Poplave su problem diljem svijeta. Beč je možda pronašao rješenje
ČINI se da su poplave ovih dana neizbježne.
Florida, Sjeverna Karolina, Nigerija, Tunis, Meksiko, Indija, Nepal, Vijetnam, Poljska i Austrija pretrpjeli su poplave u posljednjih mjesec dana. Te poplave više ne bi trebale biti toliko iznenađenje.
Klimatske promjene dovode do češćih i intenzivnijih kiša gotovo svugdje, a većina infrastrukture, od cesta i mostova do kanala i brana hidroelektrana, jednostavno nije izgrađena da izdrži takve ekstreme.
Ljudski inženjering i politički predviđanje iz 60-ih
Beč je po tom pitanju drugačiji. Poplave koje su poharale središnju Europu u posljednja dva tjedna uzrokovale su brojne poremećaje u Donjoj Austriji, uključujući i novoizgrađenu željezničku stanicu koja je trebala povezati predgrađa s gradom.
Ali osim određenih poremećaja u inače dobro funkcionirajućem sustavu podzemne željeznice u Beču, bečki su domovi uglavnom bili pošteđeni. Zašto? Ne zato što se Beč nalazi na višem terenu od okolnih područja (uglavnom to i nije tako).
Razlog zašto je grad izbjegao najgore poplave je ljudski inženjering i političko predviđanje koji datiraju iz 60-ih godina, a koji su se pojavili kao odgovor na ranije poplave koje su opustošile dijelove grada, za The Guardian piše klimatski ekonomist Columbia Business Schoola i savjetnik Bečkog klimatskog vijeća Gernot Wagner.
Oštećena željeznička stanica, koja se nalazi zapadno od Beča, izgrađena je 2012. i predstavlja naznaku rastućeg problema.
Karte poplava Donje Austrije pokazuju kako su predgrađa Tullnerfelda posebno osjetljiva na poplave, a ipak su tisuće novih obiteljskih kuća izgrađene oko spomenute stanice. Neprestani Bodenversiegelung - „brtvljenje tla” na njemačkom jeziku, pri čemu je zelena polja zamijenio beton - samo jamči da će poplave biti sve gore u sljedećim godinama.
20 km dug otok usred Dunava
Problem što se mjerilo za razumnu zaštitu od poplava brzo mijenja kako se klimatska kriza ubrzava. U 20. stoljeću, takozvana „stoljetna” poplava dobila je ime jer se mogla dogoditi samo jednom u 100 godina. Sada su takvi ekstremni događaji sve redovitiji.
Izložiti se takvom događaju jednom u stoljeću može biti rizik vrijedan preuzimanja, ali svakog desetljeća ili čak jednom godišnje, baš i ne. Sve to čini zaštitu Beča od poplava još impresivnijom. Izgrađen uz Dunav, Beč je godinama trpio poplave.
Najveća zabilježena poplava dogodila se 1501. godine, kada je Dunav prema Beču donio oko 20 puta više vode nego u prosječnoj godini. Najveća poplava u prošlom stoljeću bila je 1954. godine i opustošila je dijelove grada. Uslijedile su godine političkih natezanja oko toga što učiniti da se to spriječi.
Godine 1969. gradsko vijeće Beča izglasalo je izgradnju onoga što je postalo poznato kao Donauinsel, 21 km dugog otoka usred Dunava. Otok je stvorio branu i odljevni kanal sjeverno od središta Beča koji je mogao zadržati dovoljno vode da zaštiti grad od poplave koja se dogodila 1501. Pokazalo se to kao dobro rješenje.
Brane kao moguće rješenje
Postoje i šira politička pitanja koja nameće iskustvo Beča. U početku, kada je parlament izglasao izgradnju Donauinsela, konzervativna Austrijska narodna stranka (ÖVP) usprotivila se novom otoku s obrazloženjem da Beč ima „važnije” zadatke za rješavanje. Bečki su konzervativci možda od tada uvidjeli pogrešku.
No, na nacionalnoj razini ova stranka protivi se klimatskim akcijama, a sada je u gorljivosti nadmašuje samo ekstremno desna Slobodarska stranka. Potonja se upravo nametnula kao najjača snaga na parlamentarnim izborima u Austriji. A protivljenje desnice klimatskim mjerama, naravno, proteže se daleko izvan Austrije.
Brojni su koraci koje gradovi diljem svijeta moraju poduzeti kako bi se zaštitili od klimatske krize. Izgradnja zaštite od „milenijske” poplave samo je početak. U svijetu u kojem emisije fosilnih goriva bilo gdje mogu dovesti do drastičnog porasta arktičkih munja, gdje arktički „zombi virusi” mogu izazvati pandemije i gdje dim kanadskih šumskih požara oboji nebo New Yorka u narančasto, prilagodba klimatskim promjenama znači mnogo više od izgradnje brana.
Prostorno planiranje
Ipak, brana - jednostavna konstrukcija koja je dosad štitila Beč - ima brojne prednosti. Brane se mogu koristiti kao niskougljični izvor za hidroenergiju. Bečka brana ne proizvodi nikakvu električnu energiju, ali Austrija dobiva dvije trećine vlastite električne energije iz hidroelektrana. Takvi projekti nose trostruku korist: dobri su za smanjenje emisija stakleničkih plinova, prilagodbu klimatskim promjenama i gospodarstvo.
U Velikoj Britaniji moglo bi se započeti s izoliranjem domova od vremenskih nepogoda, kako bi se smanjili troškovi grijanja i hlađenja i povezane emisije.
Tu je i pametno prostorno planiranje. Čini se očiglednim da bismo trebali prestati graditi više prigradskih kuća na poplavnim područjima. Uostalom, daleko je lakše zaštititi domove unutar grada kao što je Beč nego prostrana područja koje okružuju grad, a gusto naseljene gradske četvrti omogućuju život s mnogo nižim udjelom ugljika nego u predgrađima.
To je pobjeda koja štiti od poplava i pobjeda za smanjenje emisije ugljika. Beč se s dobrim razlogom često svrstava među najugodnije gradove na svijetu. Zaštita od klimatskih ekstrema još nije uključena u ove ljestvice. I prema tom kriteriju Beč bi opet izbio na prvo mjesto.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati