Indexov bloger otkriva: Hrvatski kanaderi kupljeni prema štetnim ugovorima
INDEXOV bloger i bivši vojni pilot Tino Jelavić na svom je blogu objavio nove podatke vezane uz u najmanju ruku problematičnu kupovinu i unajmljivanje ukupno četiriju kanadera koji će tijekom ove te 2009. i 2010. godine pojačati hrvatsku protupožarnu flotu.
Podsjetimo, nakon kornatske tragedije Vlada se odlučila na hitnu nabavku dvaju novih kanadera i triju airtraktora, odnosno airtraktorovih naprednijih inačica firebossova. Riječ je o specijaliziranim avionima namijenjenim gašenju požara iz zraka.
Jelavić je na svome blogu prošle godine pisao o toj problematičnoj Vladinoj odluci koja je sporna utoliko što je za dva nova kanadera s opremom dogovorena cijena od 62 milijuna dolara. Ta dva aviona imaju kapacitet izbacivanja oko 12 tona vode na požarom zahvaćene površine, jednako kao i četiri firebossa koji ukupno koštaju 16 milijuna dolara.
Uz to, Vlada je kanadere naručila "na brzinu" i bez konzultiranja sa strukom i to svega deset dana uoči parlamentarnih izbora u studenom 2007. Iako su naručeni u 2007., Vlada je pristala na njihovu isporuku tek tijekom 2009., dok je španjolska Vlada s druge strane ugovor o nabavci dvaju kanadera potpisala tek u siječnju ove godine, ali je svejedno uspjela u namjeri da Španjolskoj avioni budu isporučeni već ove godine, piše Jelavić. Hrvatska je Vlada pak pristala uplatiti avans od 9.3 milijuna dolara, a ostatak od 62.1 milijuna dolara otplaćivat će se u obrocima do 31. listopada 2009, a Jelavić zaključuje kako je Hrvatska na taj način uplatom avansa financirala gradnju španjolskih kanadera.
Ugovori o nabavci triju firebossova pak potpisan je nepuna dva tjedna nakon potpisivanja ugovora o nabavci dvaju kanadera, dakle također u studenom 2007., a španjolska tvrtka Air Tractor Europe S.L. firebossova je Hrvatskoj isporučila već ovog proljeća i sva tri aviona spremna su već za ovu protupožarnu sezonu.
Suradnja sa Soremom
Istovremeno naši letači na kanaderima u "najvatrenijim" ljetnim mjesecima zarade "čak" 900 eura.
Pored "problematične" cijene koju će Hrvatska plaćati Soremu, ta je tvrtka do sada u različitim akcijama gašenja požara izgubila ukupno pet kanadera. Hrvatska na sreću nije izgubila niti jedan, a jedan je kanader pao 80-ih godina dok su ukupno četiri takve letjelice bile u sastavu Jugoslavenskog ratnog zrakoplovstva (JRV i PVO). Zbog toga Jelavić dovodi u pitanje osposobljenost talijanskih posada, a također piše i o navodnoj korumpiranosti vlasnika Sorema, Giuseppea Spadaccinija.
Naime, Spadaccini je prema pisanju Daily Newsa iz Lisabona optužen za utaju poreza, pranje novca, mito i korupciju.
"Stari" kanaderi opet u Hrvatskoj
Da stvar bude još apsurdnija, Sorem će ovog ljeta požare u Hrvatskoj gasiti inačicom kanadera koja se označuje kao CL-215, a riječ je o starijem modelu kanadera koji se u hrvatskoj protupožarnoj floti nalazio do prije nekoliko godina. Dva CL-215 iz Hrvatske su "otputovala" prema Kanadi odnosno tvrtki Bombardier, koja proizvodi kanadere. Taj posao je posebno "zanimljiv" jer se radi o jedinstvenoj "zamjeni" u kojoj je Hrvatska, prema Jelavićevoj procjeni, izgubila devet milijuna dolara.
Naime, Hrvatska je do 2003. godine nabavila ukupno pet kanadera od čega su dva bila stariji model CL-215, a tri novija modela CL-415 s boljim i jačim motorima. Međutim, Vladinom odlukom odlučeno je da će dva aviona CL-215 biti vraćeni kanadskom Bombardieru koji je Hrvatskoj zauzvrat "dao" novi CL-415. U toj je transakciji država izgubila devet milijuna dolara, a flota kanadera je s očekivanih šest letjelica pala na svega četiri. Treba li pri tom spomenuti da je Zrakoplovno tehnički zavod (ZTZ) po "zapovjedi" izvršio tehnički pregled starih kanadera i tako ih Kanađanima vratio tehnički potpuno ispravne.
I.K.
Foto: Index

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati