Trump prezire električne aute, želi ih zaustaviti. "Nećete ih moći prodavati"
DONALD Trump kristalno je jasan u pogledu svog prezira prema električnim vozilima. Bivši američki predsjednik lažno je ustvrdio da električni automobili ne funkcioniraju, obećao je da će prekinuti politiku predsjednika Joea Bidena koja potiče proizvodnju i prodaju električnih vozila te je rekao da će uvesti "100-postotnu carinu" na električne automobile uvezene iz Meksika, ako ponovno preuzme Bijelu kuću.
"Nećete moći prodavati takve automobile", rekao je Trump.
Međutim, analitičari kažu da čak i ako Trump bude izabran i ukine politiku koja podupire električna vozila, do trenutka kada se to dogodi, tržište bi moglo dosegnuti razinu nakon koje će rasti bez pomoći američke vlade, piše The New York Times.
Rekordnih 1.2 milijuna Amerikanaca prošle je godine kupilo električna vozila, što čini 7.6 posto prodaje novih automobila i stavlja takva vozila u mainstream američkog automobilskog tržišta. Analitičari predviđaju da će se ove godine popeti na 10 posto, što bi moglo signalizirati prekretnicu i označiti sveobuhvatno prihvaćanje električnih vozila.
Iako Trumpov eventualni drugi mandat ne može zakočiti tranziciju prema električnim vozilima, mogao bi ga usporiti. A to bi moglo imati značajne posljedice za borbu protiv globalnog zatopljenja.
Ambiciozni Bidenov plan
Predsjednik Biden stavio je električna vozila u središte svoje klimatske agende jer znanstvenici kažu da je brzi prijelaz s automobila s benzinskim pogonom na električne verzije jedan od najučinkovitijih načina za usporavanje emisije ugljičnog dioksida koja opasno zagrijava planet. Prošla godina bila je najtoplija u povijesti i znanstvenici kažu da je svijet na putu dodatnog zagrijavanja, do točke u kojoj dijelovi planeta više neće biti pogodni za život.
Bidenova administracija provela je jednu od najambicioznijih klimatskih regulativa u američkoj povijesti. Agencija za zaštitu okoliša (EPA) želi postići da do 2032. godine više od 50 posto novih osobnih vozila prodanih u Sjedinjenim Američkim Državama bude potpuno električno. Administracija je ovaj propis osnažila poreznim poticajima za autoindustriju da proizvede električna vozila i za vozače da ih kupuju. A kako bi pomogao američkim proizvođačima automobila da se natječu s jeftinim uvozom i dao domaćem tržištu priliku za razvoj, Biden je uveo stopostotnu carinu na električna vozila proizvedena u Kini.
Sve je to na kocki u studenom, rekla je Margo Oge, koja je vodila EPA-ov program emisija iz prometa u mandatima triju predsjednika i autorica je knjige Vožnja budućnosti. "Ako Trump bude izabran, apsolutno nećemo postići Bidenov cilj", rekla je Oge.
Može li Trump spriječiti širenje električnih vozila?
Druga Trumpova administracija mogla bi spriječiti širenje električnih vozila na nekoliko načina - ukidanjem propisa koji ograničavaju onečišćenje iz ispušnih cijevi i promjenom pravila koje je postavilo Ministarstvo financija koja određuju broj električnih vozila koja ispunjavaju uvjete za porezne olakšice.
Ako republikanci steknu kontrolu nad Kongresom, Trumpova bi administracija također mogla raditi na poništavanju nekih odredbi Zakona o smanjenju inflacije iz 2022. godine, koji je osiguravao najmanje 370 milijardi dolara poreznih olakšica za čistu energiju, za proizvodnju baterija i za prodaju i proizvodnju električnih vozila.
"Trump bi mogao otkriti da su automobilska industrija i njeni dobavljači hladni prema njegovim planovima da osujeti električna vozila", rekla je Oge.
Vjerojatno će neki veliki proizvođači automobila, ako ne i svi, nastaviti ulagati u proizvodnju i marketing električnih vozila dok ih vozači i dalje kupuju, ističu Oge i drugi analitičari. Tvrtke će nastaviti graditi stanice za punjenje, baterije i druge dijelove opskrbnog lanca. A industrija električnih vozila vjerojatno će lobirati za zadržavanje olakšica.
Kada je Trump 2016. godine izabran za predsjednika, prodaja električnih vozila činila je oko jedan posto tržišta, dok se danas približava 10 posto, ističe Bozzella: "U 2017. bilo je tek nekoliko tvornica u SAD-u koje su proizvodile baterije, a danas ih ima na desetke. Tržište je drugačije, automobilska industrijska baza je drugačija i svijet je drugačiji."
Neki proizvođači ne žele preokret
Trump bi mogao spoznati da neki proizvođači automobila ne žele preokret. Na primjer, Ford Motor je intervenirao u ime EPA-e u slučaju tužbe republikanskih državnih odvjetnika i naftnih kompanija kojom se pokušalo spriječiti ograničenja Bidenove administracije na emisije iz ispušnih cijevi.
William Clay Ford Jr., izvršni predsjednik Ford Motora, rekao je da kompanija ne želi da se pravila mijenjaju s vjetrovima politike. "Naš vremenski okvir kao kompanije i vremenski okvir planiranja puno je duži od izbornih ciklusa. Kad nas političari bacaju naprijed-natrag, to nam zaista stvara probleme", rekao je Ford.
Drugi proizvođači automobila mogli bi jednostavno tražiti od Trumpa da uspori provedbu uredbe o ispušnim cijevima i eventualno produži rokove za usklađivanje, umjesto da je u potpunosti izbriše.
Nije jasno hoće li Kongres pod kontrolom republikanaca ukinuti porezne olakšice predviđene Zakonom o smanjenju inflacije. Iako je 20 republikanskih senatora predložilo zakon kojim bi se ukinule porezne olakšice za proizvođače i kupce električnih vozila, mnoge od tih proizvodnih poreznih olakšica koriste kompanijama u saveznim državama pod republikanskom kontrolom, uključujući Georgiju, Južnu Karolinu i Ohio. Zbog toga bi neki zastupnici mogli oklijevati ukinuti porezne olakšice.
Ako Trump pobijedi na izborima u studenom i ne uspije natjerati Kongres da ukine Zakon o smanjenju inflacije, mogao bi izmijeniti propise Ministarstva financija kako bi ograničio prostor za porezne olakšice osmišljene za poticanje proizvodnja i prodaja. Na primjer, Ministarstvo financija moglo bi postrožiti ograničenja za automobile koji sadrže grafit prerađen u Kini.
Čak bi i to vjerojatno bila samo privremena prepreka za proizvođače električnih vozila. Nekoliko tvrtki planira pokrenuti preradu grafita u SAD-u, a druge rade na tome da dio grafita u bateriji zamijene silicijem.