Vozačica poginula, četvero teško ozlijeđeno. Samo je suvozač bio vezan
IAKO je korištenje sigurnosnog pojasa obavezno već desetljećima, mnogi ga ni danas ne koriste. Sigurnosni pojasevi dokazano smanjuju rizik od teških i smrtonosnih ozljeda za 37 do 48%, ovisno o mjestu u automobilu. Osnovna zamisao pojasa je vrlo jednostavna: sprečavanje izlijetanja putnika kroz staklo ili ublažavanje, odnosno izbjegavanje povreda od udarca u kontrolnu tablu ili upravljač u trenutku kad se vozilo naglo zaustavi ili udari u neku prepreku.
Prilikom prometne nesreće, nekorištenje sigurnosnog pojasa može dovesti do ispadanja osobe iz vozila ili pod vozilo koje se prevrće, izlijetanja kroz vjetrobranska stakla i prozore automobila, snažnog kretanja unutar vozila uslijed inercije te udaranja u druge putnike u vozilu. Upravo korištenje sigurnosnog pojasa ne štiti samo od ispadanja putnika iz vozila, nego i od samoozljeđivanja te ozljeđivanja svih ostalih osoba u vozilu.
Čak 50 posto stradalih vozača i putnika u osobnim vozilima u 2022. godini u našoj zemlji nije koristilo sigurnosni pojas.
Jučer je vezana pojasom bila samo jedna osoba
Iako to policija nije potvrdila, prema navodima vatrogasaca, od pet osoba koje su jučer bile u autu koji se zabio u Stari most u Sisku, samo je jedna bila vezana. Bio je to suvozač. Podsjetimo, u nesreći je poginula 30-godišnja vozačica, dok su ostala četiri putnika teško ozlijeđena. Putnici iz vozila prevezeni su u sisačku opću bolnicu, gdje su 41-godišnjaku i 19-godišnjaku okvalificirane teže tjelesne ozljede, a 39-godišnjaku i 20-godišnjakinji teške tjelesne ozljede opasne za život.
Nesreću je skrivila 30-godišnjakinja, koja je upravljala automobilom sisačkih registracija. Nakon pretjecanja, uslijed neprilagođene brzine, sišla je s kolnika i najprije udarila u prometni znak, potom se vratila na kolnik, prešla u suprotnu prometnu traku i udarila u sisački Stari most, izvijestila je policija.
"Strašna nesreća, strašna tragedija. Vozačica je pretjecala na ravnom dijelu ceste. Kad je završila pretjecanje, išla je prebrzo i pokušala je usporiti automobil. U automobilu je bilo pet ljudi. Auto je bio jako težak. Naletjela je na skliski dio ceste. Auto je počeo zanositi. Ona se počela boriti s upravljačem. Pokušala je spasiti situaciju. Međutim, nije uspjela", opisao je nesreću sudski vještak Goran Husinec u razgovoru za Dnevnik HRT-a.
Osobe koje nisu vezane nisu opasne samo za sebe, ne ugrožavaju samo svoj život, već i život svih koji se nalaze u automobilu.
"Najžalosnija stvar je da je, prema navodima vatrogasaca, samo jedna osoba u autu bila vezana - suvozač. To znači da su tri osobe na zadnjem sjedištu doslovce svojim tijelima 'trgale' putnike na prednjem sjedištu", dodao je Husinec.
Važnost vezanja sigurnosnim pojasevima u automobilima
Tijekom akcije Udruge europskih jedinica prometne policije (RADPOL), čiji je član i hrvatska prometna policija, koja je održana u proljeće prošle godine, uočen je porast prekršaja vezanih uz nekorištenje pojasa od gotovo 90% u odnosu na godinu prije. Od 1.054.086 pregledanih vozila, detektirano je 95.908 prekršaja vezanih uz nekorištenje pojasa. Primjera radi, godinu dana prije, u akciji je pregledano oko milijun vozila, a utvrđeno je upola manje, tek 50.974 prekršaja, objavila je Revija HAK.
"Ovi brojevi jasno pokazuju koliko su važni sigurnost na cesti i kontrola sigurnosnog pojasa, jer se još uvijek previše vozača i putnika nije vezalo", komentirao je tajnik operativne radne skupine ROADPOL-a, Henk P. Jansen, iz nizozemske policije, naglašavajući kako pojas ima dvostruku funkciju. Jedna je da ostanete u sjedalu pri sudaru, a druga da se ne udarite u prednju armaturu, odnosno da zračni jastuci imaju optimalan učinak.
Dokazano je da upotreba pojasa smanjuje rizik od smrti i ozljeda
Važnost vezanja sigurnosnog pojasa u automobilu potvrđuju brojna istraživanja. Naime, dokazano je da upotreba sigurnosnog pojasa značajno smanjuje rizik od smrti te ozbiljnih ozljeda lica, trbuha i kralježnice.
Američka Nacionalna uprava za sigurnost prometa na cestama tvrdi da sigurnosni pojasevi smanjuju rizik od smrtnih ozljeda vozaču i putnicima na prednjim sjedalima za 45%.
Istraživanja su također pokazala da su putnici koji nisu vezani sigurnosnim pojasom 25 puta više izloženi riziku smrti u slučaju izbacivanja iz vozila tijekom nesreće.
U Europi je primijećen visok postotak korištenja sigurnosnih pojaseva, posebno u Zapadnoj Europi, gdje se njihova uporaba kreće oko 84.42% među vozačima. Usporedba s drugim regijama pokazuje nižu upotrebu, na primjer u Aziji i na Bliskom Istoku, što ukazuje na geografske i kulturne varijacije u navikama vezanja pojaseva. Također, zabilježena je veća prevalencija korištenja sigurnosnih pojaseva među ženama nego među muškarcima.
Promjene u zakonodavstvu imaju značajan utjecaj na korištenje sigurnosnih pojaseva. Studija, koja je obuhvatila povećanje korištenja pojaseva među studentima tijekom desetljeća, ukazuje na to da promjene u zakonima i provedbi imaju velik učinak na povećanje svijesti i korištenja pojaseva.
Sva istraživanja naglašavaju važnost korištenja sigurnosnih pojaseva te potrebu za kontinuiranim poboljšanjima u zakonodavstvu, edukaciji i promjeni stavova kako bi se povećala sigurnost na cestama u Hrvatskoj i Europi.
Kako vezati pojas
Sigurnosni pojasevi jedan su od elemenata zaštite vozača i putnika u motornim vozilima, namijenjeni zaštiti osoba prilikom sudara i iznenadnog zaustavljanja vozila, objavio je MUP na stranici za sigurnost cestovnog prometa.
Kako bi sigurnosni pojasevi pružali što učinkovitiju zaštitu, trebaju imati tri točke vezivanja. Donji dio pojasa drži osobu u stražnjem dijelu sjedala i u vozilu, dok gornji dio pojasa onemogućava trupu osobe kretanje prema naprijed i raspoređuje sile udara preko prsnog koša. Korištenje sigurnosnih pojaseva smanjuje mogućnost težeg ozljeđivanja za 50 posto.
"Kada se vozilo kreće, zajedno s njim kreću se i sve osobe i predmeti u vozilu. Kada se vozilo sudari s drugim vozilom ili objektom na cesti ili uz cestu (npr. drvo, ograda, stup električne rasvjete), ono se naglo zaustavlja. Međutim, osobe i svi predmeti u vozilu nisu naišli na prepreku i stoga oni, poradi inercije, nastavljaju svoje kretanje u smjeru u kojem se vozilo kretalo. Osobe koje nisu vezane sigurnosnim pojasom udaraju dijelovima tijela u prednje vjetrobransko staklo (ako se prevoze na prednjem sjedalu) ili u sjedalo suvozača (ako se prevoze na stražnjim sjedalima). Ako dođe do zanošenja i prevrtanja vozila, osobe koje nisu koristile sigurnosni pojas udaraju u dijelove vozila ispred sebe, u bočne dijelove vozila, u predmete i druge osobe u vozilu te, u određenim slučajevima, mogu biti i izbačene iz vozila, uslijed čega stradavaju. Stoga, kako bi se i kretanje osoba u vozilu zaustavilo istovremeno sa zaustavljanjem vozila i spriječilo njihovo stradavanje, treba koristiti sigurnosni pojas", opisuju.
Korištenje ugrađenih sigurnosnih pojaseva zakonska je obaveza svih vozača, putnika na prednjem i putnika na stražnjim sjedalima u motornim vozilima.
*Vežite se sigurnosnim pojasevima u automobilima. Vezanje pojasa značajno povećava šanse za preživljavanje u slučaju prometne nesreće. Bez obzira na to koliko put bio kratak, uvijek se vežite i pobrinite se da svi koji su s vama u vozilu budu vezani. Vežite se i ako sjedite na stražnjem sjedalu - zakoni fizike jednako vrijede na prednjem i na stražnjem sjedalu. Osim što je to zakonski uvjetovano, sigurniji ćete biti vi, ali i svi ostali koji se nalaze s vama u vozilu. Vezanje pojasom jedan je od najučinkovitijih načina sprječavanja teških stradavanja.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati