Sindikalist kaže da su tramvaji iz 2010. "krame u raspadu". Evo što kažu iz ZET-a
ŠEF SINDIKATA radnika ZET-a Neven Brnjas prošli tjedan je za Index rekao da su niskopodni tramvaji proizvedeni u Končaru 2010. "u raspadu" i da se radi o "kramama".
Poslao nam je i fotografije oštećenih štokova tramvaja i lošeg stanja podvozja. Također, Brnjas je naveo da se ti tramvaji često kvare, što se vidi u internoj tablici evidencije kvarova. Dodaje da se pokvareni dijelovi tramvaja ne mijenjaju. Radi se o Končarovim tramvajima druge serije TMK 2300, koji metropolom voze 13 godina.
ZET-u smo poslali upit o stanju niskopodnih tramvaja iz 2010. te kako komentiraju Brnjasove navode.
Sindikalac: Tramvaji se raspadaju, imaju silne kvarove...
"Tramvaji su pukli na štokovima. Može se reći da su štokovi jedino što drži tramvaj jer oni drže krovište i donje postolje, nisu cijele stranice spojene s krovom, već samo bočne stranice, gdje su vrata. Tramvaj je u gornjem dijelu previše opterećen i cijela konstrukcija je očigledno slabo napravljena i zato ti štokovi pucaju po pola. To se vidi na fotografijama.
Potom se štokovi vare, štukaju itd. Koliko ja znam, uvijek je 50 posto tramvaja neispravno, što se vidi po internoj tablici. Što drugo reći nego da su ti tramvaji krama. Kvaliteta im je nikakva. Također, stakla im ispadaju, imaju silne kvarove, hidraulika se raspada. Ono što se nekada smatralo kvarom u tramvaju, više se ne smatra, i to samo kako bi ti tramvaji išli u promet i nastavili voziti. Primjerice, škripanje tramvaja. Nekada se to smatralo kvarom jer tramvaj ne bi trebao škripati.
Onda je to promijenjeno i škripa više nije kvar... Neka škripi, neka cvili, tko ga šljivi, samo nek ide u promet. Dijelove hidraulike treba mijenjati, a oni to više ne rade, nego u to nekakvim injekcijama upumpavaju masti i ulje da bi to nekako funkcioniralo. Taj tramvaj je raspad. Oni pokušavaju tu nešto održavati, ali ne stavljaju nove dijelove, već ih repariraju", rekao je Brnjas prošli tjedan za Index.
ZET: Ispravnost tramvaja treba biti minimalno 87 posto, kreće se između 85 i 90
Pitali smo ZET kako komentira fotografije koje nam je sindikalist Brnjas poslao i je li točno da se pokvareni dijelovi ne mijenjaju, nego "krpaju" te koliko se često ti tramvaji kvare.
"Tramvajska vozila svakodnevno se održavaju u tramvajskim servisima i radionici, sukladno uputama proizvođača i prema pravilima struke. Osim izvanrednog održavanja, odnosno popravaka kvarova, obavljaju se i redovni servisi i čišćenje vozila.
Za dio radova, odnosno popravke i održavanje tramvajskih vozila tip NT 2200 i NT 2300, ZET ima ugovor s proizvođačem tramvaja Končar-Električna vozila d.d.. Ugovorom je regularan obim i podjela radova, a svi rezervni dijelovi i uređaji koji se koriste prilikom održavanja navedenih tramvaja isporučuju se od strane tvrtke Končar-Električna vozila d.d.
Tehnička ispravnost tramvaja prema ugovoru treba biti minimalno 87 posto. Ona se kreće između 85 i 90 posto, a za odstupanje od navedenoga naplaćuje se ugovorna kazna", odgovorio nam je Domagoj Zeba, glasnogovornik ZET-a.
"Nakon 13 godina, očekivano je da se pojave korozije i ljuštenja boje"
"Tramvajska vozila na fotografijama nalaze se na popravku konstrukcije i oplate kolnog ormara tramvaja u tramvajskoj radionici. Nakon 13 do 18 godina eksploatacije i broja prevaljenih kilometara te izloženosti svim vremenskim uvjetima, to je očekivano stanje što se eventualne pojave korozije i ljuštenja boje tiče, a sukladno čemu su upravo i predviđeni zahvati na održavanju vozila nakon određenog broja godina.
U konkretnom slučaju zamjenjuju se ili bruse korodirani dijelovi, nanosi se novi antikorozivni premaz i boja, te nakon pregleda i ispitivanja od strane Tehničke kontrole ZET-a, ako su otklonjeni svi nedostaci, tramvaji se ponovno puštaju u promet.
Kako uslijed intenzivne eksploatacije tramvaja neizbježno dolazi do povremenih kvarova na različitim segmentima vozila, tako dolazi i do kvarova na ogibljenju tramvaja, odnosno hidraulici vozila, što se kao i u ostalim situacijama promptno otklanja prema uputama proizvođača vozila i pravilima struke", govori Zeba.
"Niz godina je izostalo sustavno zapošljavanje novih radnika na održavanju i popravku vozila"
Zeba ističe da se godinama nisu nabavljali novi tramvaji te da se niz godina nisu sustavno zapošljavali novi radnici u segmentu održavanja i popravaka vozila. No, kaže, to se promijenilo s novom vlasti i Upravom ZET-a.
"Činjenica je kako je dugi niz godina izostala nabavka novih tramvaja, no Grad Zagreb i ZET su napravili izniman iskorak za kvalitetu javnog prijevoza te je krajem 2022. godine potpisan ugovor za isporuku 20 novih niskopodnih tramvaja koji će biti isporučeni najkasnije u drugoj polovici 2025. godine, a intenzivno se radi na ugovaranju dodatnih 20 tramvaja.
Što se tiče segmenta održavanja i popravka vozila, u tom dijelu je također niz godina izostalo sustavno zapošljavanje novih radnika, čiji je odljev najviše uzrokovan starosnom strukturom i odlaskom u mirovinu.
Kako bi se ti radni procesi dodatno podigli na razinu potrebnu za ovako obiman vozni park, nova Uprava ZET-a je po detekciji stanja, u suradnji s Gradom Zagrebom, u kolovozu 2022. godine raspisala javni poziv za zapošljavanje na 22 operativna radna mjesta, od kojih se gotovo polovica upravo odnosi na segment održavanja voznog parka", rekao je glasnogovornik ZET-a za Index.