Bahatost HDZ-a: Dobili smo izbore pa možemo trošiti vaš novac kako god želimo!
Tekst: Petar Vidov
Foto: MMPI
DIONICA Ravča - Ploče na autocesti A1 stara je boljka Hrvatskih autocesta. Radi se o izrazito mutnom poslu, koji će porezne obveznike na kraju koštati za gotovo 900 milijuna kuna više od predviđene cijene. A uz to je ugovor koji ukupno vrijedi 2,66 milijardi kuna sklopljen nezakonito.
No, tadašnjim šefovima HAC-a u cijeloj priči ništa nije sporno. Dapače, tadašnji šef Nadzornog odbora HAC-a i bliski prijatelj Božidara Kalmete ove je troškove objasnio tvrdnjom kako je HDZ dobio izbore pa može raditi što god hoće! "Dobro se toga sjećam, bila je to moja zadnja sjednica Nadzornog odbora", priča nam Mijat Stanić, predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata, koji je tada bio član HAC-ova NO-a.
HDZ je dobio izbore pa može trošiti pare kako želi
Stanić se u razgovoru za Index prisjetio kako je na sjednici Nadzornog odbora HDZ-ovac Nikola Blagaić tražio od Livakovića da mu objasni zašto je cijena izmjenom trase porasla kad je bilo najavljeno da će pojeftiniti za 340 milijuna kuna. "Pitaju me to ovi iz oporbe pa da znam što ću im reći", objasnio je Blagaić, inače inženjer građevine koji je tada bio član Županijskog poglavarstva u Splitu.
"Reci im da smo dobili izbore i da se strpe četiri godine", bahato je odgovorio Livaković. Livaković, inače, voli isticati kako on nije nikad bio član HDZ-a, ali uvijek je bilo jasno kojoj je političkoj opciji sklon. Radi se o bliskom prijatelju Božidara Kalmete koji je, podsjećamo, žrtvovan kad se uz njegovo ime počelo vezivati previše HAC-ovih afera. Većinu tih afera otkrio je upravo Index.
Iza Livakovića uvijek je stajao Kalmeta
Livaković je tada, prema službenoj verziji priče, podnio ostavku na mjesto državnog tajnika i predsjednika nadzornih odbora HAC-a i Hrvatskih cesta, uz objašnjenje da želi više vremena provoditi sa svojom djecom. Neslužbeno se, pak, može čuti kako se Livaković morao povući da bi se na taj način zaštitilo ministra Kalmetu koji je krajem prošle godine bio pred smjenom upravo zbog brojnih afera u HAC-u o kojima je pisao Index. Premijerka Kosor bila je čak najavila da će ga smijeniti, ali predomislila se zbog stranačkih pritisaka.
Jasno je da se Livaković izjavama poput "dobili smo izbore pa možemo raditi što god hoćemo i trošiti državni novac kako nas je volja" ne bi mogao razbacivati bez jakog političkog zaleđa, koje je imao u liku Božidara Kalmete. Posebno u ovom slučaju, gdje se, sasvim je jasno, radi o kaznenom djelu kojim je proračun znatno oštećen.
Ugovor vrijedan 2,66 milijardi kuna potpisan nezakonito!
Naime, dionica autoceste Ravča - Ploče izvorno je trebala koštati 2.133.987.738,17 kuna (s PDV-om). Ta je svota stajala u ugovoru koji je potpisan s Poslovnom udrugom koju čine Hidroelektra, Konstruktor, Viadukt, Cesta Varaždin, Zagorje Tehnobeton, Strabag, Osijek-Koteks i Ingra. Taj ugovor je potpisan 6. travnja 2005. godine, a još iste godine je odlučeno da se trasa premjesti na sjevernu stranu kako bi se napravio spoj s državnom granicom BiH i lukom Ploče.
Zbog takve odluke bilo je potrebno ponovno raspisati javni natječaj, ali u HAC-u to nisu napravili već su samo s navedenim tvrtkama potpisali novi ugovor koji je, samim time, nezakonit. Kako bi pokušao prikazati da ipak sve radi transparentno i po zakonu, HAC je u Slobodnoj Dalmaciji 7. travnja 2006. godine na trećoj stranici objavio plaćeni oglas u kojem je priložena i karta s detaljnim objašnjenjem zašto je nova trasa bolja od stare. Glavni argument je cijena, koja je trebala biti za 340 milijuna kuna manja i spustiti se na 1.793.987.738,17 kuna.
Zahtjev za ugovaranje aneksa potpisao privedeni Goran Legac
Danas znamo da se radilo o najobičnijoj floskuli. Cijena te dionice na kraju će koštati 2.663.216.696,33 kuna, odnosno za 869.228.958,16 više od predviđenog! Omogućeno je to aneksom ugovora, kojim je cijena radova podignuta za maksimalno dopuštenih 25 posto. Spomenimo i da je zahtjev za ugovaranje navedenog aneksa potpisao bivši direktor sektora za građenje HAC-a Goran Legac, koji je završio u Remetincu nakon afere sa Skladgradnjom.
A kad smo već spomenuli Skladgradnju, red je da se navede još jedan zanimljiv detalj vezan uz dionicu autoceste Ravča - Ploče. I na toj dionici, naime, ima tunela koje je trebalo farbati. Ti su poslovi ugovoreni po cijeni od 47,58 kuna po metru kvadratnom. Što je znatno manje od 223 kune po metru kvadratnom, koliko je Skladgradnja dobila za identične radove u tunelima Sveti Rok i Mala Kapela. Za slučaj da je netko još dovodio u pitanje HAC-ovu sklonost mutnim poslovima.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati