Hrvatska ostaje bez vojnih pilota, "sigurnost zemlje ugrožena"
VOJNI piloti na adresu Index.hr-a i drugih hrvatskih medija poslali su "Završno pismo", u kojem objavljuje šokantne informacije o stanju u hrvatskom zrakoplovstvu.
Ovim pismom nastavlja se ili zaključuje komunikacija između vojnih pilota i Vlade. Piloti na kraju pisma izražavaju nadu "da će Predsjednik, Vlada RH i Hrvatski Sabor shvatiti da je ovaj problem od strateškog značaja za OS RH i da će zajednički pristupiti njihovom razmatranju i rješavanju."
Anonimni autor među ostalim obzanjuje i kako će najperspektivniji hrvatski pilot ovog tjedna napustiti Hrvatsku.
Ugrožena sigurnost zemlje
U "završnom pismu" vojni piloti ustvrđuju kako je sigurnost zemlje ugrožena.
"Ona je ugrožena već godinama kada govorimo o sposobnosti obrane RH upotrebom zračnih snaga, a na kritičnu razinu je pala tokom prošle godine.
Danas RH nema niti jedan jedini lovački avion sposoban braniti zemlju tijekom noći ili u uvjetima smanjene vidljivosti.
To znači da tijekom zime Republika Hrvatska ima obranu zračnog prostora u vremenu od 7 sati ujutro do 15 sati popodne i to ako uopće postoje meteorološki minimumi za polijetanje MIG-a 21.
Hrvatska nema niti jedan ispravan borbeni helikopter MI-24 već tri godine. Niti jedan školski avion Pilatus PC-9 nema instalaciju za naoružanje.
Niti jedan školski helikopter Bell 206 nema instalaciju za naoružanje, niti jedan sa postojećom opremom ne smije letjeti iznad mora.
Oba navedena tipa se mogu naoružati, ali ne postoje preduvjeti da se to učini u kratkom roku. Modernizacija MIG-a 21 ne predviđa nove sustave naoružanja. Ugradit će se samo nova navigacijska oprema, vrlo upitne kvalitete.
Modernizacija MI-8 ne predviđa čak ni novu navigacijsku opremu, nego će nastaviti letjeti sa opremom iz doba II svj. rata. Ako sve navedeno ne predstavlja ugrožavanje nacionalne sigurnosti, onda ne znamo što je ugrožava?"
MORH pilotima na korištenje dao devastirane stanove bez prozora
"Nije točno da je MORH riješio stambeno pitanje 21 pilotu u Zadru.
MORH je dao prostore koje ne možemo nazvati stanom, nego eventualno skloništem za životinje, pilotima na korištenje, a bez prava otkupa.
Ti stanovi su bili totalno devastirani, bez prozora, parketa, kada, elektroinstalacija, a zbog čega ih godinama nitko nije htio uzeti.
Na kraju su ponuđeni pilotima, koji su svi dio jednog morali uložiti između 5 i 7 tisuća eura da bi uopće mogli prespavati u tim stanovima.
O stanju tih stanova postoji službena dokumentacija i fotografije kako su izgledali. 4. Nije točno da su problemi bili samo u Zadru.
Uslijed velikog psihološkog pritiska kojem su piloti bili izloženi, problema sa obnašanjem letačkih dužnosti ima i u bazama u Splitu i Zagrebu.
Ova činjenica je bila skrivana od javnosti jer se želio stvoriti lažni privid da je stanje normalno. U svjetskoj praksi je normalno da se u ovakvim situacijama letenje privremeno prekine."
Mladi piloti napuštaju Hrvatsku
"Katastrofalan status vojnih pilota i HRZ-a u cjelini koji je kulminirao smanjenjem plaća i nesposobnošću pilota za letenje dovest će do nekoliko posljedica koje će imati veliki utjecaj na daljnji razvoj OS.
Proces napuštanja HRZ-a od strane mladih vojnih pilota će se drastično ubrzati. Za koji dan u Kanadu će otići, po letačkim sposobnostima najbolji pilot kojeg je školovala Republika Hrvatska u svih 6 generacija. Ima 27 godina. Njegov kolega iz generacije je napustio OS prošle godine.
Unatoč silnim problemima na koje nailaze pri pokušaju polaganja civilnih letačkih dozvola, sve više pilota se odlučuje na taj korak, ulažući pri vlastiti novac u visini do 10 000 eura.
Sve sa jednim ciljem: Što prije napustiti HRZ. U tijeku ovih događanja, desetak pilota se interesiralo za polaganje IR ovlaštenja u Portorožu u Sloveniji. Sada 20-tak pilota posjeduje civilne dozvole. Prije dvije godine nije ih imao nitko.
Sigurnost letenja će jako opasti. Zbog smanjenja primanja, velik broj pilota već sada upada u novčane probleme. Puno je korisnika stambenih kredita čija je mogućnost urednog plaćanja sada upitna. Sa ovom plaćom nije isplaćen čak niti umanjen letački dodatak tako da je situacija u obiteljima pilota kritična.
Javna usporedba plaća objavljena u medijima te suočavanje cijele javnosti sa porazno niskim pilotskim plaćama, loše će djelovati na psihološku spremnost pilota za obavljanje zadaća. Mogućnost zrakoplovnog udesa će se povećati.
Povjerenje u sustav zapovijedanja i mogućnost rješavanja problema službenim putem je nepovratno narušena.
Kada je najviše rangiran pilot u državi, general Štimac službeno uputio izvješće o stanju HRZ, rezultat je bio stav ministrice da su navodi netočni i da će slučaj ispitati Državni odvjetnik jer možda ima elemenata lažnog uzbunjivanja javnosti.
Piloti ovo smatraju jasnom porukom što se može desiti niže rangiranom pilotu ako pokuša službeno izvijestiti o postojanju problema.
Mi se ipak nadamo da će Predsjednik, Vlada RH i Hrvatski Sabor shvatiti da je ovaj problem od strateškog značaja za OS RH i da će zajednički pristupiti njihovom razmatranju i rješavanju.
Javno mijenje je nedvomisleno reklo da su primanja pilota podcijenjena i da postoji realna osnova da se ona značajno povećaju.
Mišljenja smo da bi plaća vojnog pilota koji počinje letačku karijeru trebala biti u rangu srodnih zanimanja po složenosti poslova, a to znači u rangu sa kontrolorima letenja i civilnim pilotima. Usporedbe naših plaća sa plaćama vozača ZET-a smatramo krajnje neprimjerenima." - kaže u pismu anonimni pilot Hrvatskog ratnog zrakoplovstva
![](/Content/img/loader_40px.gif)
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati