Propust u istrazi: Zašto na vještačenje ide samo retardant, a ne i pruga?
Tekst: Dragan Miljuš
Foto: Duje Klarić (Cropix)
JE LI VEĆ napravljen propust u istrazi najteže željezničke nesreće u Hrvatskoj? Na vještačenje u Centar Ivan Vučetić poslan je tek uzorak retardanta TG-300, ali ne i komad kontaminirane pruge sa nepoznatom smolastom materijom?!
> HŽ suspendirao Medaka i Rogulja, Jerneić sutra postaje šef HŽ Infrastrukture
> Sindikat strojovođa HŽ-a traži Kalmetinu ostavku
> Petorici osumnjičenih 48-satni pritvor, svi odbacuju krivnju za nesreću
> Kalmeta zbog nesreće smijenio Upravu HŽ Infrastrukture, novi direktor - Branimir Jerneić
Kemijski sastav šina se razlikuje, sumnja se i u korištenje aditiva, pa bi jedino uzorak s mjesta nesreće nepobitno utvrdio uzrok katastrofe. Trošak je minimalan, par tisuća kuna. Uništeni vlak vrijedio je makar osam milijuna eura.
Obrana dobila manevarski prostor
Istražni sudac Davor Svalina kaže da za vještačenjem šine s retardantom i smolom nije bilo potrebe. Otprilike isto razmišljaju i u Državnom odvjetništvu. No, ovakav nalaz može samo ići na ruku obrani, kojoj će se ostaviti dosta manevarskog prostora za prigovor na nekvalitetno i neprecizno izvođenje dokaza.
Za rezanje je sada kasno. Prošlo je gotovo tjedan dana od nesreće, prizorište i pruga kontaminirani su, među ostalim i brojnim novinarskim ekipama koje su vršljale terenom u potrazi za krvavim prizorima unutrašnjosti vlaka smrti. Pa kad su mogli oni, mogao je bilo tko.
Istražni nalog s prijedlogom za pritvor - sutra!
Policija je svoju kaznenu prijavu temeljila tek na pokusu obavljenom na kolodvoru u Kopilici. Vještačenje retardanta još nije gotovo, a istražna tijela o mogućim aditivima nemaju nikakvih spoznaja!
Istražni zahtjev protiv Ivana Medaka, šefa ekologije u HŽ Infrastrukturi i ostalih osumnjičenika očekuje se sutra. Sadržavat će i prijedlog za određivanje pritvora.
Medak i ostali tvrde da nisu odgovorni za tragediju. Pozvali su se na činjenicu da se još uvijek ne zna što je izazvalo katastrofu nagibnog vlaka! To se, drži obrana, može utvrditi isključivo kompetentnim tehničkim vještačenjem. Tu će šina sa smolom i retardantom poprilično nedostajati.
"Skandalozno je da Kalmeta poručuje pravosuđu koga ne treba dirati"
A veliko je pitanje hoće li biti i dovoljno političke volje da se procesuira kriminal u HŽ-u, kojeg je ova nesreća iznjedrila na površinu. Nenad Boban, odvjetnik Drage Rogulja, osumnjičenog šefa protupožarne zaštite u splitskom HŽ-u, drži da je slučaj prerastao u prvorazredni skandal.
"U ovoj početnoj fazi istrage nedopustivo je da ministar Kalmeta daje poruku koga ne treba dirati. Ili bi on trebao dati ostavku ili ministar pravosuđa. Ovo je slučaj za Uskok" kaže Boban, referirajući se na izjavu ministra prometa kako direktora HŽ Holdinga Zorana Popovca neće smjenjivati, jer je on doveden da se obračuna s kriminalom.
Kalmeta se inače najprije želio riješiti Popovca, a onda je ovaj zaprijetio razotkrivanjem kompromitirajućih dokumenata. Bilo je napeto pola dana, a onda se Kalmeta nasmiješio i zaštitio Popovca pred kamerama.
A da ne valja ni na samom vrhu HŽ-a, implicirao je svojom obranom i osumnjičeni šef ekologije HŽ Infrastrukture Ivan Medak, koji je kobnog petka trebao biti na pružnom vozilu, koje je zaprašivalo prugu, ali je kasnio, pa je poslao Rogulja da sam zaglibi sa "stručnjacima" Intradea.
Medak bio šef povjerenstva za nabavu, ali su i drugi odlučivali!
Medak je bio šef povjerenstva koje je odlučivalo o nabavi retardanta TG-300 američkog proizvođača Universal Fire Shield, no tvrdi da je sve bilo legalno, jer su druga tijela rješavala žalbe i ostale proceduralne stvari. Odlučili su se za ovo protupožarno sredstvo, jer su ranija bila neefikasna.
Dubioze otvara i detalj da u spisu ne postoji pravilnik HŽ-a o primjeni retardanta, a ni u uputstvima proizvođača ne specificira se nikakva posebna briga oko nanošenja retardanta na šine, koji je, prema policiji, isključivi razlog za katastrofu u Rudinama. Informacije o retardantu skidali su sa interneta, ali nisu sve do kraja preveli sa engleskog?!
Drama na sudu: Neki se bahatili, neki plakali, a po Tišljara stigla Hitna pomoć
Inače, tijekom višesatnog ispitivanja u istražnom centru splitskog Županijskog suda, bilo je i dramatičnih trenutaka. Suze su potekle na oči Ivanu Tomaškoviću, direktoru Intradea, koji je uvezao retardant, a zbog problema s tlakom vatrogasca Branka Tišljara na sud je stigla - Hitna pomoć! Neutješno je ridao tijekom ispitivanja.
Za razliku od njih, nastup Joze Bazine, savjetnika u tvrtki Intrade, doživljen je - bahatim! Tomaškovićev punac jako se rasrdio što su proglasili nestručnim za ovaj posao, kad je on inženjer protupožarne zaštite! Sam je, inače, s vatrogascem Tišljarem u vrtu izradio priručnu prskalicu za nanošenje retardanta.
Dok se čuvaju fotelje, nema nikog da napiše nalog za čišćenje pruge
U HŽ-u je, inače, zavladala opća panika. Traje borba za fotelje, čuvaju se provjereni i odani kadrovi, potežu veze, a u jeku afere i smjenjivanja već dva dana nema nikog da napiše nalog za splitski Cian kako bi se konačno očistila kontaminirana pruga.
Sutra će "hažeovci" izvesti pokus s nekim manjim vozilom na šesto metara dosad očišćene pruge da vide kako ide.
Strah se uvukao na tračnice. Svi se pribojavaju pokusa, a kako će tek ići s dopremom dviju teških dizalica za izvlačenje nagibnog vlaka - nitko se ne usudi ni pomisliti.