Što je bilo s državnim booking portalom koji je najavljivao HDZ?
JEDNO od obećanja HDZ-a na prošlim parlamentarnim izborima 2020., u sklopu programa Sigurna Hrvatska, bilo je otvaranje državnog internetskog booking portala po uzoru na Booking.com i Airbnb. Naravno, uz pregršt drugih obećanja, kao što su izgradnja Nacionalne dječje bolnice u Zagrebu ili osiguranje samodostatnosti u proizvodnji cjepiva revitalizacijom Imunološkog zavoda.
Prošle su točno dvije godine od pompozne najave državnog internetskog booking servisa, koji je trebao pomagati iznajmljivačima privatnog smještaja uz proviziju od 5 posto, a o projektu ni riječi.
Treba razumjeti kontekst vremena nastanka te ideje. Pandemija hara svijetom, uvode se lockdowni i epidemiološke mjere, ljudima se zabranjuje da izlaze iz kuće, a kamoli da putuju. Turizam, koji je osnova gospodarstva Hrvatske, bio je ugrožen. Time je bila ugrožena egzistencija stotina tisuća ljudi, sezonskih radnika i iznajmljivača.
Ljude je hvatala panika i trebalo je smisliti nekakvo obećanje da ih se smiri i da glasaju za HDZ na izborima. Koliko je to pametno, izvedivo i isplativo bilo je manje bitno, trebalo je predstaviti neku ideju koja će pokazati da se HDZ brine za iznajmljivače.
"To su populističke ideje i predstavljaju otvaranje Pandorine kutije. Što ako sutra netko predloži da se otvori državna trgovina? Takve ideje nisu u skladu s onima da se smanji uloga države u ekonomskom životu", komentirao je tom prilikom za Index financijski stručnjak Andrej Grubišić.
Nekoliko mjeseci kasnije u Zagrebu je otvorena i državna trgovina hrane "Kuća hrvatske hrane – Crotaste", ali zadržimo se na temi državnog booking portala.
Izborno obećanje HDZ-a je otkazano. Srećom
Na upit poslan vladi o tome u kojoj je fazi izrada državnog booking portala, dobili smo dosta štur odgovor. Naravno, inovativnu ideju opravdavaju okolnostima 2020., točnije pandemijom covida-19 .
"S obzirom na trendove u svijetu turizma te značajnom utjecaju pandemije COVID-19 na industriju putovanja, Vlada Republike Hrvatske i Ministarstvo turizma i sporta su tijekom posljednje dvije godine fokus stavljali na jačanje stabilnosti i otpornosti turističkog sektora u Hrvatskoj", jasno je u odgovoru za neuspjeh okrivljena panika zbog pandemije.
>> HDZ najavljuje: Pokrenut ćemo portal za booking i zaposliti 20.000 ljudi
"Zahvaljujući brojnim mjerama, prilagodbi te pripremljenosti svih dionika u turizmu i povezanim djelatnostima, Hrvatska je tijekom posljednje dvije godine ostvarila iznimne rezultate. Naime, u 2021. godini, Hrvatska je od svih zemalja Europske unije u vidu turističkog prometa zabilježila rezultate najbliže onima iz 2019. godine", stoji dalje u odgovoru.
"Nadalje, s obzirom na sve izraženiju digitalizaciju poslovnih procesa u turizmu te promotivne aktivnosti, Ministarstvo turizma i sporta kroz sve svoje programe, projekte i izradu strateških dokumenata, fokus osim na održivom razvoju stavlja i na digitalnu tranziciju javnog i privatnog turističkog sektora s ciljem prilagodbe i jačanja prisutnosti hrvatske turističke ponude u digitalnom svijetu, efikasnijeg poslovanja i komunikacije unutar turističkog sustava te u konačnici kvalitetnije povezanosti s potencijalnim korisnicima turističkih usluga", nastavljaju opravdavati samu ideju.
Ali u konačnici smo dobili odgovor koji glasi:
"Trendovi u turizmu se iznimno brzo mijenjaju te stoga projekt koji spominjete nije započet, odnosno resursi su se preusmjerili na stabilnost i jačanje otpornosti sektora, a iz čega su proizašli dosadašnji uspješni rezultati i spremnost turističkog sustava."
Istina, odgovor je mogao biti puno kraći. Jednostavno "ne" bilo bi sasvim dovoljno, ali treba opravdati izbornu laž HDZ-a pa se hvaliti rezultatima koji su najmanje odgovornost vlade i HDZ-a. Od državnog booking portala ipak neće biti ništa, a sredstva koja su planirana za njegovu izradu preusmjerena su na "stabilnost i jačanje otpornosti sektora" iako nije specificirano na što točno.
Neke planove je bolje ne ostvarivati
Dio programa Sigurna Hrvatska, s kojim je HDZ izašao na izbore, u kojem se nalazio plan otvaranja državnog booking portala zove se "Ekonomska suverenost". Slične fraze bile su popularne 2020. pa je HDZ odlučio iskoristiti duh vremena i formulirati program da odgovara tadašnjim društvenim strahovima.
"Ekonomska suverenost", "poljoprivredna samodostatnost", "energetska samodostatnost", "samostalnost", "održivi turizam"..., izborni program HDZ-a Sigurna Hrvatska pun je tih fraza.
U konačnici građani Hrvatske mogu biti sretni što je HDZ lagao u svom programu i nije ispunio obećanje o uspostavi državnog booking portala. Slični projekti su doživjeli fijasko. Jedan od projekata je i webshop, odnosno internetska tržnica poljoprivrednih proizvoda, koju je dalo izraditi Ministarstvo poljoprivrede, inovativnog imena Tržnica.hr. Podignuta je u lipnju 2020., a do kraja 2021. imala je 500 registriranih kupaca.
>> Ovo je webshop Ministarstva poljoprivrede. U godinu i pol imali su 500 kupaca
Prema tvrdnjama Ministarstva poljoprivrede u odgovoru na naš upit iz prosinca prošle godine o predmetnom državnom webshopu, za podršku je raspoređeno 25 službenika po županijama i dodatna dva službenika s centralne lokacije Ministarstva poljoprivrede.
Posao je plaćen 250 tisuća kuna, a 1. rujna 2021. otvoren je natječaj naziva "Migracija, nadogradnja i održavanje informacijskog sustava NIT (Nacionalna internet tržnica)" na iznos od 350 tisuća kuna. Za oba posla bila je odabrana tvrtka Agrivi, ali je drugi natječaj obustavljen dan nakon Indexova upita o webshopu Tržnica.hr.
U prosincu prošle godine Ministarstvo poljoprivrede odbilo je dati informacije Indexu o ukupnom mjesečnom prometu, za što se pravdalo da nije informatičko društvo te nema cjelovite podatke, dok nas je, s druge strane, tvrtka Agrivi, koja je izradila trgovinu, obavijestila da se za sve raspitamo u Ministarstvu poljoprivrede.
Trenutno se ne može pristupiti webshopu pa se nadamo da je ukinut, što bi bila mala pobjeda za hrvatske porezne obveznike koji plaćaju takve nepotrebne stvari.
Ubrzo nakon izbijanja epidemije covida-19 u Hrvatskoj, lokalne vlasti su masovno podizale internetske trgovine i platforme na kojima poljoprivrednici mogu oglašavati svoje proizvode i to se smatralo jako važnim, na razini nacionalne sigurnosti.
Većinu danas nitko ne koristi. Možda je u početku i bilo interesa, ali je brzo nestao. Državna internetska trgovina, podjednako kao i razne internetske trgovine lokalnih vlasti, gradova i općina, sasvim je nepotrebna jer jako velik broj OPG-ova ima vlastite internetske trgovine, a već postoje webshopovi privatnih kompanija koji funkcioniraju.
Četiri godine otkako je uvedena CRO kartica, jedna od gorih ideja
To nije kraj glupim i promašenim projektima hrvatske države. Svakako treba spomenuti CRO karticu, ideju koja je predstavljena još prije pandemije pa za nju HDZ ne može okriviti bezglavo paničarenje.
Ideja je bila da poslodavci mogu isplatiti 2500 kuna neoporezivo radnicima na karticu.
>> Cro kartica nije samo loša ideja nego i novi poticaj korupciji
Prema anketi udruge Glas poduzetnika, 61 posto poduzetnika je tvrdilo da neće isplatiti ništa na CRO karticu. Sličan odgovor dalo je dodatnih 22 posto koji su rekli da neće isplatiti ni sebi ni zaposlenicima. Ukupno 83 posto odgovora je bilo "ne". 12 posto uopće nije znalo što je CRO kartica, 3 posto je tvrdilo da nema sredstava za platiti sve i da želi. Tek je 1.5 posto reklo da će je koristiti, a 1 posto da će jednostavno taj novac isplatiti direktno zaposlenicima.
Još 2017. tadašnji ministar turizma Gari Cappelli izjavio je da će CRO kartica omogućiti između 10 i 21 tisuću novih radnih mjesta te od sedam do 11 milijardi kuna novih investicija, a trebala je biti uvedena 2018. To se nekoliko puta odgađalo, a napokon je uvedena krajem 2019.
Rezultat je slab do nikakav. Do sredine prošle godine je izdano tek nešto više od tri tisuće kartica, što znači da s obzirom na ukupan broj zaposlenih tek 0.2 posto radnika u Hrvatskoj koristi tu inovaciju. Samo nebo zna koliko je dosad novca iz državne blagajne potrošeno za taj projekt, koji nije imao praktički nikakve pozitivne učinke.
Država se u Hrvatskoj bavi prodajom sira, jaja i slanine
Ništa manje glupo i opasno je otvaranje državne trgovine sira, jaja, sušenog mesa i drugih poljoprivrednih proizvoda pod nazivom Kuća hrvatske hrane - Crotaste. Čak su četiri državna tijela bila uključena u njeno otvaranje; Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu (HAPIH), Agro-klastera Vukovarsko-srijemske županije, sama Vukovarsko-srijemska županija i Ministarstvo poljoprivrede.
>> Država otvorila dućan sa sirom i jajima. To nije samo bizarno nego i opasno
Na otvorenju u prosincu 2020. bila su dva ministra, ministrica poljoprivrede Marija Vučković i ministar obrane Mario Banožić. Kakve veze obrana ima s maloprodajom prehrambenih proizvoda, nije poznato, ali ministar gore-dolje, neka se nađe.
Zašto je potrebna i državna trgovina poljoprivrednih proizvoda s toliko trgovina raznih veličina i tipova, još je manje poznato. Samo po sebi je loša politika spašavanja vječnih gubitaša poput Uljanika, Croatia Airlinesa, HŽ Carga itd., ali državna trgovina sirevima, jajima i suhomesnatim proizvodima nova je razina gluposti čak i za Hrvatsku.
No zaposlit će se neke politički podobne osobe, preplatiti nabava, namjestiti koji posao i baviti se korupcijom pa će nekome sigurno biti od koristi.
Nekad je bolje da HDZ laže nego da govori istinu
Sreća što je državni booking portal bio samo predizborno lažno obećanje iz HDZ-a kojim su htjeli iskoristiti panični strah da promoviraju u suštini jednu glupu ideju. Misao da će hrvatski državni booking moći konkurirati Booking.comu i Airbnb-ju na svjetskoj razini je smiješna.
Sve i kad bi mogao, zaposlivši najbolje marketinške, IT i druge stručnjake, što je s obzirom na nepotizam u javnom sektoru Hrvatske ravno fantaziji, to bi bila golema investicija. Država, točnije porezni obveznici u Hrvatskoj, trebala bi investirati u rješenje koje već postoji i relativno dobro funkcionira. I to na svjetskoj razini.
Političari u Hrvatskoj daju brojna obećanja koja ne namjeravaju ispuniti. Često je i bolje da ih ne ispunjavaju.