Istraga nesreće u Rudinama i protiv Tišljara i Rogulja: Zašto samo pet osumnjičenih?!
Tekst: Dragan Miljuš
Foto: Igor Sambolec, Duje Klarić, Siniša Russo, Mario Todorić, Joško Ponoš, Paun Paunović, Vojko Bašić, Nikola Vilić (Cropix)
VIJEĆE splitskog Županijskog suda odlučilo je da se istraga teške željezničke nesreće u Rudinama vodi i protiv vatrogasca Branka Tišljara, te Drage Rogulja, šefa protupožarne zaštite HŽ-a u Splitu. Njih je koncem prošlog tjedna na slobodu pustio istražni sudac Davor Svalina, koji se u cijelosti nije složio sa istražnim zahtjevom tužitelja Michellea Squiccimarra. Ocijenio je, naime, da njih dvojica nisu imali svijest o protupravnosti djela. Vijeće je, pak, zauzelo stav da bi ipak trebalo provesti istragu, pa onda ustanoviti ima li dovoljno materijala za nastavak kaznenog progona.
Sudac i tužitelj na godišnjem odmoru
O pritvoru bi sada ponovno trebao odlučiti sudac Svalina, no još nije izvjesno kada će i kako će, budući da je otišao na godišnji odmor. Na dopustu je i Squiccimarro, no svratit će na posao ukoliko bude potrebe.
Vijeće bi, pak, trebalo razmotriti žalbe obrane na pokretanje istrage i određivanje pritvora Ivanu Medaku, šefu ekologije u HŽ Infrastrukturi, Ivanu Tomaškoviću, direktoru tvrtke Intrade, koja je nabavila sporni retardant TG-300, te njegovom puncu Jozi Bazini, savjetniku za protupožarnu djelatnost.
Pruga sa dokazima očišćena!
Danas se u Centru Ivan Vučetić otvara i crna kutija, koja bi trebala otkriti prijeko potrebne podatke o funkcioniranju nagibnog vlaka, jer postoje stanovite sumnje u tehničku manjkavost. Nažalost, budući da je 11 kilometara pruge temeljito očišćeno, više neće biti moguće utvrditi točnu smjesu koja je dospjela na tračnice.
Čekaju se nalazi vještačenja retardanta TG-300, no ne i pruge sa smolastom materijom nađenom ispod retardanta. To bi se u kasnijem tijeku postupka moglo ispostaviti kao veliki problem, pogotovo što policija nema saznanja o aditivima, koje su neki vidjeli kod radnika koji su vršili špricanje pruge.
Ugovor o nabavi je potpisao Mijat Kurtušić
Inače, obrana Ivana Medaka, raspolaže uvjerljivom dokumentacijom, koja bi prilično lako mogla srušiti inkriminacije državnog odvjetništva. Naime, Medaka terete da je nabavio retardant mimo zakonske procedure. A branitelj Siniša Štimac priložio je odluku o odabiru koju je potpisao smijenjeni, ali ne i osumnjičeni direktor HŽ Infrastrukture Mijat Kurtušić, kao i čitav niz potvrda o registraciji retardanta u Hrvatskoj.
Odobrilo Ministarstvo, Državna uprava, Zavod za toksikologiju...
Državna uprava za zaštitu i spašavanje testirala je retardant još 2007. godine, te dala potvrdu da je ispravan i podoban! Uporabu je odobrilo i Ministarstvo poljoprivrede, a Hrvatski zavod za toksikologiju uvrstio je retardant u registar kemikalija! Državna komisija odlučivala je o žalbi drugog ponuđača, a ugovor sa Intradeom pregledala je i pravna služba HŽ-a. Nešto je o svemu morao znati i Tihomir Grgec, šef nabave HŽ Infrastrukture, ali ga ni treći dan na poslu nismo uspjeli naći.
Kako je moguće da je toliko državnih službi i institucija bilo u postupku nabave retardanta, a da je krug osumnjičenika toliko uzak? Jesu li papiri krivotvoreni? Nemoguće, tvrdi Štimac, to su postupci koji su trajali godinama.
Istina je da su državne službe odobrile korištenje preparata u protupožarne svrhe, ali upotrebu propisuje proizvođač, pa se institucije nikako ne mogu povezivati s neprimjerenim tretiranjem pruge, pojašnjeno nam je neslužbeno. A u spisu od tisuću stranica nema ni slova o HŽ-ovom pravilniku za upotrebu retardanta! Je li moguće da je za nesreću u Rudinama odgovorna i nedostatna legislativa?
Jerneić zvao Rogulja da će mu dati otkaz
Medakova obrana priložila je iscrpan popis poslova za koje je bio zadužen sistematizacijom u HŽ-u. Tvrde da uopće nije morao biti na vagonu s retardantom, već je čisto iz dobre volje svratio u Kaštela, premda je bio na godišnjem odmoru. Ne znaju ni zašto bi Rogulj s vagona zvao Medaka. Ako je već vidio da se retardant nanosi neprimjereno, zašto nije obustavio cijeli posao i javio se svom šefu u Zagrebu Dragi Ivankoviću. Medak je, tvrdi obrana, tek trebao potpisati zapisnik.
A Rogulj je zvao, jer je mislio da se rasipaju sredstvo i novci. Ne da će se zbiti bilo što slično najtežoj nesreći na prugama u neovisnoj Hrvatskoj. Nazvao ga je novi šef HŽ Infrastrukture Jerneić i najavio mu otkaz. Branitelj Nenad Boban zastupat će ga i u tom sporu. Mišljenja je da ova faza postupka nikako ne može biti razlog za otkaz.
Bajić zaboravio lažljive Amerikance?!
U cijeloj strci i zbrci, čini se kao da bi krug osumnjičenih za tragediju u Rudinama trebao biti kud i kamo veći od petorke pod istragom. Je li Mladen Bajić zaboravio na prevrtljive Amerikance iz Universal Fire Shielda? Sama činjenica da su po saznanju o nesreći na svoj web site istaknuli priopćenje da se tračnice ne smiju prskati, ukazuje da se žele "izvući" iz svega. Obrani su svega dva dana prije poslali dopis da njihovo sredstvo ne izaziva skliskost tračnica?! Ako tu ne postoji osnovana sumnja...