Rast potražnje za lijekovima protiv pretilosti koji funkcioniraju tako da suzbijaju apetit, poput Wegovyja tvrtke Novo Nordisk, može biti prilika za proizvođače hrane, a prvobitna negativna reakcija tržišta vjerojatno je pretjerana, smatraju ulagači.
Ovomjesečna objava Walmarta o tome da je zamijećen blagi pad u sektoru potrošnje hrane dok su ljudi uzimali spomenuti lijek izazvala je brzu prodaju dionica tvrtki, među kojima je i Nestle, najveći svjetski proizvođač pakirane hrane.
"Čini se kao prilično pretjerana reakcija", rekao je upravitelj portfelja Avive Richard Saldanha. "Ljudi zaključuju o neutvrđenim podacima i odnosima među njima na temelju postojećih podataka o dugoročnim potrošačkim navikama."
Wegovy je već postigao izniman uspjeh u Sjedinjenim Državama i sada se uvodi i na neka europska tržišta, među kojima su Norveška, Danska i Njemačka, što je izazvalo zabrinutost potrošača i maloprodajnih lanaca koji strahuju da bi to moglo utjecati na prodaju hrane.
Golema popularnost Wegovyja znatno je podigla dionice i zaradu tvrtke pa je Novo Nordisk u petak prestigao LVMH kao najvrednija uvrštena tvrtka u Europi, prekinuvši dvoipolgodišnju vladavinu francuskoga luksuznog konglomerata na vrhu.
Wegovy pomaže pacijentima da smanje tjelesnu težinu
Pokazalo se da Wegovy, tjedna injekcija tvari semaglutid, pomaže pacijentima da smanje tjelesnu težinu za otprilike 15 posto kad lijek koriste u kombinaciji s tjelovježbom i promjenom u načinu života.
"Proboj Wegovyja definitivno može dovesti do velikih promjena, kako za prehrambene tvrtke i tvrtke koje proizvode pića, tako i za ostale tvrtke čije su dionice povezane sa zdravljem u sklopu industrije pretilosti", rekla je Kiran Aziz, voditeljica odgovornih ulaganja u najvećemu norveškom mirovinskom fondu KLP, koji ima dionice u Novo Nordisku i u brojnim prehrambenim tvrtkama.
No dodala je da bi se trebalo više usredotočiti na utjecaj na supermarkete, gdje su marže tanje, a utjecaj na profitabilnost može biti veći.
Nestle je već započeo s radom na proizvodima koji "prate" lijekove za mršavljenje kao što je Wegovy, rekao je prošli tjedan izvršni direktor Mark Schneider, dodavši da bi oni mogli uključivati i dodatke koji bi pridonijeli kompenzaciji "gubitka čiste mišićne mase" i "brzoga ponovnog dobivanja težine".
Takvi potezi i ograničena dostupnost lijeka, dok se Novo Nordisk bori da održi korak s potražnjom, uvjerili su neke ulagače u to da takozvani "čudesni lijekovi" neće dugoročno naštetiti industriji.
Cijena je ograničavajući faktor
"Problem je u tome što su među nižim socijalno-ekonomskim skupinama pretilost i čimbenici rizika veći, a cijena ovih lijekova ograničavajuć je faktor", rekao je Arda Ural, predsjednik za industrijska tržišta EY Americas i Health Sciences and Wellness.
"Tvrtke koje su najviše izložene riziku su vjerojatno one koje proizvode isključivo 'brzu hranu' ili lanci restorana koji ne nude puno alternativa", rekao je John Plassard, viši stručnjak za investicije u Nestle Mirabaud Group.
"Čini se da je prihvaćanje lijekova za suzbijanje apetita nešto za što se posebno zalažu Sjedinjene Države", rekao je My Nguyen, analitičar u Legal & General Investment Management America. "Drugdje, trendovi za bogatiju i mobilniju srednju klasu u zemljama u razvoju mogu krenuti prema proizvodnji gotovih jela."
Voditelj portfelja u njemačkom Union Investmentsu, koji ima udjele u Unileveru i Coca-Coli, zvuči opreznije te kaže da će se teško razbiti percepcija o tome da će lijekovi za mršavljenje naškoditi industriji.
"Svi pretpostavljaju da će ljudi uzimati tablete, mršavjeti i manje jesti. A tvrtke ne mogu dokazati da to nije istina", kazao je.