Rimac probio još jedan rok, obećava nešto što ne postoji. Hoće li vratiti EU novac?

"SPECIFIKACIJE su usklađene s ciljevima projekta i uvjetima odobrene državne potpore", stoji u današnjem priopćenju Rimčevog startupa Verne, koji je korisnik bespovratne potpore vrijedne 179.4 milijuna eura. No, je li to baš tako?
Naime, glavni cilj projekta iza kojeg stoji tvrtka Mate Rimca i za koji je dobila proračunski novac je "potpuno autonomno električno vozilo pete razine autonomije".
Problem je u tome što nitko u svijetu nema vozilo pete razine autonomije, kao i da ga najoptimističniji inženjeri i najnaprednije tvrtke predviđaju tek krajem desetljeća, a Rimac u isto vrijeme tvrdi da ima i specifikaciju za takvo vozilo.
Dodatni problem je što je Rimac probio još jedan rok, no o tome više nešto kasnije.
>> Pitali smo šefa Vernea hoće li isporučiti robotaksi 5. razine? "Vozit će po Zagrebu"
>> Rimčev glavni dobavljač za robotaksi: Nitko nema petu razinu autonomije
>> VIDEO Rimac pokazao robotaksi Verne: "Unutra više prostora nego u velikom Mercedesu"
Podsjetimo, nedavno je na konferenciji CES 2025, koja je najveći i najutjecajniji tehnološki događaj u svijetu, osnivač i izvršni direktor izraelske tvrtke Mobileye Amnom Shashua rekao da bi peta razina autonomije mogla eventualno doći krajem ovog desetljeća. Upravo od njih je Rimčeva tvrtka Project 3 Mobility prije godinu dana kupila gotovo rješenje za autonomnu vožnju robotaksija.
Shashua je sasvim jasno i nedvosmisleno rekao da trenutačno nitko nema petu razinu autonomije, pa ni Mobileye, a u dokumentima hrvatske vlade stoji kako će Rimac razviti automobil u koji će implementirati tehnologiju pete razine autonomije.
Tko je izdao specifikaciju koja se spominje u priopćenju, za sada ne žele reći ni iz Rimčeve tvrtke, iako smo im postavili upite još početkom tjedna, a ni iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture koji su zaduženi za nadzor ovog projekta. Ministarstvo za sada ne želi ni reći postoji li uopće takva specifikacija i jesu li vidjeli prototipove. Za sada ne žele odgovarati na upite.
Što je peta razina autonomije?
Prema SAE klasifikaciji, najmanja razina ili nulta je ona na kojoj je vozač zadužen za sve vozačke aktivnosti, dok je peta, zadnja razina potpuno automatizirana, a jedini čovjekov zadatak je određivanje odredišta.
Razlika između četvrte i pete razine autonomije je znatna. Vozila četvrte razine mogu voziti potpuno samostalno na unaprijed utvrđenom području i u posebnim okolnostima. Tu spadaju "lokalni taksiji bez vozača", a automobili mogu, a i ne moraju imati volan i papučice. Četvrta razina podrazumijeva da automobili voze u ograničenim uvjetima i ne mogu biti u funkciji ako nisu ispunjeni svi uvjeti za vožnju.
Peta razina ima sve što i četvrta, no ne postoje nikakva ograničenja u vezi s okolnostima i ti automobili mogu voziti u svim uvjetima i svugdje. Ukratko, peta razina, ona za koju je Rimac dobio europski novac, podrazumijeva da se vozilo kreće po svim područjima i u svim uvjetima bez vozača. Vozač treba samo upisati odredište.
Rimčev robotaksi trebao bi prometovati samo po Zagrebu, i to, kako su rekli čelnici te tvrtke, ne bi trebao ići od adrese do adrese, već bi putnike trebao ostavljati najbliže krajnjem odredištu.
Gdje su prototipovi?
No, nije to jedini problem s jučerašnjim priopćenjem. Naime, u njemu se naglašava da je u tijeku proces odobrenja verifikacijskih prototipova, kao i da će "60 prototipova biti verificirano do trenutka slanja zahtjeva za isplatu Europskoj komisiji od strane Republike Hrvatske". Bez definiranog datuma.
Problem je i u tome što je 60 vozila, kojih za sada nema ni blizu, trebalo biti verificirano do kraja ožujka. To je definirano u ugovoru na temelju kojeg je tvrtka Mate Rimca dobila europske milijune. Taj rok prvotno je trebao biti u prvom kvartalu 2024. godine, no dobili su odgodu, i to godinu dana, jer su iz tvrtke Project 3 Mobility tvrdili da je došlo do destabilizacije opskrbnog lanca za dijelove.
Drugi rok je utorak 1. travanj. Iz današnjeg priopćenja može se iščitati da do utorka, prvog dana travnja, neće biti u stanju isporučiti 60 verificiranih automobila jer spominju "trenutak slanja zahtjeva za isplatu".
S obzirom na to da ne postoji peta razina autonomije, koja je krajnji cilj projekta za koji je dobio novac, kao i da je već prešao rokove za verificirane prototipove, možda je vrijeme da se otvori tema povrata europskog novca. No, tu temu u ovoj fazi mora otvoriti Ministarstvo mora.
>> Afera Robotaxi

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati