Hrvatska pred bankrotom, a župani i gradonačelnici troše kao pijani milijarderi: "Skupi automobili samo su balkanski primitivni ukras"
Foto: Kukuriku koalicija
U VRIJEME dok se građane konstantno opterećuje novim porezima, u zemlji koja se nalazi pred bankrotom, gdje imamo 323.000 registriranih nezaposlenih, razni župani, gradonačelnici i direktori državnih institucija ponašaju se kao pijani milijarderi. Naručuju skupocjene automobile i pri tom ni najmanje ne mare za to što velik broj građana ove zemlje nema ni najosnovnije uvjete za život.
Dok građani jedva krpaju kraj s krajem i veći dio stanovništva ne zna kako će do kraja izdržati mjesec, hoće li imati za hranu i režije, župani ne samo da su rastrošni nego pokazuju svu svoju razmaženost inzistirajući na skupocjenoj opremi. Njihovi automobili moraju biti presvučeni kožom, imati određen broj konjskih snaga, metalik boje.
Ovakvo ponašanje im očigledno prolazi jer ih nitko u tome ne zaustavlja. S jedne strane imamo ministra financija Slavka Linića koji non stop poseže u džepove građana uzvikujući da je "car gol" i da država jednostavno više nema novaca. A s druge strane imamo bahate i razmažene gradonačelnike, župane i direktore koji se ne obaziru na ministrove izjave, niti ga doživljavaju jer znaju da im nitko ništa neće i da im je baš sve dozvoljeno.
Sijeku granu na kojoj sjede
Tako mogu novcem građana za sebe kupovati nove skupocjene i brze igračke opravdavajući se nebuloznim isprikama kako je to sve za potrebe obavljanja njihovog posla.
Politički analitičar Davor Gjenero za Index je rekao da ne trebamo zaboraviti kako su Zoran Milanović, Josip Leko i Ivo Josipović ne tako davno također obnovili svoj vozni park za astronomsku cijenu.
"Skupi automobili samo su balkanski primitivni ukras te enormne rastrošnosti svih lokalnih samouprava koje su strašno skupe, a ne obavljaju niti jedan posao u ime javnog dobra. Pogledajmo samo prihode članova predstavničkih tijela koji ništa ne rade, imaju minimalni angažman, a natprosječne plaće", rekao je Gjenero.
Žarko Puhovski tvrdi pak kako tim potezima gradonačelnici, župani i svi ostali predstavnici vlasti samo sijeku granu na kojoj sjede.
"Kupnjom skupih automobila antagoniziraju građane protiv sebe. Svi oni bi trebali voziti Audije budući da audio znači slušati pa bi valjda slušali građane", kaže Puhovski.
Vinkovački gradonačelnik traži auto za 437.500 kuna
Podsjetimo, najnoviji primjer bahatog ponašanja je vinkovački gradonačelnik, HDZ-ovac Mladen Karlić, koji kupuje automobil za 437.500 kuna. Na lokalnim izborima izjavio je kako su HDZ i on pobijedili jer imaju rezultate i viziju.
Jedna od tih vizija očito je bila kupnja skupocjenog automobila. Tako je prekjučer u Narodnim novinama objavljen natječaj za kupnju novog osobnog automobila čija je procijenjena vrijednost 350 tisuća kuna bez PDV-a, s PDV-om dakle 437.500 kuna.
Od obavezne opreme automobil mora imati volan presvučen kožom, lakometalne naplatke najmanje 18", xenon svjetla s pranjem. Vozilo mora biti metalik crne boje, turbodiesel, EURO V, radnog obujma najviše 2000 ccm te snage motora najmanje 120 kw. Mora biti najviše 4800 mm širine te međuosovinskog razmaka najmanje 2795 mm.
Prije desetak dana, točnije 17. listopada, u Narodnim novinama objavljeno je kako je postupak nabave tri nova automobila za Sisačko-moslavačku županiju završen te da je izabran ponuditelj.
Vrijednost natječaja za jednu od najsiromašnijih županija u Hrvatskoj procijenjena je na 570 tisuća kuna, i to 350 tisuća kuna za jedno vozilo, osobno vozilo više srednje klase - limuzina dvovolumen, rabljeno, ali godine proizvodnje 2013. Te 220 tisuća kuna za dva, isključivo nova vozila, "posljednji dostupni model od proizvođača", osobno vozilo niže srednje klase - trovolumen.
Lovrić Merzel nabavila automobile za 700.000 kuna
SDP-ova županica Marina Lovrić Merzel izabrala je sljedeće: za prvi automobil Audi A6 Porsche Leasingu Zagreb platit će čak 432.941,33 kuna s PDV-om, dok će za druga dva vozila, niže srednje klase, dati 248.753,46 kuna. U specifikaciji za osobno vozilo više srednje klase, bilo je navedeno da automobil mora biti turbodiesel, max 3000 ccm, najmanje 150 kw, s automatskim mjenjačem. Da misli da je to u redu pokazala je svojim izjavama u kojima kaže kako će birači reći je li to umjesno ili nije, a čak se i šalila na račun svog novog automobila.
Varaždinska županija pak nabavlja sedam automobila, i malo su skromniji od SDP-ove županice u Sisačko-moslavačkoj županiji. Prema dokumentaciji objavljenoj na Narodnim novinama, ukupna vrijednost nabave je 800 tisuća kuna bez PDV-a.
Osječko-baranjska županija koju vodi Vladimir Šišljagić morala je nakon objavljenog natječaja odgovoriti i na neka pitanja službenih tijela jer nisu jasno naveli što traže u natječaju.
Oni navode kako se radi o javnoj nabavi male vrijednosti, te da traže tri automobila za službene potrebe. Sveukupna procijenjena vrijednost nabave je 700 tisuća kuna bez PDV-a.
Tražila terenac za 600.000 kuna pa ju ministar Zmajlović spriječio
Prije godinu dana Lidija Bertović, ravnateljica javne ustanove Nacionalni park Plitvička jezera odlučila je pak da se želi voziti u novom SUV-u, čija je procjenjena vrijednost bila oko 600.000 kuna, međutim u tom ju je naumu spriječio ministar zaštite okoliša i prirode Mihael Zmajlović koji je zabranio kupnju skupocjenog terenskog vozila.
Bertović se tad pokušala opravdati da je vozilo trebalo služiti za potrebe VIP delegacija koje posjećuju Plitvice, no kad joj je ministar zabranio kupnju izjavila je da je njena odluka bila "neprimjerena i ishitrena".
Rastrošnost župana pojedinih županija, koji novac troše na skupocjene automobile, razljutila je Slavka Kojića, pročelnika za financije Grada Zagreba, koji tvrdi kako se župani razbacuju novcem kojeg dobivaju od Zagrepčana.
Kojić je rekao da je Grad Zagreb u Fond za decentralizirana sredstva, koji iznosi 1,2 milijarde kuna, uplatio 800 milijuna kuna. Toliko građani Zagreba daju za prirez. Dakle, da ne moraju uplaćivati za decentralizaciju, ne bi morali plaćati prirez.
Kojić smatra da bi i grad Zagreb puno bolje prolazio da nema rastrošnosti župana. Dodao je da bi župani više novca od nenamjenskih sredstava mogli uložiti u obrazovanje da ne troše na vozila.
S druge strane Kojić zaboravlja da je i njegov nadređeni, zagrebački gradonačelnik Milan Bandić u vrijeme najveće štednje prije par godina kupio automobil Passat R36 vrijedan oko 500.000 kuna. Bandićev Passat R36 tada je bio najbrži i najjači Passat u povijesti tog modela.