Osječanin kupio mobitel preko interneta, u paketu mu stigla cigla
MUŠKARAC iz Osijeka je preko društvene mreže kupio mobitel od 1500 kuna, ali kad je paket stigao poštom, u njemu se nalazila samo cigla.
"Smatram se prilično internetski pismenim. Na pametnom telefonu i laptopu po nekoliko sam sati dnevno i posljednjih sam godina najmanje 50 puta kupovao, ali i prodavao stvari dogovorom preko društvenih mreža. Bilo je tu raznih mobitela, dijelova za aute, tehničke robe od nekoliko tisuća kuna. Sve je funkcioniralo dobro do ožujka, kada sam nekoliko puta sam sebi naglas rekao - koji si ti kreten i budaletina. Veselo sam otvorio paket koji mi je stigao, no umjesto mobitela koji sam platio 1500 kuna ugledao sam ciglu", rekao je za Glas Slavonije 52-godišnjak iz osječke Retfale.
Svu svoju pažnju potom je usmjerio prema komunikaciji s "prodavačem", no profil na društvenoj mreži preko kojeg su komunicirali bio je zatvoren. Osoba s kojom je dogovorio kupnju, kako mu je rekla, bila je s područja Samobora, a paket je stigao iz Stobreča pokraj Splita. Policiju nije zvao.
Naručio dio za kompjutor, stigao mu miš na navijanje
Drugom prilikom šteta nije bila toliko velika, naručio je za 80 kuna dio za kompjutor, a stigao mu je, također u paketu - plastični miš na navijanje.
"Svjestan sam da je krivnja isključivo moja jer se trgovina preko društvenih mreža uglavnom odvija - na povjerenje. Druga pogreška bila je što smo informacije izmjenjivali porukama, a ne izravnim telefonskim pozivom, iako ni to nije sigurno. Htio bih ovim putem upozoriti ljude da budu oprezni prilikom kupnje preko društvenih mreža te da vrjednije stvari, osim ako dobro ne poznaju osobu, kupuju isključivo preko specijaliziranih internetskih stranica", rekao je.
Ciglu i miša na navijanje ostavio je kao suvenire u kvartovskom kafiću, ciglu je ukrasio riječju "budaletina", a na miša je dopisao "kreten". Kaže kako se svi dobro nasmiju kada to ugledaju na polici iza šanka. Zbog paketa od ožujka opravdano od prijatelja dobiva nadimak - Cigla.
Sedam vrsta prijevara
Policija je klasificirala sedam najčešće korištenih prijevara te kako ih izbjeći.
Prva je CEO ili direktorska prijevara gdje se varalice pretvaraju da su vaši šefovi ili nadređeni i navode vas da uplatite novac na lažni račun ili neovlašteno doznačite novac s poslovnog računa.
Drugi je prijevara gdje se varalice pretvaraju da su vaši klijenti ili dobavljači i navode vas da platite buduće račune na drugi bankovni račun.
Treći način prijevare je krađa identiteta, a kriminalci se koristi "vishingom" - u kojoj vas se zove telefonom i pokušava navesti da otkrijete svoje osobne, financijske ili sigurnosne podatke ili da im uplatite novac. "Psihing" je mrežna krađa identiteta lažnim porukama e-pošte, a "smishing" krađa identiteta SMS-om.
Četvrti način je preko krivotvorenih mrežnih stranica banaka: koristi se lažna e-pošta banke s poveznicom na krivotvorenu mrežnu stranicu. Jednom kada kliknete na poveznicu, koriste se razne metode prikupljanja vaših financijskih i osobnih informacija.
Kod romantičnih prijevara varalice se pretvaraju da su zainteresirane za romantičnu vezu. One se obično događaju na mrežnim stranicama za upoznavanje, a varalice često koriste društvene medije ili e-poštu za uspostavljanje kontakta.
Šesti način prijevare je krađa osobnih podataka, a prevaranti vaše osobne informacije prikupljaju kroz kanale društvenih medija.
I posljednja je investicijska prijevara i prijevara u online kupnji: navede vas da mislite da ste na tragu pametnog ulaganja… ili vam daju izvrsnu, ali lažnu ponudu.