Kako su seksi Kosovke zavladale svjetskom pop scenom
Foto: Press
ŠTO SE poznatih Albanaca i Kosovara tiče, Ameri su se donedavno mogli referirati tek na braću Belushi, Elizu Dushku ili repera Actiona Bronsona (koji to spomene tek tu i tamo), i to pod uvjetom da su uopće znali za taj podatak jer nitko od navedenih nije posebno isticao albanske korijene.
No, u posljednjih nekoliko godina pop scenu polagano su počela osvajati neka nova imena, a ove djevojke javnost rado podsjećaju na to odakle dolaze. Naravno, riječ je o mladim pjevačicama kao što su Rita Ora, Dua Lipa i Era Istrefi, a ove mlade Kosovke u posljednjih nekoliko godina napravile su uistinu veliki "boom" što je zapravo prilično nevjerojatno uzmemo li u obzir veličinu države.
Stoga, nameće se pitanje odakle ovaj interes američke glazbene industrije za pjevačicama s Kosova i postoji li neka tajna jer u današnje vrijeme, unatoč površnim opažanjima, za ozbiljniju karijeru zaista nije dovoljno samo pokazati sise. Izgled će definitivno pomoći, ali ako se pokušavate probiti na sceni na kojoj više-manje sve sise izgledaju fantastično, neće vam biti dovoljne klasične balkanske metode promocije koje će vam u najboljem slučaju osigurati par naslova na portalima i poluprazne seoske klubove.
Odgovor jednim dijelom leži u kulturi protkanoj glazbom, egzotičnoj ljepoti, ali i neupitnom talentu i načinu na koji sama industrija funkcionira jer kad govorimo o mladim djevojkama s Kosova, ne smijemo smetnuti s uma da, barem u počecima proboja, u stvari govorimo o potrazi za novom Rihannom.
Karijera Rite Ore koja je, ako se želite osjećati staro, na sceni već skoro deset godina (vrijeme je da se počnete osjećati staro), zakotrljala se još u vrijeme kada je karijera Craiga Davida krenula silaznom putanjom. Mnogi su već tada primijetili mladu vokalisticu koja se pojavila na njegovoj pjesmi "Awkward", ali to su bili samo skromni počeci koji su počeli dobivati jasnije obrise tek 2009. kada je njezina menadžerica Sarah Stennett stupila u kontakt s američkom izdavačkom kućom Roc Nation koju je osnovao Jay Z, poznati reper, poduzetnik, menadžer, ali i čovjek koji je "otkrio" Rihannu.
Rihanna je, ne trebamo to posebno isticati, jedna od najpopularnijih pjevačica na svijetu, a kad industrija nabasa na ovakav rudnik zlata, na sve se moguće načine trudi pronaći još nekoliko sličnih izvođača čija bi karijera mogla procvasti na tlu kojim je Rihanna prošla. Rita Ora jedna je od njih.
Štoviše, na počecima su je i nazivali "Rihannom iz Engleske", a jedina razlika bio je izbor poznatih britanskih producenata poput Switcha ili dvojca Chase & Status, ali i to se, vjerojatno pod utjecajem izdavača, razblažilo do njezina prvog solo albuma "Ora" iz 2012. koji mahom čini ekipa uobičajenih hitmakera koji će istu pjesmu poslati i Rihanni i Ori.
Sličnost je čak tolika da u kuloarima kola priča da Rihanna ne može podnijeti Oru i da čini sve kako bi sabotirala njezinu karijeru što, uvjereni su neki, objašnjava zašto mlada pjevačica već četiri godine nije snimila novi album.
Primjerice, zadržat će hitove koje nema namjeru snimiti (a za koje zna da će završiti kod Ore) ili pak od Jay Z-ja traži da karijera konkurentice ne bude na prvom mjestu. No, radi se o nagađanju tabloida, a ono što znamo jest da Rita Ora krajem prošle godine tužila Roc Nation i zatražila raskid ugovora pa sad čekamo nastavak koji će pokazati je li pauza između dva albuma bila preduga.
Osim što sve spomenute pjevačice dijele nevjerojatnu vokalnu sličnost Rihannom, 26-godišnja Bebe Rexha čak je i napisala jedna od najvećih Rihanninih hitova.
Točnije, radi se mega-popularnom duetu Eminema i Rihanne "The Monster" koji je isprva snimila za sebe s namjerom da postane jedna od pjesama za njezin prvi solo album, ali su je njezini suradnici uvjerili da pjesmu ponudi Eminemu, što je i učinila.
I valja naglasiti da usporedbe s Rihannom nisu tu da omalovaže bilo koju od pjevačica jer Rexha je legitimna hitmejkerica koja je napisala već gomilu hitova i ostvarila suradnje s velikim imenima kao što su Nicki Minaj, David Guetta, G-Eazy, Iggy Azalea, Nick Jonas, Afrojack, Pitbull, Selena Gomez i Martin Garrix. A ako u obzir uzmete činjenicu da je na sceni tek tri godine, jasno vam je da se radi o velikom uspjehu.
Još kao tinejdžerica zapela je za oko Samanthi Cox koja je tada radila s Lady Gagom i Keshom, a ona joj je savjetovala i gotovo je prisilila da nauči pisati pjesme. Bebe je poslušala njezin savjet i kao 15-godišnjakinja krenula na tečajeve u New Yorku.
I dok u slučajevima Rite Ore i Bebe Rexhi možemo govoriti o odličnom izboru menadžera i mentora, ali i činjenici da se već nalaze u centrima glazbenih zbivanja kao što su London ili New York, to nije slučaj s 21-godišnjom Erom Istrefi koja je do pozicije na sceni došla manje tradicionalnim kanalima - zahvaljujući društvenim mrežama.
Naravno, nije odmoglo ni to što dolazi iz obitelji prepune glazbenih zvijezda. Njezina je majka poznata albanska pjevačica Suzana Tahirsylaj koja je harala scenom osamdesetih i devedesetih, a starija sestra Nora također je bila ogromna pop zvijezda koja iza sebe ima četiri albuma.
Ne treba posebno isticati da i Era zvuči kao albanska verzija Rihanne koja tu i tamo zna citirati Boba Marleyja.
Prije tri godine proglašena je najboljom novom izvođačicom na poznatoj albanskoj dodjeli glazbenih nagrada, a 2014. u Americi je snimila singl "13" zahvaljujući kojem je privukla i pažnju mainstream medija, posebno zahvaljujući promociji u magazinu V.
Krajem prošle godine izbacila je i singl "BonBon" koji je postao viralni hit nakon čega se pojavila na radaru mnogih slušatelja diljem svijeta. Glumica Chloe Grace Moretz bila je toliko oduševljena da je na svom profilu na Twitteru objavila spot i napisala: "Era Istrefi. Nova zvijezda. Pripazite. Odlična je".
No, ne radi se samo o društvenim mrežama. Britanski mediji dvadesetogodišnjoj ljepotici imena Dua Lipa predviđaju sjajnu budućnost, a razlog je to što je za oko zapela menadžerima Lane Del Rey koji su u njoj prepoznali pomalo mističnu kvalitetu koju dijeli s njihovom popularnom štićenicom.
Na sceni je od svoje 16. godine, pohađala je prestižnu školu Slyvia Young Theatre School sve dok se otac zbog posla nije morao vratiti na Kosovo gdje je izdržala dvije godine i zamolila roditelje da joj dopuste da se vrati u London i nastavi se baviti glazbom. Živjela s prijateljima, radila u restoranima i klubovima pa je tako imala priliku upoznati onu "mračnu" stranu Londona, što joj je poslužilo kao inspiracija za tekstove.
Također dolazi iz glazbene obitelji (otac je pjevao u bendu Oda), bila je model, uvrštena je na brojen liste zvijezda čije vrijeme tek dolazi, a podržali su je i popularni Maroon 5 koji su na svojoj stranici objavili njezinu pjesmu i poslužili kao odlična odskočna daska za pjevačicu koja trenutno snima debi album za Warner Bros. Records i surađuje s poznatim producentima kioji su surađivali s Eminemom, Brunom Marsom, Lanom Del Rey, Kanyeom Westom, Markom Ronsonom i Beckom.
I teško je zapravo precizno definirati razloge uspjeha mladih Albanki i Kosovki, a nije ni bitno jer neminovno je da ćete se pritom upustiti u besmislena i potencijalno uvredljiva nagađanja. Ono što je sigurno jest da vrijeme ovih pjevačica tek dolazi i da su, imalo to veze s njihovim porijeklom ili ne, Albaniju i Kosovo definitivno stavili na svjetsku glazbenu kartu.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati