Teška kriza u švedskom ratnom zrakoplovstvu
ŠVEDSKOM ratnom zrakoplovstvu prijeti teška kadrovska kriza koja bi, uoči očekivanog pristupanja NATO-u i napete sigurnosne situacije u Europi, mogla dovesti do toga da ne može ispunjavati svoje zadaće. Naime, zapovjednik ratnog zrakoplovstva, general-major Carl-Johan Edström, priznao je prije nekoliko dana da je gotovo polovica vojnih pilota u posljednje vrijeme najavila odlazak iz vojne službe.
"U neizvjesnoj smo situaciji"
"Nalazimo se u neizvjesnoj situaciji, praktički u krizi. Pritom ne mislim na vanjsku sigurnosnu situaciju, već na naše osoblje, na pilote koji traže dopust ili daju otkaz", napisao je Edström u blogu na web stranici švedskih oružanih snaga.
Uzroci ovakvog stanja sežu u 2016. godinu, kada je promjenom kolektivnog ugovora za sve pilote rođene 1988. i kasnije mirovinska dob preko noći podignuta s 55 na 67 godina.
S obzirom na to da je borbeni zrakoplov vrlo stresno radno okruženje koje ubrzano troši i nesrazmjerno opterećuje ljudsko tijelo, pitanje je kakvog smisla ima zadržavanje 60-godišnjaka u ratnom zrakoplovstvu, smatra Per-Martin Sternevi, predsjednik Interesne organizacije pilota u oružanim snagama, svojevrsnog sindikata vojnih pilota.
"Stanje postalo neizdrživo lani u prosincu"
"Stanje je postalo neizdrživo u prosincu 2021. godine, kad su iz oružanih snaga napokon objavili da neće ništa poduzeti po pitanju dobi za odlazak u mirovinu. Vjerovali smo da će oružane snage reagirati na naše zahtjeve, ali nije bilo sluha za pilote", rekao je Sternevi za Dagens Nyheter.
Pogoršanje uvjeta rada pilota počelo je još 1999. godine, kada im je uskraćena licenca za civilno zrakoplovstvo, odnosno pilotsko obrazovanje vrijedilo je samo unutar obrambenog sustava. Osim toga, početna neto plaća školovanog pilota borbenog zrakoplova nije se mijenjala više od 20 godina i tek je prošle godine povećana na oko 3000 eura.
"Zabrinuti smo"
"Zabrinuti smo. Puno ulažemo u pilote i njihovu obuku. Obuka pilota borbenog zrakoplova je najskuplja u cijelom sustavu. Dob za odlazak u mirovinu povećana je bez ikakvih prijelaznih pravila. Mogu razumjeti da su time nezadovoljni. Nadam se da ćemo to riješiti tijekom jeseni", rekao je Edström za Svenska Dagbladet.
Edström je u spomenutom blogu predstavio šest inicijativa, vrijednih oko 60 milijuna eura, kojima će se kroz sljedećih deset godina poboljšati status pilota. No, istodobno je naglasio kako on nema mandat zadirati u proračun ratnog zrakoplovstva.
"Razočarani su i ljuti"
"Piloti su razočarani i ljutiti. Ono što im se nudi samo su mrvice. To je samo dovelo do još većeg nezadovoljstva. Sada ima još više pojedinaca koji žele otići iz službe", kaže Sternevi, koji je i sam proveo sedam godina u kokpitu Gripena.
Obuka pilota u švedskim oružanim snagama traje oko šest godina prije nego što su piloti u stanju izvoditi borbene misije te košta oko 15 milijuna eura. Gripeni kojima upravljaju vrijedni su i do milijardu eura. Broj aktivnih borbenih pilota u švedskom ratnom zrakoplovstvu je vojna tajna, no procjenjuje se da ih ima stotinjak.
"Zaposlio sam se 2015. s idejom da mogu ići u mirovinu s 55 godina. No, godinu dana kasnije dobna granica je promijenjena za rođene 1988. ili kasnije. Mnogo je pilota mojih godina zaposleno pod određenim uvjetima koji su u međuvremenu izmijenjeni. Zbog toga se ne isplati ostati u vojsci", rekao je jedan anonimni pilot za Švedsku nacionalnu televiziji (SVT), dodavši kako se od jeseni, tijekom neplaćenog dopusta, namjerava dodatno obrazovati i promijeniti zanimanje.