Roditelje šokirao marketing u školama: Trećašiće digli s nastave kako bi gledali predstavu Splitske banke
Foto: Index
NEKOLIKO zabrinutih roditelja u proteklih nekoliko dana javilo se Indexu kako bi se požalilo na činjenicu da se u osnovnim školama koje pohađaju njihova djeca održavaju predstave u kojima se otvoreno reklamira Splitska banka
Roditelji su uznemireni jer, kako tvrde, nitko nije tražio njihovu dozvolu, a djeca su izložena marketingu banke. Ističu kako se djeci dijele i reklamni materijali, a sliku jednoga primjerka reklamnoga letka dobili smo i u redakciju.
Maskota Splitske banke, Zeko Zvecko, u jednome trenutku djeci za vrijeme predstave poručuje kako "on štedi u Splitskoj banci, jer mu to omogućuje da putuje oko svijeta", što je pak osobito zasmetalo roditelje.
Jedna od majki djece (podaci poznati redakciji) koja su bila na predstavi napisala nam je i pismo u kojemu se osvrnula na cijelu situaciju, a koje u nastavku prenosimo u cijelosti.
Trećaše digli s nastave i "nahranili" ih marketingom
"Kad mi je kćer stigla iz škole i rekla da su gledali besplatnu predstavu, prvo sam je pitala kako joj se svidjela i o čemu se radilo. Odgovor me zgrozio, rekla mi je da je to zapravo bila reklama za banku. Nakon ispitivanja sam saznala da se radilo o predstavi u kojoj je sudjelovao i Zeko Zvecko Splitske banke koji im je dijelio "darove", privjeske s natpisom Splitska banka.
Trećašiće iz osnovne škole digli su s nastave da bi im prikazali produkciju u koju je ukomponirana marketinška poruka. Naravno, raspitala sam se o čemu se radilo i saznala da je to projekt splitskog kazališta "Produkcija Z", koje svoju lutkarsku predstavu "Put oko svijeta i Zeko Zvecko" u kojoj sudjeluje maskota njihovog sponzora uredno prikazuje po zagrebačkim školama.
Na internetskim stranicama se hvale kako za svoje radove imaju i "preporuku Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa". Uopće ne želim ulaziti u to koliko su im predstave kvalitetne jer za to nisam kompetentna niti sam ih gledala, ali zahvaljujući zdravom razumu smatram da sasvim dobro mogu procijeniti kako je ideja da se djeci "poklanja" besplatna predstava u kojoj im se zapravo uvaljuje određeni komercijalni proizvod u najmanju ruku degutantna", kaže ljutita majka.
Tko tu kome i uz čiji blagoslov plaća marketing?
"Inače, smatram da su sve reklame koje se sasvim sasvim jasno obraćaju djeci doslovno odvratne iz cijelog niza razloga, ali kod slučajeva kad se vrte na TV-u ili bilo gdje drugdje, roditelj donekle ima izbor - uvijek može ugasiti TV, izaći iz kina, pokušati objasniti djetetu da cilj reklama upravo i je uvaliti potrošaču proizvod ili nešto slično.
U ovom slučaju, dijete je u osnovnoj školi, mjestu na kojem prema zakonu mora biti i gdje bi se trebala poticati njegova radoznalost, želja za znanjem, a ne njegov potrošački nagon. Umjesto da je dijete na nastavi, ono je primorano gledati predstavu kroz koju mu se zapravo nameće marketinška poruka. I to bez ikakvog znanja roditelja da će se predstava održati i o kakvoj se predstavi radi i bez dopuštenja roditelja. Pitanje koje bi si svaki roditelj mogao postaviti je - tko tu kome i uz čiji blagoslov plaća marketing koji se prebija na leđima školaraca i je li to stvarno ono što želim da mi dijete dobiva u školi? Ja sigurno ne želim.
Ljuta mama", zaključuje u pismu nezadovoljna gospođa.
Nakon što smo kontaktirali Splitsku banku i upitali ih o spornoj predstavi, iz banke su nam poručili kako su oni "neugodno iznenađeni tvrdnjom kako se radi o agresivnome marketingu" te kako drže da "djeluju u smjeru društveno korisnih aktivnosti".
Splitska banka: Djelujemo u smjeru društveno korisnih aktivnosti
U sklopu svog društveno odgovornog poslovanja Splitska banka sponzorira i donira brojne kulturne, sportske, socijalne i obrazovne institucije i udruge.
"Sponzoriranjem kulturne udruge „Z produkcija“ kojom je omogućeno besplatno održavanje njihove edukativno - zabavne predstave „Put oko svijeta“ po osnovnim školama i vrtićima smatrali smo da djelujemo u smjeru društveno korisnih aktivnosti. Naime Z produkcija ima dozvolu za održavanje tih predstava od ravnatelja svih škola i vrtića gdje se predstava održava, uz naravno napomenu kako je sponzor besplatnih predstava Splitska banka.
Nastavno, riječ je o edukativnoj predstavi čiji se CD može kupiti u prodavaonicama izdavača CD-a, Croatia Records već godinama, i nije riječ o nikakvoj predstavi Splitske banke. Na samom kraju predstave pojavi se maskota dječje štednje Splitske banke – Zeko Zvecko, kao predstavnik institucije koja je sponzorirala cijeli događaj.
Neugodno smo iznenađeni tvrdnjom da je riječ o agresivnom marketingu", za Index je kazala Silvija Bareša, Direktorica Ureda Uprave i Komunikacija u Splitskoj banci.
Na situaciju se osvrnula i pravobraniteljica za djecu, Ivana Milas Klarić, koja je poručila kako "djeca postojećim propisima nisu na odgovarajući način zaštićena od potencijalno negativnih utjecaja reklama" te kako je "pritisak oglašivača na dječju populaciju vrlo je snažan".
Pravobraniteljica: Djeca nisu odgovarajući zaštićena
"Prateći problematiku utjecaja industrije oglašavanja na djecu uočili smo da djeca postojećim propisima nisu na odgovarajući način zaštićena od potencijalno negativnih utjecaja reklama, a pritisak oglašivača na dječju populaciju vrlo je snažan. Multinacionalne kompanije, mediji i agencije puno ulažu u oglašavanje, a djeca i mladež sve su im važnija skupina kupaca, ranjiva, lakovjerna i podložna oglasnim porukama. Stoga je djecu, kao posebno osjetljivu skupinu, potrebno zaštititi od izravnog navođenja na to da kupe oglašavani proizvod ili da nagovore svoje roditelje ili druge punoljetne osobe da im kupe oglašavani proizvod, što prema propisima o zaštiti potrošača predstavlja agresivnu poslovnu praksu.
Nedopustivo je da se ovakva praksa događa u odgojno-obrazovnim ustanovama, pod izlikom predstava za djecu, čija je stvarna svrha promocija proizvoda i usluga kreditne institucije i korištenje odgojno-obrazovne ustanove kao prostora koji omogućuje vrlo široki doseg djece u promociji proizvoda i usluga. Čak i da je riječ o aktivnostima usmjerenim financijskom opismenjavanju djece, one ne smiju biti pretvorene u oglašavanje konkretnih proizvoda i usluga kreditnih institucija usmjerenih na djecu.
Zakonom o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi izričito je zabranjena promidžba i prodaja u školskim ustanovama, a to se odnosi na svaki oblik promidžbe i prodaje proizvoda koji nisu u skladu s ciljevima odgoja i obrazovanja. Smatramo da ni u dječjim vrtićima ni u školama, odnosno odgojno-obrazovnim institucijama za djecu, nije primjereno provođenje bilo kakvih promotivnih akcija i programa. Osnovnu odgovornost za to snose organizatori navedenih aktivnosti i oni koji ih dopuštaju, koji ih trebaju procijeniti, uvažavajući isključivo načelo najboljeg interesa djeteta. Djeca u školi provode velik dio svoga vremena, pa je škola uvelike odgovorna za sadržaje koji se za to vrijeme djeci nude, ali i za odabir osoba koje ulaze u školu te kojima se dopušta rad s djecom i provođenje „promotivnih“ aktivnosti u skladu s ciljevima odgoja i obrazovanja.
Preporučujemo roditeljima da o ovoj pojavi obavijeste Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta", za Index je poručila Milas Klarić..
Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta nije bilo dostupno za komentar do trenutka objavljivanja članka u petak u 14 sati, iako im je upit bio poslan 9. travnja u večernjim satima.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati