Stiže novi zakon, dijabetičari su bijesni: "Prestanite nas maltretirati"
OBOLJELI od dijabetesa traže da se izmijeni novi prijedlog Pravilnika koji će im, kako sada izgleda, i dalje onemogućavati da budu vozači 2. kategorije i obavezivati ih da i dalje moraju obnavljati dozvole za 1. kategoriju svakih pet godina.
Tvrde da je takav prijedlog Pravilnika diskriminatoran i neprimjeren osobito jer danas dostupna sofisticirana tehnologija omogućuje jako dobro praćenje stanja oboljelih i inzulinske terapije koje sprječavaju upadanje u hipoglikemijski šok. Ističu da se zakon donosi u trenutku kada je već donesen prijedlog EU regulative koja ide u sasvim suprotnom smjeru, a bit će obavezujuća i za Hrvatsku.
Donošenje diskriminatornog zakona ostavilo bi oboljele od dijabetesa u Hrvatskoj cijeli niz godina u značajno lošijem položaju od građana u brojnim drugim članicama EU kao što je primjerice Slovenija koja je već sada na liniji s onime što najavljuje Europska komisija.
Zašto dijabetes može biti problem za vožnju?
Oboljeli od dijabetesa mogu predstavljati opasnost u prometu za sebe i za druge ako nemaju pod kontrolom razine šećera u krvi jer njihov pad može dovesti do hipoglikemijskog šoka. Hipoglikemijski šok je stanje koje nastaje kada razina šećera u krvi padne značajno ispod normalne.
To može biti životno opasno stanje koje treba trenutno liječiti. Hipoglikemijski šok karakterizira iznenadni početak kome. Liječenje se sastoji od davanja glukoze ili, ako je bolesnik nesvjestan, u obliku glukagona ili infuzije.
Kako se sprječava hipoglikemijski šok?
No, kako piše Endocrine News, suvremena tehnologija poput kontinuiranog praćenja glukoze i inzulinskih pumpi može pomoći u značajnom smanjenju rizika od hipoglikemije. Najnovije smjernice Endokrinološkog društva za hipoglikemiju u dijabetesu potiču veće usvajanje ostvarenog napretka u tehnologiji i lijekovima.
Kontinuirano praćenje glukoze moćno je oružje protiv hipoglikemije koje oboljelima omogućuje da znaju svoje razine glukoze otprilike svake minute do svakih pet minuta. Ono pokazuje njihovo kontinuirano kretanje, što je ogroman napredak. Ako razine padaju, oboljeli dobivaju upozorenje da trebaju učiniti nešto da ga stabiliziraju, a ako rastu, oni mogu povećati dozu inzulina ili učiniti neke druge stvari poput vježbanja.
Uređaji za praćenje razina šećera u krvi
Danas postoje različite vrste uređaja za praćenje razine šećera u krvi, uključujući mjerače glukoze u krvi i kontinuirane monitore glukoze.
Kontinuirani monitori koriste senzore čija se očitanja mogu pratiti na pametnim telefonima ili posebnim uređajima. Svakih nekoliko minuta mogu alarmom upozoriti korisnike kada su razine previsoke ili preniske.
Danas postoje i inzulinske pumpe, mali, računalima upravljani uređaji koji u tijelo isporučuju inzulin 24 sata dnevno. One također mogu donekle pomoći u održavanju stabilne razine šećera u krvi i u smanjenju rizika od hipoglikemije.
Trajanje dozvole za prvu kategoriju treba produžiti na 10 godina
Davor Skeledžija, urednik portala nainzulinu.com, aktivist koji se bori za prava oboljelih od dijabetesa, kaže da aktualno stanje s trenutno važećim Pravilnikom za osposobljavanje vozača sadrži dvije stvari koje traže poboljšanje u skladu s onim prema čemu idu druge članice EU i cijeli svijet.
Smatra da stanje u Hrvatskoj nije tako loše kad je riječ o vozačkim dozvolama za prvu kategoriju te da su tu stvari dosta dobro definirane.
"No tehnološki napredak i nova saznanja doveli su do toga da je na nivou EU donesen prijedlog da se maksimalno trajanje vozačke dozvole prve kategorije za osobe s dijabetesom produlji s pet godina na deset", kaže Skeledžija.
Troškovi pregleda nisu mali, a liječnici ionako moraju pratiti stanje pacijenata
Naravno, ističe da to vrijedi pod uvjetom da je riječ o pacijentima s odlično reguliranim dijabetesom koji imaju pozitivno mišljenje dijabetologa.
"Troškovi pregleda u medicini rada nisu mali, a traže i određeno vrijeme. Stoga je potrebno smanjiti to nepotrebno opterećenje. Uostalom, svi zdravstveni djelatnici u Hrvatskoj imaju zakonsku obavezu prijaviti promjenu zdravstvenog stanja pacijenta, tako da je time pokriveno i nedajbože pogoršanje u regulaciji dijabetesa u obliku teških ponavljajućih hipoglikemija", tumači Skeledžija.
Budući da je u Hrvatskoj upravo u tijeku javno savjetovanje i promjena Pravilnika, te da se takve promjene ne događaju često, smatra da je važno implementirati napredak predložen na nivou EU.
Hrvatski pravilnik je iznimno diskriminatoran, osobito za 2. kategoriju
U Hrvatskoj je trenutno na snazi iznimno diskriminatoran pravilnik o vozačkim dozvolama suprotan praksi EU. Naime, prema njemu su sve osobe koje su na inzulinu automatski i bez iznimke ostale bez profesionalne vozačke dozvole prilikom njezinog produljenja.
Skeledžija upozorava da su time nepotrebno ugrožene brojne ljudske sudbine. "Ljudima se bez razloga automatski otimala vozačka dozvola, obiteljski obrti su propadali i ljudi su ostajali bez posla jednim potezom pera", ističe.
Velika Britanija ima napredan pravilnik već desetljećima
Stranica DiABETES UK pokazuje kako je taj problem riješen u Velikoj Britaniji. Ondje piše da su promjene medicinskih standarda za vozačke dozvole za osobe s dijabetesom stupile na snagu još 2011.
Stranica navodi da pacijenti uopće ne moraju prijaviti da boluju od dijabetesa agenciji za izdavanje vozačkih dozvola (DVLA) ako su vozači 1. kategorije (automobila ili motocikla) te ako kontroliraju dijabetes dijetom ili tabletama, ali moraju ako su na inzulinu.
Ako vozači uzimaju bilo koji lijek protiv dijabetesa koji nije inzulin, ne moraju obavijestiti DVLA osim ako su imali dvije epizode teške hipoglikemije u zadnjih 12 mjeseci ili ako je njihova svijest o hipoglikemiji oslabila.
Stranica osobama koje imaju dijabetes koji se liječi inzulinom savjetuje da trebaju provjeravati razinu glukoze u krvi prije vožnje te da ne voze ako im je glukoza u krvi ispod 4 mmol/l. Vozačima 2. kategorije (autobus i kamion / vozila preko 7.5 tona) nalaže se da prijave DVLA ako imaju bilo koji oblik dijabetesa za koji uzimaju lijekove.
Ako imaju dijabetes liječen inzulinom, takvi će vozači svaki put kada podnesu zahtjev za dozvolu kategorije 2, morati predočiti tri mjeseca kontinuiranog očitavanja razina šećera. Drugim riječima, Velika Britanija već više od desetljeća omogućava oboljelima od dijabetesa da budu vozači 2. kategorije.
Koliki je realno rizik?
Britanska stranica također navodi da osobe s dijabetesom nisu ništa manje sigurni vozači od bilo koje druge skupine stanovništva. Ističe da je pregled dokaza prikupljenih za Europsku radnu skupinu za dijabetes i vožnju pokazao da su sve razlike u riziku male u usporedbi s razlikama kakve su uočene u općoj populaciji.
Razlog za zabrinutost postoji tek u malim skupinama oboljelih koji doživljavaju rekurentnu tešku hipoglikemiju ili koji su izgubili svijest o hipoglikemiji. Stranica ističe da novi standardi izdavanja dozvola imaju za cilj identificirati tu skupinu ljudi i osigurati da ne voze dok bi mogli biti u opasnosti.
DVLA istovremeno naglašava da ljudima želi dati dozvole i da će ih opozvati samo ako za to postoji dobar razlog.
Kako to planira regulirati EU?
Novi prijedlog EU za izdavanje ili produženje profesionalne dozvole za 2. kategoriju za osobe na inzulinu glasi ovako:
Uvođenje obaveznog skrininga samoočitovanjem za vozače u skupini 2;
Smanjenje učestalosti potrebnih testiranja kada vozač ima zdravstvene probleme povezane s dijabetesom melitusom.
Dakle, EU planira upravo ono što oboljeli od dijabetesa na čelu sa Skeledžijom traže.
Slovenci oduvijek imaju takvu praksu
Skeledžija kaže da je ta praksa oduvijek prisutna u susjednoj Sloveniji koja nikad nije provodila nepotrebnu diskriminaciju osoba na inzulinu kada je riječ o profesionalnim vozačkim dozvolama. Njihov pravilnik, među ostalim, kaže:
Vozaču druge skupine koji ima dijabetes koji se liječi lijekovima liječničko uvjerenje može se izdati ili produljiti ako specijalist medicine rada, prometa i sporta utvrdi sposobnost za vožnju na temelju nalaza liječnika koji liječi vozača (dijabetologa ili odabranog osobnog liječnika).
Nalaz mora sadržavati i procjenu pacijentovog razumijevanja rizika za razvoj hipoglikemije i odgovarajućeg nadzora bolesti u smislu sprječavanja hipoglikemije.
Dakle, vidljivo je da Slovenci dozvoljavaju izdavanje dozvole za drugu kategoriju pod određenim uvjetima.
Problemi s novim prijedlogom Pravilnika za profesionalne vozačke dozvole na eSavjetovanju
U novom hrvatskom Prijedlogu objavljenom na eSavjetovanju trenutno stoji:
Vozač druge skupine sposoban je upravljati motornim vozilom:
- kada se liječi oralnim antidijabeticima (osim lijekovima iz skupine derivati sulfonilureje i glinidi) i/ili je u liječenju inzulinskom pumpom,
Također stoji:
Vozač druge skupine nesposoban je ili privremeno nesposoban upravljati vozilom:
- kada se liječi inzulinskom terapijom i/ili oralnim antidijabeticima koji povećavaju rizik od razvoja hipoglikemije (lijekovi iz skupine derivati sulfonilureje i glinidi)
Skeledžija ističe da postoje dva velika problema s ovim prijedlogom.
"Prvi je taj što inzulinska pumpa sama po sebi ne pruža veliku zaštitu od hipoglikemije. Ona pred-programirano ispušta inzulin neovisno o razini šećera. Dakle, ako vozač slučajno i padne u hipoglikemiju, pumpa će i dalje ispuštati inzulin i dodatno pogoršati stanje! Postoji jedna inzulinska pumpa u Hrvatskoj koja je povezana sa senzorom i pametnija je, no ona je prilično skupa, kompleksna i nije široko dostupna", tumači Skeledžija.
Kao drugi problem Pravilnika ističe to što u nastavku piše da je vozač druge skupine nesposoban upravljati vozilom ako je na "inzulinskoj terapiji".
"To je kontradikcija jer Pravilnik prvo kaže da može upravljati ako je na inzulinskoj pumpi, a potom da ne može ako je na inzulinu. Zakonodavac možda misli da se u inzulinsku pumpu umjesto inzulina stavlja vino, no to ne stoji. Stoga naš prijedlog glasi ovako:
Vozač druge skupine sposoban je upravljati motornim vozilom:
- kada se liječi oralnim antidijabeticima (osim lijekovima iz skupine derivati sulfonilureje i glinidi) i/ili u liječenju koristi senzore za kontinuirano mjerenje glukoze s integriranim alarmima.
Također smo predložili da kod kontraindikacija stoji sljedeće:
Vozač druge skupine nesposoban je ili privremeno nesposoban upravljati vozilom:
- kada se liječi inzulinskom terapijom (ukoliko u terapiji ne koristi senzore za kontinuirano mjerenje glukoze) i/ili oralnim antidijabeticima koji povećavaju rizik od razvoja hipoglikemije (lijekovi iz skupine derivati sulfonilureje i glinidi)
Naime, senzori za kontinuirano mjerenje glukoze s ugrađenim alarmima u Hrvatskoj su široko dostupni preko Zdravstvenog osiguranja i prepoznati su kao odlično sredstvo samokontrole koje omogućava bolju regulaciju šećera i izbjegavanje hipoglikemija.
U razgovoru sa stručnjacima Zagrebačkog dijabetičkog društva i Koalicije Udruga u Zdravstvu doznao sam da svi smatraju da trenutni Pravilnik treba poboljšati. Tvrde da su dali ili će dati svoj doprinos", tumači Skeledžija.
Dijabetička zajednica uključila se u eSavjetovanje
Osobe s dijabetesom već su dale ogroman doprinos radu na Pravilniku jer su se uključile u eSavjetovanje sukladno prijedlogu objavljenom u članku "Pokrenuto eSavjetovanje za vozačke dozvole – poziv za akciju!"
Skeledžija kaže da se to, među ostalim, najbolje vidi po broju komentara na eSavjetovanju kojih je trenutno na 35 i dalje rastu, dok druge kategorije imaju po 1 komentar.
Pozivam stoga ostatak dijabetičke i šire zajednice da se uključe u eSavjetovanje i doprinesu da se konačna verzija Pravilnika poboljša te uskladi s prijedlogom EU i napretkom u dijabetičkoj tehnologiji", poručio je Skeledžija.