaposlenika pada." Prognoza je jasna – "val osvetničkog davanja otkaza tek dolazi". Taj trend, ukorijenjen u ogorčenosti, pojavljuje se u trenutku kad mnoge tvrtke pokušavaju provesti politiku povratka u urede zahtijevajući od zaposlenika da ponovno rade uživo iako su godinama uspješno radili od kuće.
Osvetničko davanje otkaza nije najpametnije
No stručnjaci upozoravaju da impulzivno napuštanje radnog mjesta možda i nije najmudrija odluka. Erika Ayers Badan, poznata poslovna savjetnica, istaknula je: "Ako dajete otkaz iz osvete i ne razmišljate o posljedicama, velika je vjerojatnost da će neki budući regruter nazvati vašeg bivšeg šefa, kolegu ili HR odjel i pitati što misle o vama. A ono čega će se najviše sjećati bit će način na koji ste dali otkaz", rekla je na TikToku.
Psihologinja Julie Lee savjetuje da bi nezadovoljni zaposlenici – posebno impulzivni pripadnici generacije Z – trebali pokušati mirno razgovarati s nadređenima prije nego što odluče otići. "Odnos menadžera i zaposlenika iz generacije Z jedan je od ključnih faktora u sprječavanju osvetničkog davanja otkaza", rekla je Lee, supredsjednica udruge Harvard Alumni for Mental Health, za Newsweek. "Izgaranje (burnout) je glavni razlog za ovakvo ponašanje, a menadžeri su u jedinstvenoj poziciji da procijene i adresiraju osjećaje svojih zaposlenika", naglasila je.
Prema njezinu mišljenju, otvorena i iskrena komunikacija između rukovoditelja i zaposlenika mogla bi biti ključ za zaustavljanje vala osvetničkog davanja otkaza. "Istraživanja i ankete pokazali su da dobro strukturirani i redoviti razgovori koje vodi menadžer mogu igrati presudnu ulogu u angažmanu i podršci zaposlenicima generacije Z i ostalima", zaključila je Lee.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati