Donji Miholjac, mjesto gdje se okreće novac na konoplji
PANDEMIJA koronavirusa zatvorila je vrata mnogih tvrtki u Hrvatskoj i svijetu. No, nekima je otvorila i nove prilike.
Jedna od njih je tvrtka Protect Pharma iz Rakitovice kod Donjeg Miholjca. Ili, preciznije, dvije poslom vezane tvrtke koje vode braća Falamić, budući da je 37-godišnji Mladen Falamić vlasnik Protect Pharme, dok je njegov 30-godišnji brat Mario nadležan za tvrtku Green Life. Osim obiteljske veze, dvije tvrtke povezuje i djelatnost, a to je proizvodnja ekoproizvoda na bazi industrijske konoplje.
U jeku epidemije razvili novi proizvod za dezinfekciju
U jeku epidemije koronavirusa tvrtka Protect Pharma na tržište je izbacila dezinfekcijsko sredstvo Securol, proizvod za čišćenje i dezinfekciju na bazi alkohola. Potrebe tržišta za dezinfekcijskim sredstvom bile su velike pa su u Protect Pharmi shvatili da imaju kapacitete za njegovu proizvodnju. Odnosno, da imaju sirovinu, budući da se bave uzgojem i preradom industrijske konoplje, i pogon u kojem ga mogu proizvesti.
"Securol nismo imali prije pojave koronavirusa. Mogli bismo reći da je nastao iz potrebe jer je na tržištu vladala nestašica sredstava za dezinfekciju. Osim toga, mnogi su sredstva za dezinfekciju podova koristili i za ruke pa su posljedica toga bile ispucane ruke i oštećena koža. Zato smo odlučili proizvesti Securol, koji je prikladan i za dezinfekciju ruku i za dezinfekciju površina. Jednu varijantu Securola proizveli smo s konopljom. Tržište je odmah prihvatilo naš proizvod", kaže za Index Mladen Falamić.
Iako su dobili sve potrebne papire i dozvole, Securol u Hrvatskoj još nije u maloprodaji. Može se naručiti preko interneta, a Protect Pharma sada pregovara i s ljekarnama, koje bi ga uskoro trebale početi nuditi kupcima. Međutim, već sada se može kupiti u ljekarnama u, primjerice, Londonu, gdje se slobodno prodaje.
Namjeravaju povećati proizvodnju Securola
"Securol nam se pokazao kao pun pogodak i nastavit ćemo ga proizvoditi. Štoviše, povećat ćemo njegovu proizvodnju i obogatiti je raznim mirisima, što smo već i napravili za britansko tržište. Sigurno je da će i nakon što prođe pandemija koronavirusa vladati velika potražnja za dezinfekcijskim sredstvima i da će svatko željeti imati neki svoj dezinficijens. Zato sada radimo na proizvodnji sapuna i ostalih dezinfekcijskih proizvoda na bazi konoplje, koje ćemo plasirati, kako na domaćem tako i na stranim tržištima", objašnjava Falamić.
Osim Securola, Protect Pharma proizvodi i Fami brendove, koji obuhvaćaju dodatke jelima, začine, juhe, vodu i destiliranu vodu. "Green Life - harvested and made in Croatia" je brend koji također proizvodi Protect Pharma, a radi se certificiranim ekoproizvodima od konoplje, poput ulja, brašna, proteinskog praha i čaja, kao i o ekološkim brašnima od pira, heljde i raži te o ekološkoj tjestenini od pira, s konopljom, od heljde, s aronijom i kapsuliranim dodacima prehrani, poput praha od mlade trave pšenice, ječma i koprive. Pokrenuli su i proizvodnju prve hrvatske hrane za pse Canibis, a trenutno razvijaju i hranu za mačke.
Proizvode na bazi konoplje prodaju hotelima i izvoze
Velik broj proizvoda završi u hotelima na Jadranu. No, mogu se nabaviti i u maloprodajnim lancima, poput DM-a, KTC-a, NTL-a i Kauflanda. Značajan dio proizvodnje odlazi i u izvoz, posebno na tržišta Ujedinjenog Kraljevstva, Irske, Belgije, Luksemburga, Nizozemske, Njemačke, Austrije i Slovenije. Falamići su trenutno u pregovorima o izvozu svojih proizvoda i na tržišta Italije, Češke i Mađarske te Bosne i Hercegovine. Kažu da namjeravaju povećati izvoz, koji sada ima udio od oko 10 posto u njihovim ukupnim prihodima.
"Hrvatsko tržište je malo pa moramo povećati izvoz", napominje naš sugovornik.
U posao s uzgojem i obradom industrijske konoplje krenuli su odmah nakon što je ona ponovno legalizirana u Hrvatskoj 2013. godine. Okrenuti se biznisu s konopljom u Hrvatskoj tada, kaže naš sugovornik, nije bilo nimalo lako. Tim više što nije bilo ni mehanizacije za tako nešto.
"Uništili smo dva kombajna pa sami razvili kombajn za konoplju"
"Nisu, primjerice, postojali kombajni za konoplju pa smo koristili žitne kombajne koji, međutim, nisu mogli podnijeti žetvu konoplje, tako da smo čak dva kombajna uništili. Onda smo sami razvili kombajn za konoplju koji dobro funkcionira", ističe Falamić.
No, još veći problem od kombajna predstavljale su predrasude. Kada su počeli nuditi proizvode od industrijske konoplje, sjeća se naš sugovornik, jedno od prvih pitanja obično je bilo: "Je li to uopće legalno?"
"Rekli bismo im da je legalno, da to nije droga i da su u Hrvatskoj uzgoj i obrada industrijske konoplje bili legalni sve do sredine 1990-ih godina, a da je bivša Jugoslavija bila među najvećim izvoznicima industrijske konoplje u svijetu. Sada, nakon sedam godina, situacija se znatno promijenila pa ljudi više nisu tako skeptični kada saznaju da je neki proizvod baziran na konoplji. Ipak, vani to lakše ide nego u Hrvatskoj", kaže Falamić.
Obiteljski biznis koji je ulazak u EU gotovo dotukao
Braća Falamić su svoj posao naslijedila od roditelja, koji su prije 41 godine počeli uzgajati i prerađivati poljoprivredne proizvode od kojih su razvili proizvodnju tjestenina i sokova. Do početka 90-ih godina prošlog stoljeća njihova je tvrtka sa svojim Fami brendovima već zauzela i velik udio na hrvatskom tržištu bezalkoholnih pića. No, ulazak u EU za njihovu je tvrtku predstavljao snažan udarac.
"Nakon ulaska Hrvatske u EU najveći kupci za koje smo ranije radili naše proizvode počinju zamjenjivati proizvodima svojih dobavljača iz matičnih zemalja. Do ulaska u EU zapošljavali smo 275 ljudi, a onda smo spali na samo dvadesetak, što dovoljno govori o tome kakav je to udar bio za naše poslovanje", napominje Falamić.
Spas pronašli u proizvodima od konoplje
Izlaz su vidjeli u nanovo legaliziranoj industrijskoj konoplji. Oranice su zasijali tom biljkom, a na njoj su razvili i niz proizvoda.
Danas u dvije tvrtke zapošljavaju ukupno 25 ljudi. Samo Protect Pharma lani je imala oko 4,5 milijuna kuna prihoda i oko 4,4 milijuna kuna rashoda, što znači da je godinu zaključila s plusom od oko 100.000 kuna.
"Konoplja je za nas nepresušan izvor ideja i inspiracija. Hrvatska u tom segmentu ima velik potencijal. Već smo razvili niz proizvoda na bazi industrijske konoplje i nastavljamo dalje. Samo je nebo granica", zaključuje Falamić.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati