Analiza: Kineski avion je u trenutku pada letio gotovo brzinom zvuka
AVION kompanije China Eastern Airlines je u ponedjeljak neočekivano počeo gubiti na visini, da bi se potom srušio u kineskom planinskom području. U nesreći su poginula 132 putnika i člana posade.
Bloomberg je objavio analizu praćenja podataka leta, a podaci pokazuju da je prije udara u tlo, avion jurio skoro brzinom zvuka. Boeing 737-800 je u zadnjim trenucima išao brzinom većom od 966 kilometara na sat.
"Preliminarni podaci pokazuju da je letio blizu brzine zvuka i da je imao jako strmi pad", rekao je stručnjak za aeronautiku John Hansman sa sveučilišta Massachusetts Institute of Technology (MIT).
Problem crne kutije
Mjerenja su pokazala da brzina zvuka u zraku raste s temperaturom i vlagom. U zraku temperature 20°C ona iznosi 1.235 km/h na 0 metara nadmorske visine. No s obzirom na to da zvuk brže putuje kroz topliji zrak, brzina potrebna za probijanje zvučnog zida se smanjuje na većim visinama, gdje su temperature niže. Na visini od nekih 10.500 metara, brzina zvuka iznosi oko 1000 km/h.
Analiza Bloomberga pokazuje da se let 5735 počeo naglo spuštati kada je bio na visini od 8800 metara. Prije nego što je počeo naglo propadati, letio je brzinom od 960 km/h.
Ovi podaci se podudaraju s videosnimkama trenutka prije nego što je zrakoplov udario u planinu, na kojima se vidi kako avion pada u skoro okomitom položaju. Takav zaron je vjerojatno uzrokovao jak udar koji je možda oštetio i uređaje koji bilježe podatke i audiozapise u kabini, iako su oni proizvedeni da izdrže većinu padova.
"Bio je to jak udar. Izgleda da je avion doslovce ispario. Jesu li uređaji za snimanje podataka mogli tako nešto izdržati? Ne znam“, rekao je Bob Mann, predsjednik konzultantske tvrtke za zrakoplovstvo R.W. Mann & Co.
James Cash, bivši tehnički savjetnik američkog Nacionalnog odbora za sigurnost prometa, kazao je kako su moderne crne kutije u kojima se podaci pohranjuju na čipove proizvedene da izdrže jak udar.
"No, veći je problem pronaći crnu kutiju“, rekao je Cash.
Zhu Tao iz Uprave za civilno zrakoplovstvo Kine, rekao je jučer kako za sada crna kutija nije pronađena. Dojavljivač na kutiji se nije aktivirao jer se to događa samo pod vodom.
Letio brže nego drugi avioni na tim visinama
Analiza Bloomberga daje grubu predodžbu o brzini aviona jer se uzimala u obzir njegova horizontalna brzinu iznad tla, kao i brzinu spuštanja. Procjene brzine temeljile su se na tome koliko je brzo zrakoplov putovao između dvije točke te se nije uzimao u obzir smjer vjetra ili druge atmosferske uvjete. Stvarna brzina aviona mogla je biti i veća.
Nije moguće prema snimkama aviona koji strmo udara u planinu utvrditi njegovu točnu brzinu pri udaru. Posljednji podaci koje je zabilježio Flightradar24 evidentirani su kada je avion letio na visini od 975 metara.
Otprilike 40 sekundi prije posljednjeg prijenosa podataka, zrakoplov se prestao spuštati i nakratko počeo penjati prije nego što se strmoglavio. No i dalje je letio brže nego drugi avioni na tim visinama.
Zrakoplovi obično ne lete brže od 463km/h na visinama nižim od 3000 metara. Prema podacima Flightradara24, zrakoplov kompanije China Eastern je na 975 metara visine letio brzinom od 756 km/h.