Što ako vam otkažu staru rezervaciju? Pitali smo Ministarstvo, HTZ i iznajmljivače
INDEX je neki dan opširno pisao o problemima s kojima se suočavaju turisti kojima iznajmljivači u zadnji trenutak otkazuju rezervacije.
Početkom godine, kad se još strahovalo da od ove turističke sezone neće biti ništa, iznajmljivači su snižavali cijene noćenja. Nisu ni slutili da će se u kolovozu tražiti krevet više. I sad kad je tako neki od iznajmljivača odlučili su otkazati rezervacije gostima koji su doslovce pred njihovim vratima, budući da za noćenja prodana početkom godine sad mogu dobiti puno više.
>> Turisti očajni, na obali im otkazuju stare rezervacije: "U autu smo s troje djece"
Facebook je ovih dana tako krcat oglasima iznajmljivača iz svih krajeva priobalne Hrvatske koji nude apartmane jer su im, kako pišu, u zadnji čas, u špici sezone, postali slobodni.
"Imamo troje djece u autu"
Među brojnim horor pričama gostiju koji su ostali bez rezerviranih apartmana izdvaja se ona korisnika Aleša u Facebook grupi "Chrovatsko - ubytovani - rady a tipy".
On piše: "Imamo S.O.S. zahtjev, jučer smo stigli u Podacu i nažalost rezervirani smještaj je otkazan, imamo troje djece u autu, sinoć smo spavali kod divne gospođe u Bristu, ali sad više nemamo gdje, tražimo nešto za dvije odrasle osobe i troje djece, Brist, Zaostrog, Živogošće, okolica…. Hvala vam na bilo kakvoj pomoći!!!"
Nažalost, to nije jedini takav slučaj, pa se Index za komentar obratio Ministarstvu turizma, kao i Hrvatskoj turističkoj zajednici (HTZ).
Ministarstvo turizma: Gost može pokrenuti sudski spor
Iz Ministarstva turizma, koje vodi mlada nada Plenkovićevog HDZ-a Nikolina Brnjac, poručuju da takvo ponašanje iznajmljivača šteti ugledu hrvatskog turizma.
"U svezi s problematikom otkazivanja rezervacija smještaja gostima od strane iznajmljivača na način na koji se opisuje u Indexovom članku, napominjemo da ako je riječ o ugovornom odnosu, iznajmljivač je dužan pružiti ugovorenu uslugu, a gost radi zaštite svojih prava može pokrenuti sudski spor ili podnijeti prijedlog za rješavanje spora pred notificiranim tijelom za alternativno rješavanje potrošačkih sporova", poručuju.
"Svakako apeliramo na iznajmljivače da, radi budućeg odnosa s gostima, zaštite ugleda hrvatskog turizma u navedenim situacijama i izbjegavanja eventualnih sudskih postupaka, pošteno postupaju i izvrše preuzete obveze po cijeni smještaja koja je ugovorena", kažu iz Ministarstva turizma.
Ukratko, apeliraju, ne planiraju nešto konkretno poduzeti.
HTZ: Nemamo saznanja o takvoj praksi iznajmljivača
Možda će to učiniti Hrvatska turistička zajednica?
"HTZ nema saznanja ni prijave o takvoj praksi iznajmljivača, odnosno do nas nije došao konkretan upit na ovu temu", poručili su na početku svojeg odgovora Indexu.
"Navedena situacija prema turistima nije korektna te na račun kratkoročne dobiti narušava ugled samog iznajmljivača i destinacije", smatra HTZ.
"Posrednici - online platforme za rezervaciju i prodaju smještaja - su svjesni u kojoj mjeri takve prakse narušavaju ugled te kroz uvjete poslovanja definiraju posljedice otkazivanja rezervacije od strane iznajmljivača (novčana naknada, blokiranje termina koji su otkazani kako se ne bi mogli ponovno rezervirati, automatska javna recenzija da je gostu otkazana rezervacija, suspenzija u slučaju opetovanog otkazivanja rezervacija)", kaže HTZ.
Podsjećaju i da je "dopušteno otkazivanje rezervacija u izvanrednim okolnostima poput promjene uvjeta putovanja, izvanrednog stanja i epidemije te službenih ograničenja za putovanja".
Poslali su nam i linkove na Pravila koje vrijede u našoj zajednici Airbnb-ja, u kojima se, između ostaloga, navodi koji su uvjeti otkazivanja zbog izvanrednih okolnosti. U svakom slučaju, nisu oni zbog kojih neki iznajmljivači sada u zadnji trenutak, u potrazi za više zarade, otkazuju rezervacije gostima.
Daniel Radeta: Takvi iznajmljivači su kukolj, rade golemu antireklamu hrvatskom turizmu
Zanimalo nas je i kako ljudi iz branše reagiraju na ovu zabrinjavajuću pojavu.
Daniel Radeta iz Udruge privatnih iznajmljivača Zadra oštro osuđuje takvu praksu.
"To se definitivno ne bi trebalo događati", kaže on.
"Očito se došlo do trenutka u kojem je sve popunjeno, pa su se otvorile prilike za ovako nekorektno ponašanje. Iznajmljivači koji se tako ponašaju su kukolj i rade golemu antireklamu Hrvatskoj", smatra Radeta.
On ističe da ozbiljni iznajmljivači rade po ugovoru i ne otkazuju u zadnji trenutak rezervacije.
Što se tiče rezervacija koje su išle preko online servisa Booking, Radeta podsjeća da su turisti u tom kontekstu zaštićeni policom otkazivanja.
"Ako iznajmljivač otkaže rezervaciju, dužan je gostu refundirati uplaćeni novac i naći mu drugi smještaj po istoj cijeni", napominje on.
"Bolje je ići preko online servisa i agencija"
No, zato su neki iznajmljivači nagovarali goste da sami otkažu rezervacije, odnosno kako bi zaobišli pravila servisa Booking.
Radeta ističe da ima i slučajeva gdje se rezervacije direktno dogovaraju s iznajmljivačima, te da u tom slučaju nijedna strana nema sigurnost da će to biti ispoštovano osim međusobnog povjerenja. "Bolje je ići preko online servisa i agencija", kaže Radeta.
Što se tiče iznajmljivača koji gostima u zadnji tren otkazuju rezervacije, Radeta se pita gdje je inspekcija.
"Svi oni koji rade takve stvari trebali bi biti na meti inspekcije. Zalažem se za to da ih se strogo kazni", kaže Radeta.
On još jednom konstatira da se "takve stvari ne smiju događati". "Trebamo iskoristiti priliku koju sad imamo kao poželjna destinacija na najbolji način, a ne sami sebi stvarati antireklamu", zaključuje on.
Martina Nimac Klacina: Trebalo bi raditi na sprečavanju širenja takvih informacija u inozemstvu
Martina Nimac Kalcina iz Udruge obiteljskih iznajmljivača za Index kaže da se ovakve situacije uvijek događaju kada ima puno turista.
"Prošle godine su mnogi gosti otkazivali rezervacije u zadnji trenutak, sada to čine iznajmljivači. No, mediji nisu pisali o tome kad su gosti otkazivali", kaže Nimac Kalcina.
Njoj smeta što se medijski potenciraju takvi slučajevi, jer to šteti reputaciji hrvatskog turizma vani.
"Trebalo bi raditi na sprečavanju širenja takvih informacija u inozemstvu", kaže ona i dodaje da se "na internetu lakše i brži širi loš glas od dobroga".
Nimac Kalcina savjetuje gostima da s iznajmljivačima, ako već ne koriste platforme poput Bookinga, komuniciraju preko maila.
"Treba komunicirati preko maila, a ne telefonom. Tako ostaju dokazi o dogovoru", ističe ona.
Ona savjetuje gostima koji su doživjeli iskustvo otkazivanja rezervacije da to prijave HTZ-u i apelira da se "sve dobro provjeri".
Gostima savjetuje i uplaćivanje putnog osiguranja, koje je jeftino, a nudi mnoge pogodnosti.
Može li javno sramoćenje utjecati na besramne ljude?
U svakom slučaju, čini se da bi gosti koji žele istjerati stvari na čistac, a pritom se ne žele povlačiti po sudovima nekoliko godina, trebali iznajmljivače koji su im zbog pohlepe otkazali rezervacije u zadnji trenutak prijaviti HTZ-u.
Oni bi onda trebali poslati inspektore na teren, koji bi počiniteljima trebali odrezati velike kazne, tako da bude jasno da se takva praksa ubuduće neće tolerirati.
No, mnogo je tu "trebali bi", kao i hrvatskih državnih institucija, koje se nikad nisu proslavile u bavljenju vlastitim poslom.
Stoga je možda i najbolja opcija javno prozivanje i sramoćenje iznajmljivača koji se ponašaju neprofesionalno. Doduše, pitanje je koliko to može djelovati na besramne ljude.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati