Smiju li vozila koja voze Plenkovića i Milanovića prolaziti kroz crveno?
U SVAKODNEVNOJ vožnji prometnicama, pogotovo u velikim gradovima, nije rijetkost u cestovnom prometu susresti hitnu pomoć ili vatrogasce koji jure na hitnu intervenciju s upaljenim zvučnim i svjetlosnim signalima. U Zagrebu nije rijetkost ni susresti vozila pod pratnjom koja prevoze premijera Andreja Plenkovića i predsjednika Zorana Milanovića.
Smiju li vozila pod pratnjom prolaziti kroz crveno svjetlo na semaforu, često je pitanje vozača koji se nađu na putu vozilima u kojima se voze štićene osobe. Koja je uopće obveza sudionika u prometu koji se zatekne na putu vozilima pod pratnjom i vozilima s pravom prednosti prolaska kad posebnim uređajima daju svjetlosne ili zvučne signale?
"Vozila pod pratnjom i vozila s prednosti prolaska ne smiju na raskrižjima na kojima se prometom upravlja prometnim svjetlima ili znacima ovlaštene osobe proći kroz crveno svjetlo", nedvosmisleno za Večernji odgovaraju iz MUP-a.
Imaju brojne povlastice
No, vozila pod pratnjom i vozila s prednošću prolaska imaju - prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama - brojne povlastice, točno navedena ograničenja koja se na njih ne odnose, kao i kazne za druge vozače ako ih pravilno ne propuste.
Zakon kaže da vozila pod pratnjom i vozila s pravom prednosti prolaska, vodeći računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu, imaju pravo prednosti prolaska u odnosu na sva druga vozila, osim u odnosu na vozila koja se kreću raskrižjem na kojem se prometom upravlja prometnim svjetlima ili znacima ovlaštene osobe, i na njih se ne primjenjuju odredbe o ograničenju brzine, zabrani pretjecanja i obilaženja kolone vozila ili na pješačkom prijelazu ili prelaženju iz trake u traku, zabrani presijecanja kolone pješaka, obvezi vezivanja sigurnosnim pojasom, zabrani upotrebe mobitela (samo vozila s prednošću prolaska) te se nisu dužni kretati jedno iza drugog (samo vozila pod pratnjom).
Iznimno, pod uvjetom da je to neophodno, vodeći računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu, na spomenuta se vozila ne primjenjuju ni odredbe o strani kretanja vozila, uključivanju u promet, o zaustavljanju i parkiranju te polukružnom okretanju.
Što morate napraviti ako susretnete takvo vozilo?
Vozač koji na cesti susretne vozilo ili kolonu vozila pod pratnjom i vozač kojega sustigne vozilo ili kolona vozila pod pratnjom dužni su zaustaviti svoje vozilo, noću umjesto dugih svjetala upotrijebiti kratka svjetla za osvjetljavanje ceste, držati se naredbi koje im daju osobe iz pratnje i kretanje nastaviti tek nakon što prođu sva vozila pod pratnjom. I pješaci su dužni propustiti vozila pod pratnjom.
Propisan je i način na koji se auti pomiču privilegiranim vozilima. Na cesti s dvije trake u dva smjera pomiču se udesno u smjeru kretanja, na jednosmjernoj cesti također se pomiču udesno, na cesti s dvije trake u istom smjeru auti na lijevoj strani pomiču se ulijevo, a oni na desnoj strani udesno.
Na cesti s tri i više prometne trake u istom smjeru auti u lijevoj prometnoj traci pomiču se ulijevo, a ostali udesno. Novčana kazna za vozača koji postupi suprotno ovim odredbama iznosi 60 eura, a za pješaka je ona 30 eura.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati