Rimčevi robotaksiji: EU novac, tehnologija izraelska, razvoj projekta u Engleskoj
![Rimčevi robotaksiji: EU novac, tehnologija izraelska, razvoj projekta u Engleskoj](https://ip.index.hr/remote/bucket.index.hr/b/index/aa4077d6-0405-42ee-bfd3-3aa8b5516e37.jpg?width=765&height=402)
MINISTARSTVO mora, prometa i infrastrukture u nedavnom odgovoru na upit Indexa o trenutnoj fazi izrade robotaksija koje financira Europska unija do iznosa od 179 milijuna eura označilo je tvrtku R&D UK, osnovanu u Ujedinjenom Kraljevstvu, kao "partnersku tvrtku hrvatskog Project 3 Mobilityja (P3M)" te otkrilo kako se preko R&D UK-a obavljaju, između ostalog, testiranja za projekt robotaksija u Zagrebu.
>> U rujnu postao glavni direktor Rimčeve firme za robotaksije. Nakon tri mjeseca otišao
>> Izraelski softver, korejski auti... Za ovo je EU Rimcu dala 180 milijuna eura
No, problem je u tome što R&D UK, po definiciji, nije "partnerska" firma Rimčevom P3M-u, već se radi o njegovoj podružnici u engleskom Wellesbourneu. Naime, da nije riječ o partneru već o povezanom društvu van Europske unije, dokazuje i činjenica da tu tvrtku vode kao direktori Adriano Mudri i Marko Pejković ujedno i čelni ljudi hrvatskog P3M-a.
Ta tvrtka u Engleskoj osnovana je samo zbog projekta robotaksija, potvrdili su to i iz tvrtke P3M i to u pismu engleskom parlamentu. U tom dokumentu iz kolovoza 2022. godine, koje je napisano godinu dana nakon što je Rimčevoj tvrtki vlada Andreja Plenkovića bez natječaja odobrila projekt robotaksija i financiranje putem EU, stoje razlozi osnivanja podružnice.
Engleska tvrtka odgovorna za dovršetak aktivnosti vezanih uz razvoj vozila i razvoj proizvodne trake
"Iako sa sjedištem u Hrvatskoj, naša podružnica u Ujedinjenom Kraljevstvu, Project 3 Mobility R&D UK Ltd., odgovorna je za dovršetak aktivnosti vezanih uz razvoj vozila i razvoj proizvodne trake. Tvrtka je specijalizirana za poslove projektiranja, znanstveno-tehničkog inženjeringa i tehničkih ispitivanja", stoji u tom pismu.
Kao glavni razlog zašto osnivaju podružnicu u Wellesbourneu, koji se nalazi izvan Europske unije, napisali su da taj kraj nudi širok raspon visokokvalificiranih stručnjaka i profesionalaca u područjima e-mobilnosti i autonomne vožnje. Nakon što su kupili gotovu tehnologiju od Izraela, sada je jasno da velik dio projekta odlazi u Ujedinjeno Kraljevstvo.
Naglasimo kako je glavni cilj Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO), u sklopu kojeg je Rimac bez natječaja dobio europske milijune za robotaksi, ublažiti gospodarske i socijalne posljedice pandemije koronavirusa i učiniti europska gospodarstva i društva održivijima, otpornijima i spremnijima. No, krenimo redom.
Robotaksiji su trebali već voziti Zagrebom
Tvrtka P3M, iza koje stoji Mate Rimac, dobila je bespovratnu potporu Nacionalnog plana za opravak i otpornost (NPOO) u iznosu od 179.5 milijuna eura. I to kao jedina tada hrvatska privatna tvrtka u okviru fonda Europske komisije pokrenutog zbog koronakrize. Nije bilo ni natječaja. Novac je dobila za izradu samovozećeg taksija - robotaksija.
Da će tvrtka dobiti novac, postalo je jasno kada je u ožujku 2021. godine vlada Andreja Plenkovića predstavila nacrt projekta Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO) koji je zamišljen da se provodi u razdoblju od 2021. do 2026. godine.
U tom prvom dokumentu stajalo je da bi projekt trebao dovesti do izgradnje inicijalne flote od 700 autonomnih električnih vozila koja je planirana za Zagreb. Serijska proizvodnja tih 700 automobila bila je planirana za 2024. godinu. Vozila su se trebala zatim serijski proizvesti te su se do 2025. godine trebale pokrenuti komercijalne usluge s punom funkcionalnošću u Zagrebu.
Od Izraelaca kupili gotovu tehnologiju
Ti rokovi, kao i uvjeti, s vremenom su se mijenjali. U vladinom planu doslovno je pisalo da Rimac ne razvija tehnologiju kojom će se vozilo kretati bez vozača, nego samo razvija automobil u koji će implementirati tehnologiju koju će netko drugi izmisliti.
Prije godinu dana objavljeno je kako su od izraelske tvrtke Mobileye, za nepoznat iznos, kupili tehnologiju za autonomna vozila. Vezano za tu kupnju, i dalje ostaju kontroverze jer Izraelci imaju tehnologiju koja ne odgovara zahtjevima u Nacionalnom planu oporavka i otpornosti (NPOO), odnosno isporučenom novcu.
Naime, Izraelci nemaju petu razinu autonomije, koja je glavni uvjet projekta. Osim što je glavna tehnologija kupljena izvan Europske unije, hrvatski robotaksiji dovršavaju se također izvan EU, i to u Engleskoj.
R&D UK Ltd., naglasimo još jednom, osnovana je za dovršetak aktivnosti vezanih uz razvoj vozila i razvoj proizvodne trake robotaksija. Upravo je razvoj proizvodne trake jedna od ključnih faza projekta koji financira EU i mora biti gotov do zadnjeg dana ožujka ove godine.
Engleska podružnica najviše troši na plaće
Prema poslovnim podacima iz 2023. godine, Rimčeva engleska tvrtka imala je čak 109 zaposlenika, koji su godišnje trošili na neto plaće 7.9 milijuna funti, što odgovara iznosu od 9.2 milijuna eura godišnje. Trošak plaća, kada se dodaju doprinosi i ostala davanja, iznosi 9.5 milijuna funti godišnje i predstavlja najveći trošak tvrtke.
U tvrtki je od 109 zaposlenih najviše automobilskih inženjera, i to njih 55. To su stručnjaci koji imaju ključnu ulogu u dizajniranju, razvoju i proizvodnji vozila. Ukupni prihod iznosi 12.6 milijuna funti, a profit tvrtke u 2023. godini iznosio je 435 tisuća funti.
"Trošak naše podružnice u UK-u nije uključen niti pokriven EU financiranjem. Taj trošak, kao i većina drugih troškova kompanije, pokriva se iz privatnih investicija, iz 100 milijuna eura prikupljenih sredstava od privatnih investitora", kažu nam iz tvrtke P3M, koji se danas predstavljaju kao Verne.
Britanac zadužen za robotaksije otišao nakon par mjeseci
No, prema dostupnim podacima, nije moguće provjeriti od čega zapravo zarađuje engleska tvrtka, no ako je vjerovati pismu iz kolovoza 2022. godine, trebala bi zarađivati od projekta robotaksija, koji je dobila hrvatska matična tvrtka P3M.
Valja naglasiti kako je dugogodišnji direktor te engleske tvrtke bio Darren Gwynne, koji je u rujnu prošle godine prebačen u Zagreb, i to kao izvršni direktor, odnosno glavna osoba za razvoj robotaksija. Kako su otkrile Index Istrage, Gwynne je napustio Verne sa zadnjim danom prošle godine, odnosno bio je na toj poziciji svega par mjeseci.
Do Gwynnea smo pokušali doći kako bi nam objasnio razloge odlaska iz Vernea, kao i detalje rada podružnice u Engleskoj, no nije nam se javljao.
![](/Content/img/loader_40px.gif)
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati