Damin gambit pokazao je kako Netflix utječe na stvarni svijet
DAMIN gambit, igrana serija Netflixa o šahovskoj genijalki, uspješno je izvela prilično impresivan potez - potaknula je najveći val popularizacije šaha među Amerikancima od vremena kad je američki velemajstor Bobby Fischer dominirao ovom drevnom igrom (ili sportom, kako ga mnogi definiraju).
Serija je inače najgledanija mini-serija sa scenarijom na platformi Netflixa za online streaming, s čak 62 milijuna gledatelja. Netflix je i producirao ovu seriju koja nije snimljena po stvarnim događajima, već po istoimenom romanu Waltera Tevisa objavljenom 1983. Prema nekim tumačenjima, upravo je zvjezdani uspon mladog Bobbyja Fischera u svijetu šaha, koji je osvojio Svjetsko šahovsko prvenstvo 1973., bila djelomična inspiracija za Damin gambit.
>>Najgledanija serija na Netflixu ne prestaje dobivati pohvale
Eksplozija pretraga na Googleu i posjeta šahovskim stranicama
U svakom slučaju, utjecaj serije teško je osporiti: objavljena je na Netflixu 23. listopada, a pretrage za riječ "šah", odnosno za pitanje "kako igrati šah" (how to play chess) udvostručile su se na Googleu od listopada do studenoga.
"Postavljamo novi rekord za najviše članova u jednom danu gotovo svaki dan u studenome", komentirao je direktor poslovnog razvoja stranice za online igru i edukaciju o šahu Chess.com Nick Barton, u razgovoru za američke novine Wall Street Journal. Od više od stotinu tisuća članova koji posjećuju stranicu svaki dan, većina su šahovski početnici, dodao je.
Ti su pridošlice u svijet šaha uglavnom mladi ljudi - do 60% njih ima od 18 do 24 godine. Također, žena je nešto više među novim članovima (25%) nego među ukupnim članstvom od čak 46 milijuna ljudi (22%). Ustvari, objašnjava Barton, rast im je počeo još na proljeće, za vrijeme prvog lockdowna zbog prvog vala pandemije koronavirusa. A onda je pop-kulturna senzacija koju je stvorio Damin gambit višestruko uvećala taj rast.
Dok je broj novih članova na stranici bio oko 6 tisuća dnevno u listopadu, krajem studenoga narastao je na preko 30 tisuća dnevno.
Roman po kojem je serija napravljena dospio na listu bestselera New York Timesa nakon 37 godina
I roman Damin gambit ušao je na top-listu bestselera New York Timesa 37 godina nakon što je objavljen. Trenutno je na trećem mjestu top liste New York Timesa u kategoriji Paperback Trade Fiction.
Jeff Myers, vlasnik online trgovine za šah thechessstore.com, kaže da mu se prodaja utrostručila u studenome. A budući da je lockdown doveo do problema s opskrbom, pomalo ostaje bez zaliha.
"Uvozimo naše visokokvalitetne drvene šahovske figure marke Staunton iz Indije, a Indija je u lockdownu. Nisu mogli sjeći stabla za šahovske setove, a i tvornice za figure zatvorene su. Šahovske ploče koje dobivam iz New Yorka neće mi biti dovoljne ni do Božića, uz količinu narudžbi koju imamo", dodao je.
"Imali smo internu šalu dok smo radili (seriju) da vraćamo seksi imidž šahu. Čak smo imali i majice za osoblje na filmskom setu s natpisom Sex, drugs and rock and roll", kaže Bill Horberg, izvršni producent Damina gambita.
>>Zbog Netflixove hit serije svijet poludio za šahom: "Ovo je neviđeno"
Skočila prodaja setova i opreme za šah i knjiga o šahu
I stranica za online prodaju eBay prijavila je porast prodaje setova za šah od 60% od prošle godine jer zbog pandemije više ljudi provodi vrijeme kući, dok je od emitiranja Damina gambita prodaja porasla za čak 215%. Prodaja šahovskih satova i štoperica porasla je za 45%, a prodaja notesa za bilježenje rezultata za 300%.
"Ideja da televizijska serija može imati učinak na prodaju proizvoda nije nova, ali konačno možemo to vidjeti kroz podatke. Prodaje šahovskih knjiga i šahovskih setova, koje godinama nije bilježila rast ili je čak bila u padu, oštro je porasla kako je popularna serija dobivala sve više gledatelja", komentirala je za američki portal The Hill savjetnica za industriju igara u tvrtki za istraživanje tržišta NPD Juli Lennett.
Naime, prema podacima NPD-a za američku maloprodaju, prodaja šahovskih setova porasla je za 87%, a prodaja knjiga o šahu za čak 603%.
Ovo nije prvi put da je Netflixova serija dovela do popularizacije neke igre ili porasta prodaje nekog proizvoda. Megapopularna horor-serija Stranger Things, smještena u osamdesete godine u SAD-u, dovela je do svojevrsnog preporoda kultne role-playing i fantasy igre Dungeons & Dragons koju dječji likovi u prvoj sezoni serije igraju. Wizards of the Coast, proizvođač D&D-a koji je u vlasništvu američke korporacije za igračke i igre Hasbro, u tu je svrhu izdao i posebni početnički set za D&D na temu Stranger Things.
Podsjetimo, prije nekoliko godina je još jedna megapopularna serija, Sluškinjina priča (The Handmaid's Tale), dovela do toga da je istoimena knjiga spisateljice Margaret Atwood, po kojoj je serija napravljena, u 2017. dospjela na sam vrh top-liste bestselera Amazona, američkog giganta za online-prodaju knjiga. Doduše, ovu seriju, smještenu u distopijsku budućnost u kojoj je SAD zamijenjen teokratskom državom nazvanom Gilead, nije producirao Netflix, već njegov konkurent Hulu, u vlasništvu Walt Disney Company.
>>Pakao koji je jezivo lako zamisliti u stvarnosti: Zašto svi pričaju o seriji "The Handmaid´s Tale"
Efekt Netflixa
Naravno, porast prodaje određene marke ili vrste proizvoda nije jedini efekt koji Netflix sa svojim serijama i filmovima ima na tržište. Netflix je svojim novim poslovnim modelom streaminga, odnosno gledanja filmova i serija preko interneta na zahtjev, izazvao dramatični prevrat na filmskom i televizijskom tržištu.
Rast Netflixa doveo je do masovnog otkazivanja pretplata na kabelsku televiziju u SAD-u. Tako je 2018. čak 33 milijuna Amerikanaca otkazalo svoju kabelsku pretplatu, 32% više nego godinu ranije, prema procjeni tvrtke eMarketer. U isto vrijeme, broj pretplatnika Netflixa i drugih streaming servisa kao što su HBO Go, Amazon Prime i Hulu samo je rastao. O takozvanom "efektu Netflixa" prije nekoliko godina napisana je i istoimena knjiga.
"Glavni faktor koji potiče rast streaming platformi na zahtjev njihov je originalni sadržaj. Potrošači sve više biraju usluge prema kvaliteti programa koji nude, a platforme se vode time i troše milijarde na prvorazredne serije", ističe analitičar eMarketera Paul Verna.
Što se šaha tiče, vlasnik trgovine i igraonice Chess Forum u New Yorku Imad Khachan shvatio je da je serija Damin gambit postala fenomen kad je čuo djevojku koja prolazi ispred igraonice i viče: "Damin gambit!".
"Obično prolaznici samo poviču 'šah' ili, ako smo otvoreni, netko uvijek uđe i pita, 'mogu li igrati protiv Bobbyja Fischera?'" kaže Khachan.
Kasparov: Očekujem novi bum šaha zbog Damina gambita
Američka šahovska federacija također je u studenome imala najveći broj članova od početka pandemije, sa stotinama žena koje su inače u izuzetnoj manjini među igračima šaha.
"Vidim da se mnoge od njih vraćaju šahu i dobivaju samopouzdanje jer serija prikazuje ženu koja pronalazi sebe kroz igru, a mislim da je to vrlo privlačno. Kao i osjećaj zajedništva", objasnila je za britanski Guardian direktorica ženskog programa Američke šahovske federacije Jennifer Shahade.
"Kao što Beth kaže u Daminu gambitu, ovo je potpuno novi svijet koji možete kontrolirati. Jer stvari se trenutno čine potpuno izvan naše kontrole", dodaje Shahade, predviđajući da će, kad epidemiološke restrikcije budu ukinute i vratimo se normalnom životu, mnogi ljudi koji su sada naučili osnove šaha također sudjelovati u šahovskim turnirima uživo.
Da popularizacija šaha zahvaljujući Netflixovoj seriji neće biti samo prolazni hir, smatra i bivši svjetski šahovski prvak, velemajstor i jedan od najboljih igrača na svijetu, Gari Kasparov, koji je bio konzultant u izradi serije.
"Mislim da je šah u rastu u Americi i diljem svijeta. Ali isto tako mislim da će serija napraviti sjajan posao u daljnjoj promociji šaha i očekujem novi bum jer ona pomaže u tome da se promijeni viđenje šaha kao nečeg što vas pretvara u šmokljana - ili nešto od čega ćete poludjeti. Naprotiv, vidimo da šah pomaže glavnom liku Beth Harmon da prevlada svoju slabost i svoju ovisnost. Tako da joj šah pomaže da se uzdigne i mislim da će ohrabriti mnoge roditelje da gledaju na šah s više simpatija i da gurnu svoju djecu u tom smjeru, pogotovo djevojčice", komentirao je Kasparov za CNN.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati