Pregovori unutar EU o pravima potrošača: Neke zemlje traže zaštitu aviokompanija
PREDSTAVNICI Europskog parlamenta pozivaju danas zemlje članice da odustanu od zahtjeva da se iz direktive o udružnim tužbama za zaštitu kolektivnih interesa potrošača izuzmu prava putnika u zračnom i željezničkom prometu.
U ponedjeljak popodne pregovarači Vijeća, Komisije i Parlamenta pokušavaju postići kompromis o novom zakonu koji bi potrošačima osigurao mogućnost kolektivnih tužbi zbog povreda prava Unije kojima bi mogli tražiti pravnu zaštitu, poput odštete i povrata plaćenog iznosa, popravak ili zamjenu ili raskid ugovora.
Glavna poteškoća u pregovorima je zahtjev Vijeća, to jest zemalja članica, da se iz direktive isključe prava putnika u zračnom i željezničkom prometu. Puno zemalja članica moralo je financijski pomoći zrakoplovne tvrtke, između ostaloga i kroz djelomičnu nacionalizaciju, kako bi im osigurali daljnje poslovanje ugroženo koronakrizom kada je promet gotovo u potpunosti bio zaustavljen.
Druga točka spora
Druga točka spora je vrijeme koje bi se dalo zemljama članicama da u svoja zakonodavstva unesu direktivu. Vijeće traži tri i pol godine, znatno više od uobičajene dvije godine.
"Države članice prelaze crvenu crtu za Europski parlament u pregovorima pokušavajući isključiti prava putnika iz područja kolektivne pravne zaštite", ističe zastupnički klub socijalista i demokrata (S&D) u Europskom parlamentu.
Zastupnički klub Europske pučke stranke (EPP) upozorava na mogućnost neuspjeha današnjih pregovora.
"Jasno izražavam želju za postizanjem političkog sporazuma danas i branit ću rješenje kojim se postiže ravnoteža između potrebe za većom zaštitom potrošača i pravne sigurnosti za poduzeća", izjavio je Geoffroy Didier, francuski zastupnik iz redova EPP-a, koji u ime Parlamenta pregovora s Vijećem o tom zakonu.
EPP poziva Vijeće na kompromis, dok S&D ističe da je prijedlog o isključenju prava putnika za njih neprihvatljiv.
"Pandemija covida-19 pokazala je koliko poteškoća ljudi mogu imati u pokušaju da dobiju naknadu od velikih poduzeća, posebice od zračnih prijevoznika ili željezničkih tvrtki, kada su potrošači suočeni s velikim otkazima ili kašnjenjima. Stoga stajalište Vijeća o isključivanju prava putnika u zračnom i željezničkom prometu iz područja primjene novog kolektivnog prava jednostavno nije prihvatljivo. Europski parlament neće prihvatiti stavljanje interesa industrije ispred prava potrošača, prije svega u kriznim vremenima, kada se ljudi bore sastaviti kraj s krajem i sada im je potpora potrebna više nego ikada", izjavila je nizozemska zastupnica Lara Wolters, koja je u S&D-u zadužena za ovo pitanje.
Tijek pregovora
Pregovori se vode u okviru trijaloga, ključne faze u kojoj se dogovora konačna verzija zakona u Europskoj uniji. Prije nego što počne trijalog, obje zakonodavne institucije, Vijeće i Parlament, moraju svaka za sebe dogovoriti stajalište o nekom prijedlogu Europske komisije. Nakon toga, u trijalogu u kojem osim Vijeća i Parlamenta sudjeluje i Komisija kao predlagač zakona, nastoji se doći do konačnog teksta zakona. Nakon što se i ako se postigne dogovor, on ponovno mora dobiti potporu u Vijeću i Parlamentu i tek nakon toga postaje zakon.
Europska komisija je još u travnju predložila nekoliko zakona za poboljšanje zaštite potrošača, koji između ostaloga predviđaju mogućnost kolektivne zaštite podnošenjem zajedničkih tužbi.
Primjerice, u slučaju kao što je Dieselgate, žrtve nepravednih trgovačkih praksi, kao što je zavaravajuće oglašavanje proizvođača automobila koji ne poštuju regulatorni okvir Unije za homologaciju vozila ili zakonodavstvo o zaštiti okoliša, mogli bi dobiti pravni lijek zajednički u okviru reprezentativnog postupka predviđenog ovom Direktivom. Takva zajednička pravna zaštita prije nije postojala u pravu Unije.
Predloženi model se razlikuje od zajedničkih tužbi kakve postoje u SAD-u. Prema prijedlogu, tužbe neće moći podnositi odvjetnička društva, nego samo tijela poput organizacija za zaštitu potrošača koje posluju neprofitno i ispunjavaju stroge kriterije, a nadzire ih javno tijelo.
Komisija je takvim prijedlogom željela osigurati da europski potrošači mogu u potpunosti ostvariti svoja prava i dobiti naknadu te istodobno izbjeći opasnost od zlonamjernog ili neutemeljenog parničenja.