Zagrepčani ogorčeni nakon obnove pothodnika: "Izgledalo je fancy, a liftovi ne rade"

Foto: Index

Stanovnici Folnegovićevog naselja i Savice u Zagrebu na zimu su dočekali kraj obnove pothodnika koji povezuje ta dva naselja. Pothodnik je smješten na Aveniji Marina Držića, vrlo frekventnoj ulici te na jednoj od prometnijih cesta u metropoli.

Obnova pothodnika odvijala se u sklopu projekta “Modernizacija pješačkih pothodnika povezanih s javnim prijevozom na području Grada Zagreba", a projekt je krenuo prije tri godine, za vrijeme dok je na čelu grada bio pokojni Milan Bandić. Projektom se planira obuhvatiti 17 pothodnika u Zagrebu.

Radovi na obnovi su produljeni, a razlog za to je bio globalni poremećaj u rokovima isporuke na tržištu građevinskih materijala i proizvoda, pisao je HRT prošle godine. No, ono što je stanovnike "Folke" i Savice razočaralo jest nemogućnost vožnje liftovima koji su postavljeni u pothodnike jer su mjesecima bili van funkcije. 

"Radovi u pothodniku su stvarali gužvu, nismo mogli ići na tramvajsku stanicu, a sada ni liftovi ne rade"

Građani kažu da su radnici koji su radili na obnovi iz pothodnika otišli na jesen i da od tada četiri dizala, odnosno dva lifta kojima se mogu služiti svi, i dvije platforme namijenjene osobama s invaliditetom nisu upotrebljivi. O tome nas je obavijestio građanin koji živi na Savici, tik uz pothodnik.

"Liftovi u pothodniku kao i platforme za osobe u invalidskim kolicima više od pola godine ne rade. Stanovnici oba kvarta, Savice i Folnegovićevog naselja, čekali su od ljeta do jeseni da se pothodnik obnovi jer su radovi stvarali gužve prilikom prolaska pothodnikom.

K tome, zbog radova cijelo ljeto nismo mogli ići na stanicu koja nam je u kvartu jer tramvaj nije stajao, već smo morali ići u susjedne kvartove. Također, radovi su i produljeni, a trebali su biti gotovi u srpnju. Ljudi koji žive u zgradama u Držićevoj su mjesecima po cijele dane morali imati zatvorene prozore da im ne ulazi prašina, ali i enormna buka od raznih alata za razbijanje betona. Zvučalo je kao da netko puca iz mitraljeza od jutra do mraka", rekao nam je čitatelj početkom svibnja.

Nakon što nam je čitatelj javio da dizala ne rade, otišli smo do spomenutog pothodnika i sami se uvjerili da je to istina. 

"Kada su radovi završili, sve je izgledalo prilično moderno i fancy. Tko bi pomislio da liftovi još mjesecima neće raditi?"

Ljudi koje smo sreli u pothodniku bili su frustrirani i ljuti jer dizala i platforme ne rade.

"Ne razumijem zašto liftovi ne rade. Starija sam osoba i velika mi je muka penjati se stepenicama. Ovako, uz lift, sve bi išlo brže i s manje muke", rekla nam je jedna umirovljenica.

"Imam maleno dijete koje je još u kolicima i svakako bi mi bilo lakše služiti se pothodnikom kada bi dizala radila. Ja sam mlada, imam snage pa mogu nositi kolica ili mi netko od prolaznika pomogne, ali što je s invalidima i starijima ljudima? Tko će njih nositi uz stepenice?" kazala nam je majka u 30-im godinama.

"Kada su radovi završili, sve je izgledalo prilično moderno i fancy. Tko bi pomislio da liftovi još ne rade? Zašto je to tako? Od ljeta do jeseni smo čekali da se pothodnik sredi i eto ga sad... Ono što bi bilo od velike pomoći građanima ne radi", komentirao je stariji čovjek koji živi u Folnegovićevom naselju.

No, nije pothodnik na Držićevoj jedini u kojem dizala nisu radila mjesecima nakon obnove. Kako je pisao Tportal u rujnu 2021., u obnovljenom pothodniku koji spaja Utrinu i Zapruđe, također četiri lifta nisu bila u funkciji mjesecima. Također, Tportal je tada pisao da ni u pothodniku u Stenjevcu liftovi ne rade jer nisu prošli tehnički.

Liftovi su proradili nakon više mjeseci

Gradu Zagrebu smo 8. svibnja poslali upit i pitali zašto dizala ne rade. Nakon otprilike tri do četiri dana od našeg upita, liftovi su proradili, no odgovor nam tih dana nije stigao. Ponovo smo im poslali upit, ali ovoga puta smo pitali koji je bio razlog da se više od pola godine čeka da dizala prorade. Osim toga, opet smo razgovarali s građanima u pothodniku.

"Konačno su proradili liftovi, što je super. Ali zašto smo morali toliko čekati? Koliko čujem, tako je bilo i u nekim drugim kvartovima gdje su obnovljeni pothodnici", rekao nam je mladić.

"Drago mi je da liftovi sada rade, mjesecima su bili izvan funkcije. Sada mi je lakše ići s jedne strane na drugu jer sam stariji i imam problem sa zglobovima. Ne razumijem zašto nisu mogli brže proraditi", rekao je umirovljenik sa Savice.

"Zanima me dokle će liftovi raditi... Svakako je lakše sada s liftovima, pogotovo kada se vraćam s Tržnice Savica pa imam i torbu na kotače i hrpu vrećica", komentirala je 65-godišnja žena.

Rekonstrukcija i obnova 17 pothodnika

Grad Zagreb je 2019. krenuo u projekt obnove pothodnika sufinanciran iz Kohezijskih fondova EU. Prva faza projekta počela je rekonstrukcijom stubišta u pothodniku na Aveniji Dubrovnik. Projektom se planira modernizacija osam pješačkih pothodnika i izgradnja dizala i platformi za osobe s invaliditetom.

Ukupan iznos bespovratnih sredstava bio je 54 milijuna kuna, što je iznos nešto veći od 7 milijuna i 400 tisuća eura. Najviša stopa sufinanciranja je 85 posto, a ostatak je pokriven iz proračuna Grada Zagreba. Projekt obuhvaća obnovu 17 pothodnika u metropoli u dvije faze.

Grad: Liftovi nisu radili jer se čekala uporabna dozvola

Nakon drugog upita, iz Grada su nam odgovorili.

"Radovi na pothodniku Avenija Marina Držića – Folnegovićevo naselje započeli su u srpnju 2023. godine te su završeni u veljači 2024. godine.

Nakon završetka radova obavljena su ispitivanja dizala te prikupljanje atesta i ostale dokumentacije za obavljanje tehničkog pregleda te je po održavanju istog ishođena uporabna dozvola. Dizala su predana na održavanje GSKG-u te stavljena u funkciju", odgovorili su nam iz Grada.

Iz Grada su naveli gdje sve dizala rade

Iz Grada Zagreba su za Index naveli u kojim pothodnicima liftovi rade te koji će pothodnici još biti obnovljeni.

"Obavještavamo Vas da su aktivnosti vezane za pothodnike obuhvaćene projektom Modernizacija pješačkih pothodnika povezanih javnim prijevozom na području Grada Zagreba s ugradnjom vertikalnih platformi u zatvorenom oknu ili dizala, sustava sigurnosti koji je određen kao jedan od strateških projekata za financiranje u okviru mehanizma Integriranih teritorijalnih ulaganja Sporazumom o provedbi integriranih i teritorijalnih ulaganja između Ministarstva regionalnog razvoja i fondova Europske unije i Grada Zagreba.

Prema tehničkoj dokumentaciji, na pothodnicima se ugrađuju dizala a unutar pothodnika i do ulaza u pothodnik ugrađuju se taktilne trake za slijepe i slabovidne osobe. Na ulaznom/izlaznom stubištu ugrađuju se kanalice za guranje bicikla. Svaki pothodnik je specifičan jer prilagodbu pristupačnosti uvjetuje ugrađena komunalna infrastruktura, tehničke mogućnosti pothodnika, uvjeti cestovnog i pješačkog pothodnika i ostali uvjeti.

Foto: Tomislav Miletić/PIXSELL

U pothodniku Stenjevec (između Gospodske i Samoborske), pothodniku na raskrižju Avenije Dubrovnik i SR Njemačke, pothodniku između naselja Utrine i Zapruđe te pothodnicima kod naselja Sopot, kod naselja Siget – Zagrebački velesajam, kod naselja Trnsko, kod naselja Savski gaj i pothodniku Avenija Marina Držića – Folnegovićevo naselje, radovi su završeni i sva dizala su u funkciji i predana na održavanje GSKG-u koji ih je dužan servisirati preko ugovornog servisera. Za pothodnik Ulica kneza Branimira – Ulica Divka Budaka u tijeku je ishođenje dokumentacije za tehnički pregled i uređenje odnosa s Hrvatskim željeznicama.

U prosincu 2023. godine ishođene su građevinske dozvole za pothodnike Aleja grada Bologne – Prigornica, Aleja grada Bologne – Medpotoki, Avenija Marina Držića – petlja, Ulica kneza Branimira – HŽ Maksimir, HŽ Gajnice, HŽ Vrapče, Ulica kneza Branimira (Mlinar, Eurospin), Sesvete (Zagrebačka – Brestovečka) i Potvrda glavnog projekta za podvožnjak Vrapče – Oranice te je u pripremi natječajna dokumentacija za osiguranje bespovratnih sredstava za projekte financirane iz europskih strukturnih i investicijskih fondova", odgovorili su iz Grada za Index.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.