"Strašna petorka" tehnoloških divova dominira u BrandZ poretku Top 100 Najvrednijih Svjetskih brendova 2017
Foto: Kantar Millward Brown
TEHNOLOŠKI divovi Google, Apple, Microsoft, Amazon i Facebook zauzimaju Top 5 pozicija u BrandZ Top 100 poretku Najvrednijih Svjetskih brendova 2017. koji su danas objavili WPP i Kantar Millward Brown.
Amazon je brend s najvećim rastom vrijednosti u USD od svih u poretku TOP 100, s povećanjem od $40.3 milijarde (+41%) na $139.3 mlrd. koje ga dovodi na četvrtu poziciju. Taj maloprodajni div i dalje nastavlja posebnu pozornost posvećivati svom tehnološkom ekosistemu koji je izbrušen da zadovolji višestruke potrebe kupaca kao što su online kupovina, brza dostava i zabava – ali vrijedi istaknuti i predstavljanje nove platforme bazirane na umjetnoj inteligenciji koja nudi uslugu dostave namirnica kao i osobnu asistenticu Alexu.
Goolge, Apple i Microsoft na vrhu
Google, Apple i Microsoft su zadržali 3 vodeće pozicije, povećavajući svoju vrijednost +7% na $245.6 mlrd., +3% na $234.7 mlrd. i +18% na $143.2 mlrd. u zadnjoj godini, dok je Facebook na 5. mjestu rastao +27% na $129.8 mlrd. 25% ukupne vrijednosti BrandZ Top 100 Najvrednijih Svjetskih brendova čini kombinirana vrijednost Top 5 brendova što naglašava njihovu dominantnu poziciju u suvremenom poslovnom okruženju.
David Roth, direktor regije EMEA i Azija u The Store WPP kaže: “Ovogodišnji BrandZ Top 100 poredak nastavlja demonstrirati da jaki brendovi svojim vlasnicima ili dioničarima donose superiornu vrijednost, neovisno o nesigurnoj vanjskoj poslovnoj klimi. Iako su ih nazvali ‘Strašnom petorkom’, tehnološki divovi koji predvode poredak svojoj su konkurenciji više ‘Zastrašujuća/Opasna petorka’ s obzirom na njihovu snagu i naizgled nedodirljivu poziciju na tržištu.”
Od ostalih brendova, u ovogodišnjem poretku posebno vrijedi istaknuti kineski brend Tencent (broj 8) koji je povećanjem upotrebe svoje društvene mreže WeChat po prvi puta ušao u Top 10 s porastom vrijednosti od 27% na $108.3 mlrd. Adidas je brend s najvećim postotnim rastom (+58%, $8.3 mlrd.), slijedi ga kineski premium brend alkoholnog pića Moutai (+48%, $17 mlrd).
Kao najveća i najmeritornija platforma za evaluaciju brendova na svijetu, BrandZ uključuje brendove koji su u potpunosti integrirani u današnji način života. BrandZ je jedina studija vrijednosti brendova koja kombinira anketiranje više od tri milijuna potrošača širom svijeta s financijskim i poslovnim rezultatima svake tvrtke (kombinirajući podatke Bloomberg-a i Kantar Worldpanel-a).
Ove godine ukupna vrijednost Top 100 brendova je povećana +8% na $3.64 bilijuna (značajno više od 2016. kada je rast bio +3%) dok je broj brendova vrednijih od $100 mlrd. povećan sa šest na devet. Ukupna vrijednost brendova u poretku je povećana +152% od 2006. kada je istraživanje prvi puta provedeno, s najvećom promjenom u sastavu prema inovativnim tehnološkim brendovima koji su usmjereni na potrošače, imaju veliki doseg i snagu za daljnji rast. BrandZ Top 10 su u 2017. vrijedni skoro kao svi Top 100 u 2006. ($1.42 bln. vs $1.44 bln.) i rasli su +249% u vrijednosti, u usporedbi s +152% za Top 100 ukupno.
Vrijednost BrandZ Top 100 potvrđuje da jaki brendovi nastavljaju postizati bolje rezultate nego konkurenti. Usporedba glavnih pokazatelja u zadnjih 12 godina pokazuje da je portfolio BrandZ Top 100 brendova rastao 50% više u vrijednosti nego S&P 500 i 3.5 puta više od MSCI All Country World Indexa.
Poredak 2017. pokazuje da se raspored snage brendova promijenio u smjeru potrošački orijentiranih tehnoloških brendova koji razvijaju sisteme kojima zadovoljavaju višestruke potrebe i pojednostavljuju sve složeniji svijet u kojem živimo. Više od polovice vrijednosti Top 100 brendova otpada na brendove povezane uz tehnologiju (uključeni su i telekomi i online prodaja) dok je to bila trećina 2006. – i ti brendovi su rasli +16% u prošloj godini za razliku od ostalih brendova u poretku koji su rasli +4%.
Devet od Top 10 su tehnološki orijentirani; također su svi (7) koji su ove godine ušli u Top 100 tehnološki: XFinity, YouTube, Hewlett Packard Enterprise, Salesforce, Netflix, Snapchat i Sprint.
Najveći rast u maloprodaji
Maloprodaja je najbrže rastuća kategorija s povećanjem od +14% u odnosu na prošlu godinu. Najveće zasluge idu e-commerce brendovima kao što su Amazon i Alibaba koji, kao i mnoge čisto internet tvrtke, nastavljaju dodavati fizičke prodavaonice svojim prodajnim kanalima. Ukupna vrijednost čisto online maloprodajnih tvrtki je povećana +388% od 2006. dok je vrijednost tradicionalnih maloprodajnih tvrtki pala -23% jer im je trebalo duže da se prilagode i ponude svoje usluge online. Tehnološka kategorija je rasla +13% dok je kategorija brze prehrane ove godine bila treća najviše rastuća (+7%), zahvaljujući vodećim lancima koji su predstavili svježu hranu i povoljne menije kao i inovacije i platforme za odnose s klijentima koje su usmjereni na jaču vezu s brendom.
Što se tiče regija, američki brendovi dominiraju – ima ih 54 u BrandZ Top 100 i vrijedni su 71% ukupne vrijednosti. U prethodnoj godini su rasli +12% za razliku od ukupnog pada -1% brendova koji potječu iz drugih dijelova svijeta osim Kine gdje je ukupan rast (osim državnih tvrtki) bio +11%.
Top 20 B2B brendova je povećalo svoju vrijednost 11%. Microsoft i dalje drži broj 1 s rastom od +10% na $143.2 mlrd. dok je Shell najbrže rastući B2B brend s rastom od +23% na $18.3 mlrd. Poredak također otkriva da, dok digitalni razvoj kreira sferu preklapanja između poslovnog i potrošačkog svijeta, granica između B2B i B2C nestaje, stvarajući B2H (Business to Human) brendove.
Glavni trendovi ovogodišnjeg poretka BrandZ Top 100 uključuju:
- Tehnološki sistemi fokusirani na potrošače čine brendove nužnim dijelom svakodnevnice. Potrošači sve više i više mogu obavljati razne aktivnosti, od online kupovine do gledanja televizije, pod okriljem jednog brenda i na raznim uređajima. Te pogodnosti za potrošače dozvoljavaju najmoćnijim brendovima da minimaliziraju opasnost od promjene ponašanja potrošača, tj. promjene brenda.
- Novi brendovi u sve većoj mjeri odmah počinju kao globalni što im omogućava brzi rast. Tehnologija dozvoljava tvrtkama da nude svoje proizvode globalno odmah od početka; na taj način se stvara nova vrsta poduzetnika koji nisu zemljopisno ili sektorski ograničeni što je tradicionalno bila zapreka brzini rasta.
- Tradicionalni ne-tehnološki brendovi usvajaju tehnologiju kako bi razvili inovacije i tako povećali naklonost potrošača. Najbrže rastući Adidas je predstavio 3D printanje za proizvodnju obuće dok je brend brze hrane Domino’s Pizza ponudio kupcima praćenje narudžbe u stvarnom vremenu.
- BrandZ Top 100 postaje sve mlađi. Prosječna dob brendova je 67 godina dok je 2006. bila 84, zahvaljujući ulasku novih tehnoloških brendova i nastanku brenda Kina.
- Brendovi koji jasno definiraju na koji način će poboljšati život potrošačima, kao što su Huawei i Toyota, su rasli tri puta više od prosjeka u posljednjih godinu dana (gornja trećina je rasla +170% za razliku od donje s rastom +57%).
- Sjajna komunikacija donosi brendu prednost. Gornja trećina s obzirom na najjače komunikacije (uključujući McDonald’s i L’Oréal Paris) je rasla 196% u vrijednosti za razliku od 47% za donju trećinu – zahvaljujući tome što su oni uspješno nadogradili razliku koju su ostvarili.
Doba internet divova
Doreen Wang, direktorica BrandZ u Kantar Millward Brown-u, komentira: “Ovo je doba internet divova koji su razvili (i dalje razvijaju) ekosisteme koji su važni i povezuju potrošače a za krajnji cilj imaju učiniti život lakšim, jednostavnijim i boljim. Tehnologija koja ima potrošača u fokusu je redefinirala naša očekivanja i danas uzimamo zdravo za gotovo da su nam proizvodi, usluge, alati i sadržaj odmah dostupni. Ovi brendovi također demonstriraju veliku elastičnost – oni se puni samopouzdanja i lagano igraju u novim područjima i novim kategorijama kako bi razvili i proširili svoju baza korisnika/potrošača.”
Siniša Kralj, Millward Brown Hrvatska: “Često se pitamo ima li neki hrvatski ili regionalni brend uopće šansu postati globalan i možda ući u poredak Top 100. Dok se to prije par godina činilo apsolutno nemogućim, danas možda i nije više tako – naime, tehnološki razvoj nam je donio mogućnost pokretanja start-upova bilo gdje u svijetu s jednakom (barem donekle) prilikom probiti se. S obzirom na veliku razinu kreativnosti kod naših ljudi i na rezultate koje neke tvrtke već postižu, nije nemoguće sanjati da će jednog dana i neki hrvatski brend doći do ove razine.”
Report i poredak BrandZ Top 100 Najvrednijih Svjetskih brendova 2017. kao i još puno informacija o brendovima i ključnim regijama te o 14 kategorija posebno možete skinuti ovdje. Globalni report, poredak, grafikone, članke i još mnogo toga možete također pronaći via BrandZ aplikacije. BrandZ aplikacija također sadrži iste elemente svih regionalnih izvještaja i besplatno je možete skinuti za Apple IOS i sve Android uređaje na www.brandz.com/mobile ili pretragom BrandZ na iTunes-u ili Google Play platformi.
Uvjetima korištenja i Pravilima o privatnosti