Iza novih vlasnika RTL-a Hrvatska stoji češka kompanija bliska s komunističkom Kinom
ČINJENICA da bi RTL Hrvatska, ako odobre nadležne agencije, od sredine ove godine trebao imati novog vlasnika predstavlja veliku promjenu na medijskom tržištu Hrvatske.
Kako je u priopćenju objavila PPF Grupa, RTL Hrvatska je za iznos od 50 milijuna eura kupila medijska kompanija CME, koja je dio PPF Grupe.
CME bez komentara dok prodaja ne bude odobrena
Index je u vezi planova koje imaju s RTL-om Hrvatska kontaktirao glasnogovornicu CME-a Pavlinu Rieselovu, koja je poručila da se konačno odobrenje za kupovinu očekuje sredinom ove godine te da "trenutno nije u mogućnosti ponuditi konkretna mišljenja ili izjave o planovima".
Dakle, zasad su planovi CME-a i PPF-a za RTL Hrvatska nepoznati, ali je poznato kako su se ponašali u zemljama u kojima već u vlasništvu imaju niz televizija.
U tom smislu PPF Grupa uza sebe veže i neke skandale, napose iz perioda kada ju je vodio Petr Kellner, najbogatiji Čeh koji je poginuo u 56. godini u helikopterskoj nesreći na Aljaski u ožujku prošle godine. No, PPF Grupa je i dalje u 98-postotnom vlasništvu obitelji Kellner.
Što je PPF Grupa, a što CME?
PPF Grupa posluje u 25 zemalja, ulažući u više sektora, uključujući financijske usluge, telekomunikacije, medije, biotehnologiju, nekretnine i inženjering.
"Doseg PPF Grupe proteže se od Europe do Sjeverne Amerike i diljem Azije. Grupa posjeduje imovine u vrijednosti od 40.3 milijarde eura i zapošljava 80.000 ljudi u svijetu (30. lipnja 2021.)", navodi se u njihovom službenom priopćenju.
CME pak upravlja televizijskim postajama u Češkoj, Rumunjskoj, Slovačkoj, Sloveniji i Bugarskoj i jedna je od vodećih medijskih i zabavnih tvrtki u središnjoj i istočnoj Europi. Sada želi ući i u Hrvatsku kupovinom RTL-a. CME emitira 33 televizijska kanala, kako besplatnih tako i plaćenih, i doseže ukupno 45 milijuna gledatelja.
Urednički kriteriji CME-a
CME-ov predsjednik Uprave je Didier Stoessel, Francuz koji ima dugo iskustvo rada u financijskom sektoru te je prije nego se počeo baviti medijima radio u bankama u Londonu i New Yorku.
CME ima i Uredništvo CME-a, neovisnu stručnu skupinu koja podržava više rukovodstvo CME-a i lokalne timove vijesti u zemljama u kojima je CME prisutan, i to u svim temama koje se odnose na vijesti, aktualne događaje i informativne formate, navodi se na službenim stranicama.
Tročlano Uredništvo CME-a čine, prema podacima na službenim stranicama, Austrijanci Hans Mahr, koji je karijeru započeo u austrijskom visokotiražnom tabloidu Kronen Zeitung, i Matthias Settele, koji je radio za ORF i RTL. Treći član je Amerikanac Roby Burke, koji je novinarsku karijeru započeo u Washingtonu za ABC News, a kasnije i televizijsku news agenciju Worldwide Television News (WTN).
Posao Uredništva CME-a je osigurati usklađenost s uredničkim smjernicama CME-a, komunicirati s dionicima i podržavati lokalne novinarske timove koji neprestano nastoje poboljšati svoju uređivačku kvalitetu.
Kada je pak riječ o uredničkim smjernicama CME-a, u njima se navodi kako poštuju UN-ovu Povelju o ljudskim pravima, kao i sve lokalne novinarske standarde te da "ne promoviraju niti potvrđuju stereotipe o etničkim, vjerskim ili rasnim manjinama", ne diskriminiraju na temelju roda i seksualne orijentacije itd. Ističu da su nepristrani, neovisni i da ne izvještavaju u korist nijedne političke stranke.
Povezanost PPF-a i komunističke Kine
Što se tiče PPF Grupe, nju su svojedobno češki mediji optužili da širi prokinesku propagandu.
International Press Institute (IPI) je prije dvije godine objavio članak u vezi tada aktualne odluke PPF Grupe da kupi CME u kojem se ističe da je to dio veće priče širenja kineskog utjecaja u srednjoj i istočnoj Europi. Ističe se da je EU odobrila kupovinu CME-a, koji je vlasnik najveće češke privatne televizije Nova TV, ali da ima i dosta kritičara tog poteza.
"Mnoge u regiji brine da će pod kontrolom najbogatijeg čovjeka u Češkoj najveći privatni TV kanal u zemlji pumpati propagandu za Komunističku partiju Kine - koja ima sve više utjecaja u Češkoj posljednjih godina, i to u tandemu s populističkim predsjednikom Milošem Zemanom. Financijska stabilnost PPF-a uvelike se oslanja na poslovanje s potrošačkim kreditima u Kini, a to se oslanja na dobru volju kineskih vlasti", navodi IPI u članku koji potpisuje Tim Gosling.
"Značajna je zabrinutost da će se kineski utjecaj preko Kellnera usmjeriti u češki medijski prostor", rekao je za IPI Jakub Macek, voditelj Odjela novih medija i novinarstva na Sveučilištu Masaryk u Brnu. "CME jasno otvara mogućnost kineskog utjecaja. I pitanje se ne odnosi samo na medije. Također se mora postaviti pitanje kako bi ovaj dogovor mogao utjecati na češku vanjsku politiku", rekao je Macek.
PPF je prozivao i američki senator Marco Rubio
Takve brige nisu ograničene samo na Češku, navodi IPI i podsjeća da je američki republikanski senator Marco Rubio pozvao senatski odbor za strana ulaganja u pismu 2019. godine da "shvate kako kineska vlada i Komunistička partija rade putem zastupnika poput PPF-a".
Češka je tvrtka u odgovoru sugerirala da se Rubio "oslanjao na lažne informacije".
"Dioničari PPF-a i njegovo najviše rukovodstvo uvijek su zastupali principe slobode, liberalne demokracije i slobodnog tržišta", navedeno je u priopćenju PPF-a u povodu Rubiovih optužbi.
"Činjenica da mi, kao i tisuće drugih zapadnih tvrtki, također poslujemo u Kini, ni na koji način ne implicira kontradiktoran svjetonazor", isticao je PPF.
Već je dokazana propagandna djelatnost Kellnerovih tvrtki u korist Kine
Ipak, IPI napominje da su mediji vitalni alat u modelu koji Peking koristi kako bi pokušao povećati svoj politički utjecaj u srednjoj i istočnoj Europi, rekla je Ivana Karásková, stručnjakinja za Kinu u praškom udruženju za međunarodne poslove (AMO).
"Cilj je utjecati na način na koji se o kineskim stvarima pripovijeda lokalnoj publici, osigurati da se KPK prikaže u pozitivnom svjetlu i da se stvori prijateljsko okruženje za kineske strateške ciljeve", rekla je Ivana Karásková, praška stručnjakinja za Kinu.
Češki portal Aktualne.cz je 2019. godine objavio dokumente koji dokazuju da je PR agencija koju je angažirao Home Credit, tvrtka u vlasništvu najbogatijeg Čeha Petra Kellnera, pokušavala utjecati na češko društvo u korist komunističke Kine. PR agencija je stvorila mrežu stručnjaka, novinara i političara, od kojih neki nisu morali nužno znati da su uključeni u kineske propagandne planove u ovom dijelu Europe.
Pitanje je koliko je sve to poremetila prošlogodišnja nesretna smrt Petra Kellnera.
Kellner se obogatio u privatizaciji 1990-ih, bio je blizak predsjedniku Milošu Zemanu
Kako je pisao regionalni portal Balkan Insight, Kellner je u trenutku svoje smrti vrijedio oko 15 milijardi dolara.
"Posljednjih je dvadesetak godina ljubomorno čuvao svoju privatnost, rijetko se pojavljujući u javnosti ili medijima. Kad je umro, češkom tisku nije preostalo ništa drugo nego da se zapita tko je zapravo bio taj čovjek, za kojeg mnogi kažu da personificira postkomunističko doba zemlje, i kako je uspio akumulirati toliko moći da je mogao utjecati na geopolitičke odnose", naveo je Balkan Insight.
Kellner je najbogatiji Čeh postao zahvaljujući kuponskoj privatizaciji iz 1990-ih, koju je kasniji češki predsjednik Milos Zeman nazvao "jednom od najvećih prevara 20. stoljeća". To ih nije spriječilo da postanu vrlo bliski pred kraj Kellnerova života, a u češkoj javnosti su se mogle čuti i optužbe da mediji u Kellnerovom vlasništvu pišu u korist Zemana.
U svakom slučaju, tek treba vidjeti kakve planove za RTL Hrvatska ima CME. Hoće li biti nekih većih promjena u programu ove televizije nisu htjeli reći sve dok prodaja ne bude odobrena. Iskustva iz Češke pak pokazuju da je PPF svoj utjecaj u medijima, što uključuje i vlasništvo nad CME-om, koristio na dvojben način.