"HDZ je predizbornu kampanju započeo očekivano agresivno"
JUČER održanim 11. Općim saborom Hrvatske demokratske zajednice, HDZ je otpočeo svoju predizbornu kampanju. Ugledni politički analitičari i političari složili su se u jednom - HDZ je u kampanju krenuo očekivano agresivno. Jednako tako, očito je kako je premijer Ivo Sanader ovu kampanju odlučio izrazito personalizirati, a jučerašnji skup je bio početak "opće mobilizacije" stranačkog tijela i HDZ-ovih birača.
Škare-Ožbolt: To je bio poziv očajnika koji je svjestan da gubi izbore
"Očekivano je bilo da će biti agresivni, zajedljivi i osvetoljubljivi prema drugim strankama. To je jednostavno njihov stil", komentirala je Vesna Škare-Ožbolt početak HDZ-ove predizborne kampanje.
O Sanaderovom "pozivu" okupljenima na skupu da "pozovu svoje prijatelje da glasaju za HDZ, pa čak ako ih i boli glava, jer bi ih u suprotnom mogla boljeti glava u idućih četiri godine", predsjednica DC-a je rekla: "To je bio poziv očajnika koji je svjestan da gubi izbore pa pokušava mobilizirati ono malo poklonika što mu je preostalo."
Gjenero: Sanader se tako ne obraća onima koji ionako neće glasati za njega
"Meni se čini da je sve bilo u okvirima očekivanog. Poznato je da je Sanaderova retorika drugačija kada se obraća stranačkim kolegama od one kada se obraća biračima. Ovo je bila mobilizacija stranačkog članstva. U kampanji se prije svega mora mobilizirati vlastitu stranku, pumpati adrenalin i uvjeriti ih da kriza ne postoji", rekao je za Index ugledni politički analitičar Davor Gjenero.
"Kad je riječ o biračima tri najveće stranke, neće se dogoditi da oni glasaju za nekog drugog osim stranke kojoj su tradicionalno vjerni, ali se može dogoditi da zapadnu u rezignaciju, kao što se HDZ-ovcima dogodilo 2000., kao što se SDP-ovcima dogodilo 2003. i da onda izborni rezultati budu ispod kapaciteta stranke. Zato se mobilizira stranačka infrastruktura, zato se pumpa adrenalin i uvjerava svoje birače. HDZ je to morao početi sada raditi jer se počeo suočavati sa padom potpore u biračkom tijelu, a takav pad potpore je uvijek put i za demoralizaciju stranačke organizacije i najvjernijih birača", nastavio je Gjenero.
"Kao što sam već rekao, Sanader uvijek rabi drugačiju retoriku kad se obraća svojoj stranačkoj organizaciji. On često gubi naklonost liberalnog i centrističkog biračkog tijela onda kad govori svojim biračima, ali on svojim biračima govori takvim autoritarnim jezikom jer oni od njega to očekuju. Kada bi se takvim riječima svojim biračima obraćala gospođa Pusić ili gospodin Milanović, oni bi gubili potporu svojih birača. HDZ međutim, u dobrom dijelu, ima autoritarno biračko tijelo i stranačku člansku strukturu i oni od Sanadera očekuju taj tip retorike", komentirao je Gjenero već spomenuti Sanaderov "poziv" da se glasa za HDZ.
"To je unutarstranačka retorika. To je retorika kojom se on ne obraća onima koji ionako neće glasovati za njega, nego onima za koje računa da su njegovi glasači, a računa kakav je njihov mind setting", nastavio je Gjenero.
"Naime, Sanaderov problem u ovoj kampanji je to što je on skoro četiri godine vodio centrističku politiku, a njegovi birači baš tu centrističku politiku ne vrednuju posebno. On time nije pridobio naklonost SDP-ovih i HNS-ovih birača, oni ostaju vjerni svojim strankama, a njegovi birači su do neke mjere razočarani tom centrističkom politikom, jer to nije ono za što su oni njemu 2003. dali potporu i to je njegov, trenutno zapravo najveći, predizborni problem i on ga mora sa svojom sadašnjom predizbornom retorikom mora ublažiti", rekao nam je Gjenero.
Granić: To je dosad neviđena personalizacija kampanje
"To je bio moćno i odlično organiziran predizborni skup i to je stvarni početak kampanje HDZ-a za predstojeće parlamentarne izbore. Ništa posebno novoga se nije čulo, osim da će ova kampanja, vidljivo je, biti vrlo skupa i vrlo žestoka", rekao je Mate Granić komentirajući HDZ-ov 11. Opći sabor.
"Očito je da je ovo bio dobro dizajnirani skup. Slične skupove organizira CSU i CDU, iako je bilo i malo američkog štiha. Očito je da će HDZ-ova kampanja biti najstrože personalizirana u liku Ive Sanadera i to je nešto što je bilo za očekivati", nastavio je Granić.
"Bilo je određenih novosti u ovoj kampanji - to je dosad neviđena personalizacija kampanje, a kako će biti to će izbori pokazati. Treba napomenuti da je u SAD-u, a i u većini zemalja Europske unije, kampanja koncentrira na lidera stranke. Ovo je, ja bih rekao, danas bila totalna personalizacija kampanje", rekao je Granić.
Sanaderovu najavu pomicanja dobne granice za birače sa 18 na 16 godina, Granić je kratko komentirao riječima: "On to nije najavio za ove, nego za sljedeće izbore. Sad je za to prekasno. To je samo način privlačenja mlađih birača."
I.M.
Foto: H.P.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati