Prognoziramo Oscare. Bit će to mrtva trka između Anore, Brutalista i Konklave

PRIJE nešto manje od dva tjedna pali su posljednji glasovi 9905 članova Američke filmske akademije s pravom glasa za nagradu Oscar. Od tada do danas administracija Akademije radi punom parom, broji glasove i priprema omotnice s imenima dobitnika, dok će graviranje njihovih imena na statuice obaviti nakon same dodjele.
U svakom slučaju, glasanje je gotovo, u tijeku je svojevrsna izborna šutnja jer kampanje više nemaju učinka, preostaje tek dočekati početak ceremonije dodjele 97. nagrada Oscar koja će se pod vodstvom Conana O'Briena dogoditi u noći s nedjelje na ponedjeljak.
Za razliku od prethodne godine, koju je obilježio fenomen Barbenheimer, a na Oscarima dominirao Oppenheimer s čak sedam osvojenih kipića, ovo je jedna od rijetkih filmskih godina u kojoj uoči dodjele nema sigurnih favorita, barem ne u glavnoj kategoriji, najboljeg filma.
Prije nego što su otkriveni tvitovi trans glumice Karle Sofíje Gascón u kojima je iznijela uvredljive komentare o različitim društvenim skupinama, uključujući muslimane, Azijce i LGBTQ+ zajednicu, u utrci za Oscara ravnopravno su sudjelovala čak četiri filma: Anora, Brutalist, Emilia Pérez i Konklava. Naravno, u toj je kategoriji nominirano deset filmova, no preostalih šest ima tek teoretske šanse. Nakon spomenutih tvitova kojima je Gascón vlastiti film eliminirala iz ozbiljne konkurencije, u utrci je ostala tek trojka iz naslova.
Oscar za najbolji film goes to…
Najviše šanse daje se Anori, originalnoj i duhovitoj kombinaciji socijalne drame i screwball komedije o romansi prostitutke i gangsterskog gojenca koja je sve ono što npr. Zgodna žena nije - realistična, žestoka i bez umjetnih sladila.
Film je to bez pozlate, filmskih zvijezda i oskarovskog formatiranja pa, ako na kraju ipak ne uzme Oscara, znat ćemo razlog, no nakon nedavnih pobjeda na Critics Choiceu, PGA-u i DGA-u, dakle cehovskim nagradama kritičara, producenata i redatelja, momentum je definitivno na njegovoj strani.
Suprotnost Anori je Brutalist, najtipičniji predstavnik podžanra "film za Oscara". Ova hiperambiciozna drama ima sve što film za Oscara treba imati - temu linkanu na Drugi svjetski rat i Holokaust, prikaz poratnog američkog društva, sukob između umjetnosti (arhitekture) i egomanije šampiona kapitalizma, obitelji Van Buren, motive narkomanije i teške bolesti te, naravno, zamalo beskonačno trajanje, skoro tri i pol sata.
Ako bi mene pitali, riječ je o brutalno suhoparnom i dosadnom filmu s dijagnozom umišljene veličine, što zapravo znači da ima jako dobre šanse uzeti Oscara.
Kada sam prije par mjeseci u kinima gledao Konklavu, nisam je očekivao ovako visoko među kandidatima za Oscara. Riječ je o solidnom i dobro zapakiranom filmu (dizajn, scenografija, fotografija, glazba, glumačka podjela…) koji je uz to u posljednjih mjesec dana postao i jako aktualan. Iako Duha Svetog ne treba podcijeniti, nisam baš siguran da on ovaj put navija za Konklavu.
Pobjednika u ovoj kategoriji gotovo je nemoguće sa sigurnošću predvidjeti, no posao treba obaviti pa evo naše prognoze. Ipak, napominjemo da ne preuzimamo odgovornost u slučaju gubitka oklade.
- OSCARA ZASLUŽUJE Anora
- OSCARA NE ZASLUŽUJE Brutalist
- OSCARA ĆE DOBITI Konklava
Oscar za režiju
U ovoj kategoriji nije ni izbliza takva gužva kao u prethodnoj, a za to su najviše zaslužni sami glasači američke Akademije koji su uskratili nominaciju Edwardu Bergeru za režiju filma Konklava. Iako bizarnih odluka, kad je o Oscarima riječ, nikada ne nedostaje, ovakve me stvari svake godine iznova iznerviraju.
Nekoliko je filmova kroz povijest dobilo Oscara u kategoriji najboljeg filma a da njihov redatelj uopće nije dobio nominaciju. Zadnji je takav slučaj film Argo koji se valjda, baš kao i Konklava, snimio sam, jer je procijenjeno da Ben Affleck kao redatelj za to nije dovoljno zaslužan, pa nije ni nominiran.
Kako bilo da bilo, ovo je širom otvorilo vrata Seanu Bakeru, već godinama iznimno cijenjenom no nikada hajpanom redatelju Anore, koji je veliki favorit u ovoj kategoriji. To, međutim, nije sve - Sean Baker mogao bi postati najveća priča večeri jer je nominiran u čak četiri kategorije, a u tri od njih (najbolji film, režija i originalni scenarij) ima velike izglede osvojiti pozlaćeni kipić.
Ako kojim slučajem ipak osvoji i četvrti, za montažu, što i ne bi bilo nezasluženo, izjednačit će se s Waltom Disneyjem, jedinim koji je do sada osvojio četiri Oscara u istoj večeri. Za razliku od Disneyja, Baker bi bio prvi koji bi sva četiri Oscara primio za isti film.
Od preostalih nominiranih najveće šanse da Bakeru pomrsi račune ima Brady Corbet (Brutalist), iako bi ga više zaslužio James Mangold (Bob Dylan: Potpuni neznanac), dok Jacques Audiard (Emilia Pérez) i Coralie Fargeat (Supstanca) nemaju ozbiljnije šanse.
- OSCARA ZASLUŽUJE Sean Baker (Anora)
- OSCARA NE ZASLUŽUJE Brady Corbet (Brutalist)
- OSCARA ĆE DOBITI Sean Baker (Anora)
Najbolja glavna ženska uloga
Glumačke kategorije trebale bi ove godine donijeti nešto manje iznenađenja, no to ne znači da je sve već odlučeno. Inače, u glumačkim kategorijama ove godine bilježimo čak troje autanih queer glumica i glumaca - Karlu Sofíju Gascón i Cynthiju Erivo u ženskoj te Colmana Dominga u muškoj svlačionici - što se nikad ranije nije dogodilo.
U ovoj kategoriji pratimo još jednu mrtvu trku: na jednoj je strani veteranka Demi Moore (Supstanca), kojoj je ovo prva nominacija i za koju sigurno navija velik dio Hollywooda, dok je njezina glavna konkurentica veliko ovogodišnje otkriće Mikey Madison (Anora). Trebala je tu biti i Karla Sofía Gascón, no kao što smo već rekli, sama si je pucala u noge.
Neki spominju i Brazilku Fernandu Torres (I’m Still Here), ali mislim da će se ipak birati između prvospomenutih. Pa, kao što kaže Zoe Saldaña u Emiliji Pérez, "Dame i gospodo i svi između…":
- OSCARA ZASLUŽUJE Mikey Madison (Anora)
- OSCARA NE ZASLUŽUJE Karla Sofía Gascón (Emilia Pérez)
- OSCARA ĆE DOBITI Demi Moore (Supstanca)
Najbolja glavna muška uloga
Kategorija u kojoj se isprva činilo kako će mrtvu trku voditi Adrian Brody i Ralph Fiennes, no nakon što Britanac Fiennes nije uspio dobiti ni domaću BAFTA-u, teško da će pobijediti na stranom terenu.
Najzabavnije bi bilo da Oscara dobije Sebastian Stan za ulogu Donalda Trumpa u filmu Pripravnik, čak ne bi bilo ni nezasluženo jer je uloga odlična, no s obzirom na novo političko raspoloženje i kalkulacije koje su uočljive čak i u Hollywoodu, šanse da se to dogodi tek su teoretske.
Brodyju bi pak problem mogao napraviti Timothée Chalamet koji ovdje ima ulogu dark horsea. Bob Dylan je američka muzička legenda, oskarovac i k tome nobelovac, a Chalamet ga dojmljivo tumači, pa neće biti iznenađenje ako u posljednjem zavoju ipak pretekne favoriziranog Brodyja.
- OSCARA ZASLUŽUJE Timothée Chalamet (Bob Dylan: Potpuni neznanac)
- OSCARA NE ZASLUŽUJE Adrian Brody (Brutalist)
- OSCARA ĆE DOBITI Adrian Brody (Brutalist)
Oscari za sporedne uloge
Ovo su možda i kategorije koje je najlakše prognozirati. U ovogodišnjoj sezoni nagrada gotovo sve su otišle u ruke Zoe Saldañe (Emilia Pérez) u ženskoj i Kierana Culkina (Stvarna bol) u muškoj konkurenciji. Posao bi im mogli pokvariti…. Nema takvih.
- OSCARA ZASLUŽUJU Zoe Saldaña (Emilia Pérez) i Kieran Culkin (Stvarna bol)
- OSCARA NE ZASLUŽUJU Isabella Rossellini (Konklava) i Guy Pierce (Brutalist)
- OSCARA ĆE DOBITI Zoe Saldaña (Emilia Pérez) i Kieran Culkin (Stvarna bol)
Originalni i adaptirani scenarij
U obje scenarističke kategorije solidnih kandidata ne nedostaje, no favoriti su ipak očiti. Među adaptiranim scenarijima uvjerljivo je ispred ostalih Konklava, koja gotovo da i nema konkurencije. Ako bismo ga trebali tražiti, potencijalno iznenađenje moglo bi se kriti u filmu Nickel Boys, drami koja se bavi prijateljstvom dvojice mladih Afroamerikanaca na Floridi šezdesetih godina prošlog stoljeća.
Među originalnim scenarijima favorit je, kao što smo već spomenuli, Anora, no za vratom joj pušu Brutalist i komedija Stvarna bol (A Real Pain) Jesseja Eisenberga koja se nekako ispod radara uključila u trku za Oscara, a u ovoj kategoriji ima najviše šanse otići do kraja.
- OSCARA ZASLUŽUJU Konklava i Anora
- OSCARA NE ZASLUŽUJE Brutalist
- OSCARA ĆE DOBITI Konklava i Anora
Oscar za strani film
U ovoj kategoriji postoji mogućnost da Emilia Pérez ipak nadvlada animozitet koji si je priskrbila notornim ispadima svoje glavne glumice i ipak osvoji još jedan, rekordni trinaesti Oscar za Francusku, ali tek prvi nakon 1992. godine. Ako se to ne dogodi, prvi sljedeći i gotovo sigurni dobitnik je brazilski film I'm Still Here veterana Waltera Sallesa.
- OSCARA ZASLUŽUJE Emilia Pérez
- OSCARA NE ZASLUŽUJE /
- OSCARA ĆE DOBITI I’m Still Here
Cjelovečernji animirani film
Sjajna godina za animaciju rezultirala je i iznimno jakom konkurencijom, pa gotovo da možemo reći da, tko god pobijedi, neće biti iznenađenje. Na box-officeu je rasturio Inside Out 2 i u Pixaru će bogme gristi nokte jer su posljednje tri godine gubili u pripetavanju, četvrti put zaredom bilo bi zaista previše.
Ali ne i nemoguće jer malo bi tko prigovorio da Oscara uzme The Wild Robot ili pak latvijski Flow ili novi Wallace & Gromit: Vengeance Most Fowl, a neki kažu da je nagradu zapravo najviše zaslužio Memoir of a Snail…
- OSCARA ZASLUŽUJU svi nominirani
- OSCARA NE ZASLUŽUJE /
- OSCARA ĆE DOBITI The Wild Robot
Prognoze dobitnika u ostalim kategorijama
- fotografija: Brutalist
- montaža: Konklava
- glazba: Brutalist
- song: Sing Sing
- scenografija: Zlica
- kostim: Zlica
- šminka: Supstanca
- zvuk: Dina: Drugi dio
- vizualni efekti: Dina: Drugi dio
Oscar za najbolji kratki igrani film
Koliko je čudna ovogodišnja filmska konkurencija, možda najbolje govori činjenica da čak i Hrvatska ima kandidata za Oscara. I ne samo to nego ima odličan film koji je zaslužio nominaciju, pa čak i Oscara.
I ne samo to već je hrvatski Čovjek koji nije mogao šutjeti Nebojše Slijepčevića uvjerljivi favorit, barem ako je suditi prema kladionicama koje su na njega stavile koeficijent 2:5. Na drugom je mjestu film A Lien koji ima omjer 20:59, a tek treća Anuja, kojoj pobjedu prognozira časopis Variety. Dosta kritičara tipuje na The Last Ranger, no njegov je koeficijent svega 2:13.
Nakon osvajanja Zlatne palme, Europske filmske nagrade i, neki dan, francuskog Cesara, s Oscarom koji je zaista nadohvat ruke, Čovjek koji nije mogao šutjeti postao bi jedan od najuspješnijih kratkih igranih filmova svih vremena. Što drugo reći nego držimo fige!

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati